مثلث بزرگ گازی از ماه نوامبر آغاز به کار می‌کند.

گروه انرژی - اگر شما به جای سه‌تولیدکننده و صادرکننده گاز در دنیا بودید برای فروکش کردن واکنش‌های جناح مصرف‌کننده در بازار چه می‌کردید؟ ایران، روسیه و قطر به یکباره طی دو روز گذشته اعلام کردند که در پی تشکیل اوپک گازی نیستند. «ایجاد یک گروه از صادرکنندگان گاز می‌تواند به ایجاد هماهنگی برای فرمول‌های قیمت‌گذاری گاز و تامین امنیت برای بازارهای روبه‌رشد سوخت کمک کند.» این را سید رضا کسایی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران می‌گوید و می‌افزاید: «شاید این سازمان نتواند دقیقا یک کپی از اوپک نفت باشد، ولی هدف ایجاد چنین سازمانی، ایجاد هماهنگی میان کشورهای صادرکننده گاز خواهد بود؛ بنابراین چنین سازمانی را نباید اوپک گازی نام نهاد.» به گزارش ایسنا وی ادامه داد: این سازمانی است که تلاش می‌کند ثبات و امنیت بازار را تامین کند و در راستای تامین منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حرکت کند. تلاش‌های ابتدایی برای ایجاد یک قیمت واحد گاز نخواهد بود، چراکه قراردادهای گازی بلندمدت است و پیش‌تر به امضا رسیده‌اند. وی با این‌حال تصریح کرد: ولی آن‌چه اهمیت دارد، فرمول قیمت‌گذاری گاز است و این فرمول می‌تواند یک پایه و اساس مشترک داشته باشد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز، به‌تدریج نقش هماهنگی باید به‌گونه‌ای ایفا شود که در نهایت منجر به تامین امنیت عرضه گاز شده و باید به بررسی پایه و اساس قیمت گاز و رابطه آن با قیمت نفت بپردازد. الکسی میلر، مدیر عامل گازپروم روسیه نیز عنوان کرد که مثلث بزرگ گازی که در آن روسیه، ایران و قطر عضویت دارند، می‌تواند به سازمانی تبدیل شود که از ماه نوامبر سال‌جاری آغاز به‌کار کند. وی اظهار داشت: در حال حاضر کارهای بسیاری انجام شده است تا در اجلاس آتی که ماه نوامبر (آبان) در مسکو برگزار می‌شود، این همایش نهادینه شده و به سازمانی دائمی با اساسنامه و دفتر مرکزی خود تبدیل شود.

مدیر عامل گازپروم افزود: مسلم است که صحبت درباره اعلامیه‌های مشترک کشورهای عضو در این سازمان است، اما در هر صورت این اوپک گازی نیست؛ مثلث بزرگ و اتحادی غیر رسمی است. این دیالوگی دائم بین قطر، ایران و روسیه است و پدیدار شدن مثلث بزرگ گاز، چیزی کاملا منطقی است که منطق توسعه تجارت گازی لزوم آن را دیکته می کند و نه برنامه‌های حیله گرانه کسی در رابطه با این‌که چگونه تولید کنندگان گاز مصرف کنندگان را بازی دهند.

میلر همچنین افزود که به نفع تولیدکنندگان است که مصرف‌کننده به عرضه بدون نقص یقین داشته باشد و اگر هم صحبت درباره ذخایر باشد که ذخایر روسیه و به‌خصوص مثلث بزرگ گاز برای سال‌هایی طولانی کفایت می دهد.

به گفته مدیر عامل گازپروم، روسیه در مثلث بزرگ گاز نقشی مهم دارد، چرا که هم از نظر حجم ذخایر و هم حجم تولید، صادرات و مصرف، جایگاه اول را در جهان دارد. در ادامه واکنش‌ها قطر نیز با تاکید بر لزوم همکاری میان تولیدکنندگان گاز، موضوع تاسیس اوپک گازی با ایران و روسیه را برای افزایش قیمت گاز رد کرد. شیخ حمد، نخست وزیر قطر موضوع تاسیس یک سازمان از کشورهای صادرکننده گاز طبیعی مشابه اوپک با ایران و روسیه را رد کرد. این مقام قطری افزود: موضوع مذاکرات نشست ۲۱ اکتبر سه کشور در تهران تاسیس یک بازار رقابت عادلانه میان کشورهای تولید کننده گاز طبیعی بود و تاسیس سازمانی که بخواهد قیمت گاز طبیعی را در جهان افزایش دهد، نبود. روسیه، ایران و قطر دارای بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی در جهان هستند که هفته گذشته در تهران مذاکراتی را برای همگرایی بیشتر و گسترش همکاری‌ها در بخش گاز انجام داده بودند.