گروه صنعت‌و‌معدن - سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام کرد: ارقام مصوب سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد صنعت رتبه اول را در بین سایر بخش‌ها به خود اختصاص داده است طوری‌که 4/20میلیارد دلار سرمایه خارجی آماده جذب به بخش صنعت شده است.

این سازمان با بررسی میزان ارقام مصوب در مدت ۷ماه امسال، اعلام کرد: تا انتهای مهرماه امسال ۳۴میلیارد و ۶۱میلیون دلار سرمایه مصوب شده که ۸/۵۸درصد از این رقم، تنها به بخش صنعت (گروه‌های صنعت) اختصاص یافته است. خبرگزاری فارس نیز با انعکاس این گزارش آورده است: کل طرح‌های مشمول این سرمایه ۴۸۵فقره است که ۳۳۶طرح آن متعلق به بخش صنعت است.
بخش صنعت شامل صنایع، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، لاستیک و پلاستیک است که 89طرح را شامل می‌شود و جملگی از مشتقات نفتی تغذیه می‌شود. ارزش رقم مصوب برای این تعداد فعالیت 10میلیارد و 308میلیون دلاراست و پس از آن صنایع فلزات اساسی با 8میلیارد و 158میلیون بیشترین سهم را در اختیار گرفتند. حوزه فلزات اساسی 25 پروژه را در نوبت جذب سرمایه خارج دارد.
آب‌و‌برق دوم
پس از صنعت، بخش آب، برق و گاز در رده دوم سرمایه‌گذاری مصوب خارجی در هفت ماه امسال قرار دارد که در این مدت مجوز ورود 4میلیارد و 771میلیون و 834هزار دلار سرمایه خارجی در این بخش به تصویب رسیده است.
این میزان سرمایه‌گذاری به هشت طرح تعلق دارد که سه میلیارد و ۶۰۶میلیون دلار آن مربوط به طرح‌های پالایش و توزیع گاز طبیعی است.
بخش خدمات با سرمایه مصوب سه میلیارد و 685میلیون و 110هزار دلار در 50طرح در رده سوم قرار دارد، در این بخش گردشگری با سرمایه مصوب دو میلیارد و 417میلیون دلار پیشتاز بوده است.
معدن چهارم شد
بخش معدن نیز با سرمایه‌گذاری مصوب دو میلیارد و 450میلیون دلار در رتبه چهارم سرمایه‌گذاری مصوب خارجی طی هفت ماه امسال قرار دارد. حجم سرمایه‌گذاری مصوب این بخش به دو میلیارد و 450میلیون و 612هزار دلار رسید که در این میان سهم سایر معادن از سهم نفت خام و گاز طبیعی بیشتر بوده است.
در این مدت میزان سرمایه‌گذاری مصوب ۱۴ طرح در بخش حمل‌و‌نقل و ارتباطات نیز به یک میلیارد و ۸۱۴میلیون و ۱۹هزار دلار رسید که پست و مخابرات با یک میلیارد و ۶۹۴میلیون دلار بیشترین سهم را در این بخش دارا است.
بخش‌های ساختمان و کشاورزی نیز در رده‌های بعدی سرمایه‌گذاری مصوب خارجی طی هفت ماه سال جاری قرار دارند که حجم سرمایه‌گذاری این بخش‌ها به ترتیب به 901میلیون و 295هزار دلار با 52طرح و 20میلیون و 844هزار دلار با 8 طرح است.
سهم سایر بخش‌ها در سرمایه‌گذاری مصوب خارجی نیز حدود ۶میلیون و ۳۷۰هزار دلار است که به چهار طرح اختصاص دارد.