فارس - برای اولین بار در کشور کاشی‌های جدید با روش نوینی تولید می‌شود. اصغر مدنی، مدیرعامل شرکت بورسی کاشی حافظ اظهار داشت: برای اولین بار در کشور،‌ تولید کاشی‌های پرسلانی با روش اکستروژن در کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان عرضه کاشی و سرامیک با تکنولوژی موجود از میزان تقاضای آن در بازار داخلی بیشتر است و هم‌اکنون تولید سالانه صنعت کاشی و سرامیک کشور حدود ۲۸۰‌میلیون متر مربع است، ادامه داد: محصول تولیدی به روش «اکسترودر» با توجه به اینکه از نظر قابلیت تولید ماشین آلات در بالاترین رده قرار دارد تولیدات آن به صورت کاشی کف معمولی، کاشی دیوار، کاشی پرسلانی لعابدار و بدون لعاب و همچنین کاشی‌های ویژه می‌تواند در نماهای بیرونی ساختمان‌ها، سطوح داخلی ساختمان‌ها، سالن‌های بزرگ و عمومی، راه پله‌ها و همچنین قرنیزهای بلند مورد استفاده قرار گیرد.

وی قیمت جهانی محصولات پرسلانی به روش اکستروژن را حدود ۵۰ دلار در هر مترمربع دانست و اظهار داشت: قیمت محصولات داخلی به مراتب بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی خواهد بود.

مدنی هدف از اجرای طرح تولید بیش از یک‌میلیون متر مربع کاشی پرسلانی در این کارخانجات را استفاده از تکنولوژی برتر روز دنیا (به روش اکسترودر) با استفاده از امکانات نهفته انسانی، اقتصادی و دارایی‌های موجود اعم از ماشین‌آلات جانبی و تاسیسات احداثی نام برد.

وی با اشاره به اینکه تعدد تولید‌کنندگان داخلی کاشی در کشور و واردات بی رویه آن از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، چین و حتی ترکیه موجب ایجاد بازاری اشباع و پررقابت در کشور شده تصریح کرد: تعداد کارخانجات کاشی و سرامیک از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۶ با جهش قابل ملاحظه‌ای به حدود ۷۵ واحد با ظرفیت اسمی‌ حدود ۳۳۰‌میلیون مترمربع و تولید حدود ۲۸۰‌میلیون مترمربع ارتقا یافت که مجموعه‌ای نزدیک به ۶۵‌هزار نفر را به طور مستقیم تحت پوشش قرار داد.

وی اظهار کرد: بیشتر کاشی و سرامیک ایران به بازار کشورهای منطقه صادر می‌شود که تمامی‌آنها دارای بازارهای ضعیفی هستند و امکانات مالی آنها محدود است، بنابراین قیمت کاشی و سرامیک عرضه شده از سوی ایران در این بازارها ظاهرا دارای قیمت بالا بوده و قابل رقابت نیست.

مدنی اضافه کرد: کشورهای ایتالیا، اسپانیا و حتی ترکیه، روسیه و چین محصولات خود را به بازارهای اروپا و آمریکا صادر می‌کنند که دارای بازارهای بسیار قوی مالی است و قیمت بالای این محصولات در آن بازارها با داشتن کیفیت و به روز بودن، از هر نظر دارای قدرت عمل بیشتری از ما است.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن بیش از ۹۶درصد اقتصاد عمده جهان در سازمان تجارت جهانی تاکید کرد: از میان حدود ۳۰ کشور تولید کننده عمده کاشی و سرامیک جهان، ۲۲ کشور عضو سازمان تجارت جهانی هستند، بنابراین حضور در این بازار امری اجتناب‌ناپذیر بوده است.

به گفته وی با توجه به توانایی‌های موجود خود در بازارهای منطقه بالاخص عراق، افغانستان و چند کشور آسیای میانه و منطقه در هر زمان قادر به افزایش میزان صادرات به میزان ۳۰درصد تولیدات خود است، اما به علت حاشیه سود محدود و عدم امکان بهره‌وری و بهره‌برداری موثر از این صادرات و نبود بازار قوی و مناسب مالی که قادر به خرید مناسب باشد، این شرکت طی سه سال گذشته به تدریج از میزان صادرات خود کاسته است.