گروه صنعت و معدن- صابر دری نژاد: رشد روز افزون مصرف برق و به تبع آن افزایش هزینه‌های ثابت واحدهای تولیدی و خدماتی، بسیاری از این واحدها را بر آن داشته است تا به منظور تعدیل هزینه‌های خود به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف روی آورند. به گزارش خبرنگار ما، همزمان با بروز زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قریب‌الوقوع تعرفه‌های برق (در پی اجرای طرح تحول اقتصادی) بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی، دولتی و شبه دولتی، اقدام به تغییر سیستم روشنایی خود از لامپ‌های رشته‌ای به کم‌مصرف کرده‌اند تا بلکه از این طریق بتوانند هزینه‌ مصرف برق خود را کاهش داده و به «یک سوم» زمان پیش از مصرف لامپ‌های کم مصرف برسانند. این تصمیم شرکت‌ها در حالی اتخاذ شده است که به دلیل اختصاص یارانه به این محصول، اقبال عمومی برای مصرف چراغ‌های روشنایی کم‌مصرف دو چندان شده است.

تحویل تا طرح تحول

رییس سازمان بهره‌وری انرژی ایران درباره اینکه تحویل یارانه‌ای لامپ‌های کم مصرف تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ خاطرنشان کرد: «مطمئن باشید این طرح تا زمان اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ادامه خواهد یافت.» حسین لوایی ادامه داد: البته با واقعی شدن قیمت برق، صرفه اقتصادی استفاده از لامپ‌های رشته‌ای، خود به خود از میان می‌رود و خانوارها برای کاهش هزینه‌های ثابت خود اقدام به استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف حتی با قیمت‌های غیریارانه‌ای خواهند کرد.

کاهش ۱۵۰۰مگاواتی

رییس «سابا» با اشاره به اینکه استفاده از هر یک میلیون شعله لامپ کم‌مصرف منجر به کاهش ۳۰مگاواتی مصرف برق می‌شود، افزود: «تا پایان امسال تعداد لامپ‌های کم مصرف توزیع شده به ۵۰میلیون شعله خواهد رسید که در نهایت موجب ۱۵۰۰مگاوات صرفه‌جویی در مصرف برق خواهد شد. لوایی ادامه داد: تمام این ۵۰میلیون لامپ را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند؛ به گونه‌ای که ۳۰میلیون شعله آن در داخل تولید و مابقی از سوی همین تولیدکنندگان وارد می‌شود.» وی با بیان اینکه در صورت استفاده خانوارها از لامپ کم‌مصرف هزینه‌ ماهانه برق آنها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در صورت استفاده از این لامپ‌ها به جای لامپ‌های رشته‌ای هزینه قابل پرداخت در هر دوره، به «یک سوم» تقلیل خواهد یافت. به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت برق، توزیع یارانه‌ای روشنایی‌های کم مصرف این امکان را فراهم آورده است تا ضمن تغییر الگوی مصرف در میان خانوارها، فرهنگ صرفه‌جویی نیز نهادینه شود. از طرف دیگر با ادامه این روند دولت هم هزینه‌های تولید برق خود را کاهش داده و هم از هزینه برق مصرفی خانوارها می‌کاهد. به گونه‌ای که اگر لامپ‌های یارانه‌ای در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت و از حجم مصرف کاسته نمی‌شد، دولت ناگزیر از تداوم تولید برق با هزینه‌های گزاف و توزیع یارانه‌ای آن طی سال‌های آتی خواهد بود.