اختلاف‌نظر و سلیقه حتی اگر به زیان تولید‌کنندگان بیانجامد، موجب بی‌احترامی به ایشان(مظاهری) نخواهد شد گروه صنعت و معدن- شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران پس از گذشت ۲۸ روز از انتشار گزارش نظرخواهی از فعالان صنعتی با عنوان «ضیافتی علیه مظاهری» و مقاله‌ای با عنوان «افطاری به صرف نقد» با ارسال پاسخی به گروه صنعت و معدن، ضمن اعلام اینکه «خوشبختانه طی ملاقاتی که پیش‌ از همایش مزبور با جناب آقای دکتر مظاهری انجام شد، جزئیات این موضوع برای‌شان تشریح و رفع شبهه شد» می‌افزاید: «دکتر مظاهری با سعه‌صدری که دارند، نشان داده‌اند که از انتقادات آزرده نمی‌شوند.»

با این حال در متن جوابیه، این تشکل خبرنگار دنیای اقتصاد را به ملتهب کردن فضا برای جلوگیری از این اتفاق متهم کرده است و چاپ آن را ترفندی با القای پیش‌فرض‌های خودساخته به مدیران برخی از تشکل‌ها خوانده است و حال اگر این گونه است، چرا آن شب در مراسم «همایش افطاری» رییس خانه صنعت و معدن استان تهران از آقای مظاهری حلالیت طلبید؟ متن پاسخ شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران را با عنوان «پاسخی به یک پیش‌داوری» بعد از ۲۸ روز از چاپ گزارش بخوانید.

پاسخی به یک پیش‌داوری

با توجه به اینکه روزنامه دنیای اقتصاد در دو مقاله به نام‌های «افطاری به صرف نقد» و «ضیافتی علیه مظاهری» که در روز سه‌شنبه ۲/۷/۱۳۸۷ به چاپ رسید، به مطالبی پرداخته بود که به نظر می‌رسد حال که از فضای ملتهب آن زمان خارج شده‌ایم، مناسب است پاسخ داده شود.

نویسندگان مطالب مزبور به‌زعم خود از خبر برگزاری همایش «بررسی موانع تولید و سرمایه‌گذاری» که در تاریخ ۴/۷/۱۳۸۷ در محل باشگاه وزارت کار و امور اجتماعی برگزار شد، چنین نتیجه گرفته بودند که خانه صنعت و معدن تهران به‌دلیل برکناری آقای دکتر مظاهری از ریاست کل بانک مرکزی جشن گرفته و ضیافت داده است! و قرار است در این همایش بر علیه بانک مرکزی چه‌ها شود و چه‌ها گفته شود!! و به نوعی با فرار به جلو قصد داشتند با ملتهب‌کردن فضا از این اتفاق جلوگیری کند.

در حالی که این گردهمایی از بیش از دو هفته قبل از آن تاریخ، قرار بود با همکاری مشترک تشکل‌هایی از قبیل: خانه صنعت و معدن تهران، کانون عالی کارفرمایان ایران، مجمع(کنفدراسیون) صنعت ایران، انجمن مدیران صنایع و ... و وزارت امور اقتصادی و دارایی و کار و امور اجتماعی برگزار شود و موضوع تامین مالی بنگاه‌های تولیدی یکی از بخش‌هایی بود که مورد بررسی قرار می‌گرفت. به دنبال این پیش‌فرض پیشداورانه، خبرنگار روزنامه با بهره‌مندی از ترفندهای ژورنالیستی سراغ مدیران برخی از تشکل‌هایی رفت که در گذشته به حمایت از سیاست‌های بانک مرکزی می‌پرداختند و با القای پیش فرض‌های خودساخته به ایشان، با بیدار کردن حس رقابت درونی تشکل‌ها و تحریک این بزرگواران جهت ابراز نظر جانبدارانه،‌ فضای پیش از همایش را ملتهب و سیاست‌زده کردند.

خوشبختانه همایش با استقبال گسترده و فراگیر صنعتگران روبه‌رو شد و مطالبی صریح در نقد برخی موانع موجود که علیه تولیدکنندگان است، از سوی مدیران تشکل‌های کارفرمایی و کارگری بیان شد و برخلاف پیش‌داوری‌های مقالات روزنامه دنیای اقتصاد، هیچ توهین و تخریبی علیه بانک مرکزی صورت نگرفت. حضور گسترده مقامات و مدیران‌ارشد وزارتخانه‌های کار و امور اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، صنایع و معادن، بازرگانی و تعاون و معاون محترم ریاست‌جمهوری و رییس سازمان مناطق آزاد تجاری، مشاور اقتصادی ریاست‌جمهوری و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل بانک‌های صنعت و معدن، توسعه صادرات، تجارت، ملت و بسیاری مدیران دیگر نشان‌گر اهمیت و تنوع موضوع بود و حتی قرار بود آقای دکتر مظاهری هم در همایش حضور داشته باشند که به خواست خودشان و به دلیل تغییرات حاصله ایشان از حضور در مراسم عذرخواهی کردند. و رییس کل جدید بانک مرکزی هم اشتیاق خود را جهت بررسی مشکلات بانکی بخش تولید طی همایشی ویژه اعلام کردند.

خوشبختانه طی ملاقاتی که پیش از همایش مزبور با جناب آقای دکتر مظاهری انجام شد، جزئیات این موضوع برایشان تشریح و رفع شبهه شد. هیچ گاه شیوه خانه صنعت‌و‌معدن این نبوده و نخواهد بود که مدیری را که از پست خود کنار رفته باشد، مورد انتقاد شدید قرار دهد؛ چراکه خانه صنعت‌و‌معدن اگر انتقادی به شخصی وارد باشد، در زمان تصدی وی، انتقادات خود را به حد لازم و در چارچوب ادب و اصول اخلاقی بیان می‌کند.

در اینجا پس از فروکش کردن التهابات و فضای نامناسب مورد اشاره، لازم است موضع رسمی خانه‌های صنعت‌و‌معدن به اطلاع عموم برسد: «خانه‌های صنعت و معدن معتقدند موضوع اختلاف سلیقه در کارها امری بدیهی است ولی دامنه این اختلاف سلیقه‌ها فقط در حد کاری است و مناسبات شخصی نباید به هیچ وجه تحت‌تاثیر این اختلافات قرار گرفته و شخصیت و حرمت افراد مورد اهانت و هتک‌حرمت قرار گیرد.» شخصیت آقای دکتر مظاهری به عنوان یکی از افراد خدوم به انقلاب همواره مورد احترام بوده و بروز اختلاف‌نظر و سلیقه حتی اگر به زیان تولیدکنندگان بیانجامد، موجب بی‌احترامی به ایشان نخواهد شد. در حالی که تولیدکنندگان مطابق قوانین کشور عزیزمان حق اظهارنظر دارند و نباید این امر موجب آزردگی فرد مورد انتقاد شود و جناب آقای دکتر مظاهری هم با سعه‌صدری که دارند، نشان داده‌اند که از انتقادات آزرده نمی‌شوند.» در نهایت جهت اطلاع عموم اعلام می‌شود که از هم‌اکنون تدارک برگزاری همایشی با مشارکت بانک مرکزی و وزارتخانه‌های ذی‌ربط امور تولیدی و خانه صنعت‌و‌معدن و همکاری دیگر تشکل‌ها در اواخر آبان‌ماه در شرف انجام است که آن هم علیه هیچ شخصی نیست و امیدواریم نتایج حاصله بتواند برای پیشبرد و توسعه تولید ملی مفید واقع شود.