براساس سند چشم‌انداز بلند مدت، صنعت نفت و گاز ایران در افق سال ۱۴۰۴به اولین تولید کننده محصولات پتروشیمی به لحاظ ارزشی در منطقه تبدیل خواهد شد. اگرچه بازاریابی برای فروش محصولات پلیمری از چالش‌های فعلی این صنعت به شمار می‌آید. غلام‌حسین نوذری ـ وزیر نفت ـ در افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست - خاطرنشان کرد: وزارت نفت در تلاش است تا از طریق ایجاد امکانات زیرساختی، فنی، مالی و قانونی زمینه‌ساز برای تحقق این رسالت مهم باشد.

وی درباره برنامه‌ها و سیاست‌های بلندمدت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای دست‌یابی به هدف یاد شده، گفت: در این میان تحقق ۲۰میلیارد دلاری تولید سالانه مواد پتروشیمی، استفاده از برش‌های گاز طبیعی به عنوان خوراک اولیه، تسهیل و تقویت زنجیره‌ای تولید از بالا دستی تا پایین دستی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سایر شرکت‌ها و یا کشورها، تاثیرگذاری بر مدیریت بازار منطقه، جذب سرمایه‌ و تامین منابع مالی، ایجاد زیرساخت‌های لازم و حمایت از بخش خصوصی و تقویت آن مد نظر است که لازمه تحقق هر یک از برنامه‌های فوق ایجاد تعاملات هر چه بیشتر با متخصصان و صاحب‌نظران علمی، فنی و مالی بین‌المللی است.

وزیر نفت با بیان این‌که شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید مواد پلیمری را از سال ۱۳۵۶ با تولید ۳۵هزار تن PVC در پتروشیمی آبادان آغاز کرد، با اظهار این‌که در حال حاضر و پس از گذشت تقریبا سه دهه ظرفیت تولید مواد پلیمری به بیش از ۱/۵میلیون تن در سال رسیده است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی همجوار خط لوله اتیلن غرب این ظرفیت تا پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه (سال ۱۳۹۳) به ۱۰میلیون تن خواهد رسید.

به گفته نوذری یکی از عوامل مهم در توسعه صنایع پتروشیمی در کشورها دسترسی مستمر و اقتصادی به منابع انرژی و به ویژه گاز طبیعی و نیز تکنولوژی است، چرا که این دو عامل تولید سهم قابل ملاحظه‌ای از سبد عوامل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به خود اختصاص داده‌اند و ایران با دارا بودن حدود ۱۶درصد از ذخایر اثبات شده جهان از پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه این صنعت استراتژیک بهره می‌برد.

وزیر نفت تصریح کرد: در جهان امروز گاز طبیعی و مشتقات آن به عنوان خوراک منتخب صنایع پتروشیمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. به طوری که استفاده از خوراک گازی در مقایسه با خوراک مایع باعث می‌شود ارزش افزوده مواد پایه برای تولید محصولات پلیمری از ۴۵ به ۸۷درصد افزایش یابد که مزیت بسیار ارزشمندی برای صنعت پتروشیمی ایران نسبت به سایر تولیدکنندگان محصولات پلیمری در جهان و منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.