فروش خاک «انگوران» با چک مدت‌دار

۱۲ سال از عمر معدن غنی انگوران باقی است

گروه صنعت و معدن- تولیدکنندگان روی می‌توانند خاک مورد نیاز خود را به صورت اقساطی و با پرداخت چک تامین کنند. این اقدام با هدف روان‌سازی گردش نقدینگی در صنایع سرب و روی صورت می‌گیرد و برنامه جدیدی است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به اجرا در می‌آورد.

اردشیر سعدمحمدی دیروز این خبر را در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد و گفت که چنین برنامه‌‌ای در شرایطی که بازار جهانی فلزات با بحران افت تقاضا و قیمت مواجه شده، کمک به صنعت سرب و روی محسوب می‌شود.

در این برنامه، فروش خاک مورد نیاز تولیدکنندگان به صورت ۵ماهه فروخته می‌شود. علاوه بر این، شرکت تهیه و تولید مقرر کرد خریداران ماده معدنی بدهی سنواتی خود را نیز به صورت چکی تسویه کنند.

جهان تعطیل کرد ما نه

بهای شمش روی در دو سال اخیر مرز ۴۶۲۰ دلار را نیز در نوردیده بود اما امروز به ۱۰۶۰ دلار در هر تن تنزل پیدا کرده است به عبارتی بهای این شمش به یک چهارم کاهش یافته است. به گفته سعد محمدی بزرگ‌ترین تولیدکننده روی جهان در چنین شرایطی تصمیم به تعطیلی معادن و کارخانه‌های خود کرده که اثر این امر، بیکاری برخی از فعالان این صنعت است. اما در ایران تصمیم معکوس گرفته شد و طی ۲ سال اخیر، آن‌طور که مدیرعامل ایمپاسکو می‌گوید، نه‌تنها تولید متوقف شده که با افزایش همراه بوده است.

در این میان حتی فروش خاک‌های پرعیار، متوسط و کم‌عیار با کاهش ۵ تا ۲۰درصدی عرضه شده است. تنها در دو سال ۸۵ و ۸۶ به ترتیب ۷۵۳ و X هزار تن ماده معدنی در اختیار کارخانه‌های فرآوری گذاشته شده است.

۲۵ میلیون تن باطله انگوران

تغذیه‌کننده این صنایع در حال حاضر معدن انگوران است که همچنان در حال باطله‌برداری از محل ریزش دیوار ناحیه شمال معدن است. اواخر شهریور سال ۸۵ بر اثر رانش زمین از سطحی که گفته می‌شد در تماس با لایه‌های آب بوده، ۲۵ میلیون تن از حجم معدن دچار ریزش می‌شود.

طی دو سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون تن باطله برداشته شده است. امسال نیز طبق سخنان دیروز سعدمحمدی، ۱۰ میلیون تن باطله برداشته می‌شود. آن حادثه اگرچه دلهره‌ای در کار ایجاد کرد، اما روند استخراج سهل‌تر شد.

در شرایط حاضر ماده معدنی بیشتری در اختیار صنعت سرب و روی قرار گرفته، اما افت قیمت‌های جهانی، بزرگ‌ترین ناحیه صنعتی سرب و روی که همان شهرک روی زنجان است را به تعطیلی کشانده و اکنون مدیران این صنعت، از آن ناحیه به عنوان شهرک

مرده نام می‌برند.

آماده واگذاری هستیم

سعدمحمدی درباره واگذاری این معدن گفت: از ۲ سال پیش تاکنون پروانه این معدن متعلق به «تهیه و تولید» بوده، اما پیمانکاران برداشت همواره خصوصی بوده است.

وی در عین حال در برابر این سوال که چه زمانی این معدن برای برداشت و فروش خاک در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و مصوبه هیات دولت در دوره نخست سفرهای استانی، آیا به اجرا درمی‌آید، اظهار داشت: مصوبه فوق هنوز به ما ابلاغ نشده است. ما منتظر ابلاغ هستیم و به محض ارسال آن، طبق دستور رییس‌جمهور و وزیر صنایع و معادن اقدام می‌کنیم.

عمر ۱۲ ساله انگوران

معدن انگوران اکنون تنها معدن فعال سرب و روی کشور است هر چند مهدی آبادیزد، به عنوان جایگزین در مسیر تجهیز قرار دارد، با این حال سعد محمدی در برابر یک پرسش که عمر باقی مانده معدن چه مقدار است، پاسخ داد: با توجه به ۸میلیون تن ذخایر روباز و ۴میلیون تن ذخایر زیرزمینی، می‌توان گفت که با تولید سالانه یک‌میلیون تن ماده معدنی (در عیارهای مختلف) ۱۲ سال از عمر معدن انگوران باقی است.

وی در عین حال اظهار داشت: معدن مهدی‌آباد با ۱۶۰میلیون تن ذخیره سولفوره و ۴۰میلیون تن ذخیره اکسیده (که فرآیند استحصال راحت‌تری دارد) می‌تواند جایگزین مناسبی برای آینده صنایع سرب و روی شود. عیار ذخیره این معدن ۷درصد است، اما سعد محمدی می‌گوید: امروزه در چین عیار ۵درصد را فرآوری می‌کنند.

افزایش ۲۵درصدی ذخایر سنگ‌آهن

وی در بخش دیگری از سخنانش در برابر سوالی در مورد اکتشاف ذخایر سنگ‌آهن گفت: تنها در سه سال گذشته یک‌میلیارد تن به ذخایر این ماده معدنی افزوده شده است. تا سال‌های گذشته ۴میلیارد تن ذخیره کشف شده به ثبت رسیده بود که مربوط به اقدامات روس‌ها در دهه ۲۰ تا ۵۰شمسی بوده است. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی گفت: در این سه سال ۲۵درصد به ذخایر سنگ‌آهن اضافه شده است. وی در مورد تعیین قیمت سنگ‌آهن و اختلاف با فولادسازان اظهار داشت: معتقدم فرمول فروش این ماده نیز همانند وضعیت امروز انگوران تحت یک فرمول خاص قرار گیرد، طوری که در برابر تغییر جهانی قیمت‌ها انعطاف داشته باشد.

همایش ایمن‌ معادن

در پایان محمدرضا محوی دبیر همایش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست معادن، از افتتاح این همایش در روز ۵ آذر ماه خبر داد که قرار است به میزبانی شرکت سنگ‌آهن مرکزی و با حضور وزیر صنایع و معادن صورت گیرد. تعداد مقاله‌های ارائه شده ۲۲۰ فقره است.