خاموشی ها امسال و سال آینده ادامه دارد

گروه انرژی -غزاله طایفه: احتمال قطع سراسری برق یا فروپاشی شبکه در کشور وجود دارد.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به سوال دنیای‌اقتصاد مبنی بر این که به دلیل فرسودگی نیروگاه‌ها و احتمال خارج شدن آنها از مدار آیا احتمال قطع سراسری برق هست یا خیر؟ افزود: در همه جای دنیا احتمال قطع سراسری برق یا فروپاشی شبکه وجود دارد. سیستم شبکه‌ها در کشور طوری طراحی شده که این اتفاق نیافتد، اما احتمال وقوع آن وجود دارد همان طور که چند سال قبل به دلیل نقص فنی در تهران، این اتفاق افتاد.

کمبود ۴هزار مگاوات برق

عباس علی‌آبادی در نشست خبری روز گذشته خود در مورد روند خاموشی‌ها گفت:چنانچه میزان بارندگی‌ها در سال جاری محقق نشوند و ظرفیت تولید افزایش نیابد، در زمستان و تابستان آینده نیز خاموشی خواهیم داشت.

وی نیاز تامین برق در سال آینده را حدود ۴۰هزار مگاوات دانست و افزود: با توجه به تولید فعلی که حدود ۳۳هزار مگاوات است و پیش‌بینی افزایش سه‌هزار مگاواتی تولید برق، در تابستان سال آینده چهارهزار مگاوات کمبود برق داریم.

خاموشی برنامه‌ریزی شده در پاییز

علی آبادی با بیان این مطلب که وجود خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در پاییز غیرمحتمل نیست، گفت: براساس مطالعات کارشناسی و پیش‌بینی سازمان هواشناسی روند خشکسالی همچنان ادامه دارد و از ظرفیت نیروگاه‌‌های برق آبی هم نمی‌توانیم استفاده کنیم، بنابراین با کوچک‌ترین اختلال مثل افزایش بی‌رویه مصرف و خارج شدن نیروگاه‌ها از مدار در آستانه خاموشی قرار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به این که نیروگاه‌های حرارتی در پاییز به نوبت برای تعمیرات از مدار خارج می‌شوند، گفت: برای تعمیر نیروگاه‌ها ۲ الی ۳ ماه مهلت داریم، بنابراین کمبود برق را در شبکه اعمال می‌کنیم و پیش‌بینی ما این است که در پاییز هم خاموشی برنامه‌ریزی شده خواهیم داشت.

نگرانی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها

وی در مورد تامین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان گفت: نگرانی ما برای زمستان، تامین سوخت نیروگاه‌ها است. در سال جاری به دلیل نبود واحدهای آبی در مدار، افزایش مصرف و سرما پیش‌بینی می‌شود که نیروگاه‌ها به ۱۳۷میلیون مترمکعب گاز طبیعی یا معادل آن گازوئیل یا مازوت نیاز داشته باشند. وی ادامه داد: از آنجایی که نزدیک به ۸۰۰هزار خودرو به ناوگان حمل‌ونقل کشور اضافه شده که نیاز به بنزین دارند تانکرهای حامل سوخت بیشتر در این بخش فعال است.

وی افزایش حجم مخازن و نیروگاه‌ها و توسعه خطوط انتقال سوخت مایع را برای جایگزینی سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله راهکارهایی دانست که می‌تواند مشکل سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها را رفع کند. علی‌آبادی با اشاره به نیاز صنعت برق به ۱۰هزار میلیارد تومان (۱۰میلیارد دلار) منابع مالی گفت: این رقم بودجه دیده شده که جدای از رقم ۷هزار میلیارد تومانی ارزش سوختی است که وزارت نیرو باید بابت نیروگاه‌ها بپردازد. وی افزود: برای تامین این نیاز باید از مجلس کمک گرفته شود. اگرچه تاکنون وزارت نیرو نتوانسته یک ریال هم از بانک‌ها وام دریافت کند و درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت را نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد.

تقاضای ۷میلیارد یورو از حساب ذخیره ارزی

وی همچنین از تثبیت تعرفه برق از سال ۸۳ تاکنون انتقاد کرد و اصلاح تعرفه را در این صنعت ضروری خواند. علی‌آبادی افزود: با اصلاح نرخ تعرفه‌ها در درجه اول برای کسانی که درست مصرف می‌کنند، افزایش نرخ نخواهیم داشت. ولی برای پرمصرف‌ها حداکثر جریمه قطعی برق در نظر گرفته شده است. وی گفت: عدم اصلاح تعرفه‌های برق در ۳ سال گذشته موجب تشویق مصرف‌کننده‌ها برای مصرف بیشتر برق و عقب ماندن از برنامه شده است بنابراین متقاضی برداشت ۷میلیارد یورو از ذخیره ارزی برای جلوگیری از خاموشی هستیم. علی‌آبادی افزود: اگر قرار بود در سال ۸۵ ظرفیت نصب شده نیروگاهی به ۷هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد عدم اصلاح تعرفه‌ها موجب شد تا ظرفیت نصب شده تنها به ۳هزار و ۸۰۰ مگاوات برسد.

درآمد ۳هزارمیلیارد تومانی

وی ادامه داد: چنانچه طرح اصلاح تعرفه‌های برق به تصویب مجلس برسد حدود ۲ تا ۳هزارمیلیارد تومان برای صنعت برق درآمد خواهد داشت. وی خاطر نشان کرد: طرح اصلاح تعرفه‌های برق برای جلوگیری از رشد بی‌رویه مصرف برق تهیه شده است. به گفته وی، در حال حاضر ۶۰درصد مصرف کننده‌های کشور مطابق با الگوی مصرف، ۲۰درصد در حد الگوی مصرف و ۲۰درصد بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند.