گروه صنعت‌و‌معدن - شماری از کارشناسان بر این باورند که با تداوم کاهش بهای نفت خام و تنزل فرآورده‌های نفتی، دولت باید در زدن کلنگ طرح‌های جدید تولیدی و عمرانی احتیاط بیشتری به خرج دهد. به نوشته خبرنگار ما هیات‌وزیران در دور دوم سفرهای استانی، در حالی درخصوص اجرای طرح‌های جدید منطقه‌ای (استانی) و ملی در هر استان تصمیم‌گیری می‌کند که شماری از طرح‌های دور اول یا شروع‌نشده یا به اتمام نرسیده است. عملیات عمرانی و صنعتی در هر استان متفاوت است. اگرچه شماری از طرح‌ها با سرعت مطلوبی به مرحله تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند، اما در شرایط کنونی بهای نفت در حال تنزل بوده و درآمد حاصل از نفت کاهش یافته است.

دولت مجبور است که در آینده دور با کاهش بودجه عمرانی کشور یا در اولویت‌بندی و تخصیص بودجه جهت اجرای طرح‌های زیربنایی (ملی - استانی) تجدیدنظر کند یا اینکه بسیاری از طرح‌ها را در صورت اجرا، نیمه‌کاره رها کند.

برخی از کارشناسان بر این نظر هستند که کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند به طور مستقیم روی بودجه طرح‌های عمرانی اثر منفی بر جا بگذارد. همچنین طرح‌های نیمه‌تمام مربوط به گذشته را همچنان معطل بگذارد.

معاون پارلمانی وزیر صنایع‌و‌معادن هم در دور دوم سفر هیات‌دولت به استان مازندران گفت: فقط ۴۰۰طرح نیمه‌تمام در این استان وجود دارد که از سوی وزارتخانه اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.

وزیر راه و ترابری هم در ابتدای هفته جاری با اشاره به وجود ۳۷۵پروژه نیمه‌تمام در وزارت راه با عمر ۲ تا ۳۰سال گفت: اتمام این پروژه نیازمند اختصاص بودجه‌های کلان و حداقل ۵سال زمان است.

فقط در حال حاضر حدود ۳۷۵پروژه نیمه‌تمام در مجموعه وزارت راه وجود دارد که عمر آنها بین ۲ تا ۳۰سال است.

کارشناسان با توجه به سابقه جابه‌جایی منابع از بودجه عمرانی به بودجه جاری کشور و امکان تعدیل‌های بودجه‌ای می‌گویند که به نظر نمی‌رسد که دولت سال آینده بودجه گشاددستانه و انبساطی را تدوین و به مجلس ارائه کند، در این باره نگرانی‌ها از هم‌اکنون وجود دارد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران با ابراز نگرانی از عدم‌تخصیص اعتبارات لازم به بخش آب و فاضلاب کشور گفت: بودجه سال آتی این بخش احتمالا تنها ۵/۲درصد افزایش می‌یابد. ملایی درخصوص اعتبارات آب و فاضلاب استان تهران در بودجه سال ۸۸ به خبرگزاری مهر گفت: به نظر می‌رسد اعتبارات آب و فاضلاب کشور در بودجه سال ۸۸ تنها ۵/۲درصد افزایش یابد که این رقم نمی‌تواند در این بخش راضی‌کننده باشد، چراکه درخواست‌های ما، متفاوت از آن چیزی است که در بودجه به ما تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران افزود: برای طرح فاضلاب شهر تهران ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان منابع مالی احتیاج است و اگر چه با عنایت ویژه وزیر نیرو و رییس‌جمهور در سال جاری ۳۰میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافت، اما منابع مالی تخصیص‌یافته نسبت به نیاز پروژه‌های آب و فاضلاب کشور بسیار اندک است.