وزیر نیرو از توافق ایران و ترکیه برای سرمایه‌گذاری مشترک در ساخت ۶‌هزار مگاوات نیروگاه جدید خبر داد و گفت: خطوط انتقال برق میان ایران و ترکیه نیز از ۱۵۴ کیلوولت به ۲۳۰ کیلوولت ارتقا می‌یابد. به گزارش مهر، پرویز فتاح در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود در تهران با تاکید بر ضرورت سرعت بخشیدن به طرح‌های مشترک آب و برق میان دو کشور گفت: براساس توافق صورت گرفته، قرار بر این است که ۶‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ترکیه ساخته شود که براساس این توافق، بخشی از این نیروگاه‌ها در خاک ایران و بخشی نیز در خاک ترکیه نزدیک ایران ساخته خواهد شد.

به گفته فتاح، بخشی از این ۶‌هزار مگاوات نیروگاه نیز در خاک ترکیه و با توافق طرفین و با سرمایه‌گذاری مشترک ساخته می‌شود که ایران باید سوخت آن را تامین کرده و برق آن در ترکیه مصرف شود.

وزیر نیرو ادامه داد: هم اکنون ترانزیت برق از ترکمنستان به ترکیه در حال انجام است، ضمن اینکه توسعه خطوط انتقال برق نیز که در سفرهای قبلی مطرح و مورد توافق واقع شده نیز به خوبی درحال اجرا است، به نحوی که خط انتقال از «بازرگان» به «دوگل بایزید» و از «خوی» به «باش قلعه» در حال اتمام است و توافقات به خوبی اجرا شده است.

به گفته فتاح، خطوط انتقال هم اکنون ۱۵۴ کیلوولت است که در آینده نزدیک تبدیل به ۲۳۰ کیلوولت می‌شود، پست‌های آن ساخته و خطوط تقویت شده است، این امر باعث می‌شود که ظرفیت تبادل برق از طریق این خطوط به با بالای ۱۸۰ مگاوات برسد.

همچنین حلمی گولر، وزیر انرژی و آب ترکیه نیز در این دیدار گفت: درترکیه نیاز به توجه در بخش انرژی روز به روز در حال افزایش است چرا که تا سال ۲۰۲۰ میلادی باید ۱۲۰میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری شود، لذا در این شرایط، تولید برق حائز اهمیت است.