قطر در حالی شمارش معکوس را برای صدور نخستین محموله LNG خود به مقصد انگلستان در ماه جاری میلادی آغاز کرده که توسعه طرح‌های LNG ایران در مقایسه با شریک قطری از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست. نخستین محموله از گاز LNG قطر که در ماه جاری میلادی به انگلستان صادر خواهد شد، در شرکت گاز قطر تولید شده و براساس توافقنامه منعقد شده بین دو طرف، قطر به مدت ۲۵ سال گاز طبیعی مایع شده خود را در اختیار انگلستان قرار می‌دهد.

نخستین محموله صادراتی گاز مایع شده (LNG) قطر به انگلیس جوابگوی نیازهای یک هفته چهار‌میلیون و ۵۰۰‌هزار منزل مسکونی این کشور است.

به گزارش مهر، شریک ایران در مخزن گازی پارس جنوبی که در برداشت از این میدان عظیم گازی حدود ۱۰ سال از ایران پیش است، برای تولید بیش از ۷۷‌میلیون تن گاز LNG تا سال ۲۰۱۲ برنامه‌ریزی کرده است.

این در حالی است که ایران سه طرح ایران LNG‌، پارس LNG و پرشین LNG را در برنامه های خود گنجانده که توسعه دو طرح پارس و پرشین به دلیل کارشکنی‌های شرکای خارجی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نیاز جهان به گاز LNG تا سال۲۰۱۵ به بیش از ۵۲۵میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که ایران با احتساب بهره برداری از سه طرح خود‌، تنها حدود ۶درصد از این بازار را در اختیار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، با توجه به حجم ذخایر گازطبیعی کشور و مشکلات صادرات توسط خط ‏لوله به‏ ویژه به مناطق دوردست (مانند اروپا) یا ساخت خطوط در مناطق کوهستانی و نیز چشم‏اندازهای روشن LNG و توسعه فروش تک ‏محموله این فرآورده، شاید منطقی‏تر باشد تا ایران با شتاب در توسعه برنامه‏های LNG‌، نقشی فراخور ذخایر گاز خود را در بازارهای جهانی کسب کند. در عین حال، ایران باید ترتیبی اتخاذ کند تا حداکثر تا سال ۲۰۱۵ ظرفیت تولید LNG کشورمان حداقل در حد ۵۲‌میلیون تن در سال باشد. هرچند این میزان نیز در مقایسه با چشم‏انداز ظرفیت تولید قطر در سال ۲۰۱۵، چندان قابل توجه به نظر نمی‏رسد.