خاموشی‌ها در ماه رمضان کاهش می‌یابد

گروه انرژی - غزاله طایفه: طرح افزایش قیمت برق، کاهش خاموشی‌ها از اول شهریورماه و در آستانه ماه رمضان، ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی، توان تولید برق، هدر‌روی برق، تامین برق در زمستان امسال، واردات برق از ارمنستان و میزان خاموشی‌های اعمال شده از جمله محورهای صحبت‌های پرویز فتاح، وزیر نیرو در نشست خبری روز گذشته و در آستانه هفته دولت بود. به گزارش دنیای اقتصاد فتاح در خصوص طرح افزایش قیمت برق گفت: از سال ۸۳ تاکنون و با مصوبه مجلس هفتم قیمت‌ها در بخش انرژی تثبیت شد. در‌حال‌حاضر قیمت تمام شده برق ۷۷ تومان است؛ در حالی‌که با قیمت ۱۰ تومان به بخش خانگی،

۲۲-۲۰ تومان به بخش صنعت و ۱۵ ریال به بخش کشاورزی فروخته می‌شود. وی افزود: امروزه افزایش قیمت‌ها را در همه بخش‌ها داشته‌ایم؛ در حالی‌که قیمت‌ها در بخش انرژی همچنان ثابت است. به همین دلیل وزارت نیرو با اجازه دولت قیمت تمام شده آب و برق را از ابتدای امسال برای آگاهی مشترکان در قبوض درج کرد.

وی ادامه داد: براساس برنامه چهارم توسعه، وزارت نیرو تعرفه‌های جدید برق را تهیه و به دولت ارائه کرده است و دولت هم می‌خواهد بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را مشخص و سپس تعرفه‌های جدید را به مجلس ارائه کند.

کاهش خاموشی در ماه رمضان

فتاح با بیان اینکه از اول شهریورماه شاهد روند کاهشی خاموشی‌ها هستیم، اظهار داشت: از اول شهریور و با شروع ماه رمضان مصرف برق تاحدودی کاهش می‌یابد و به همان میزان خاموشی‌ها هم کم می‌شود. علاوه بر این در آخر شهریور و اوایل مهرماه خاموشی‌ها به حداقل خواهد رسید که البته این به‌معنی این نیست که کمبود نداریم.

میزان خاموشی‌ها

وزیر نیرو در مورد میزان خاموشی‌های اعمال شده توضیح داد: میزان مصرف برق در کل کشور ۹۵ میلیارد کیلووات ساعت بوده که از این مقدار ۵/۱ میلیارد کیلووات ساعت سهم خاموشی‌ها بوده است.

توان تولید برق

فتاح با بیان این مطلب که توان تولید برق در کشور ۳۴هزار مگاوات است، گفت: مصرف ما در روز سه‌شنبه ۲۹ مردادماه ۳۴هزارو ۲۳۰ مگاوات بوده است و اگر وضعیت مصرف به همین صورت باشد و مشکلی پیش نیاید خاموشی نخواهیم داشت.

تامین برق زمستان

فتاح در پاسخ به این سوال که آیا در زمستان امسال مشکل کمبود برق خواهیم داشت یا خیر، گفت: بحث سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها به خصوص تامین گاز در زمستان مساله‌ای است که هر سال مطرح بوده است. امسال نیز با هماهنگی که با وزارت نفت انجام شده مشکلی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها نداریم.

وی افزود: در‌حال‌حاضر ۷۱درصد مخازن مازوت و ۶۵درصد مخازن گازوئیل پر شده است و برنامه‌ریزی ما این است که تا نیمه مهرماه این مخازن به طور کامل پر شود.

فتاح در مورد توافق وزارت نیرو با شرکت ملی گاز در مورد تامین گاز گفت: قرار است شرکت ملی گاز در زمستان روزانه ۳۰میلیون مترمکعب گاز به ما بدهد که این میزان در سال گذشته ۲۰میلیون مترمکعب بوده است.

وی افزود: با بهره‌برداری از دو فاز ۹ و ۱۰ پارس جنوبی و واردات گاز از ترکمنستان مجموعا ۱۰۰-۹۰میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد و سهم ما از این افزایش تولید ۱۰درصد بوده است.

واردات برق از ارمنستان

فتاح درخصوص واردات برق از ارمنستان گفت: کشور ارمنستان تنها کشوری است که برق اتمی دارد و شبکه آن هم به همین دلیل پایدارتر است.

وی افزود: در حال حاضر از این کشور ۲۵۰مگاوات برق وارد می‌کنیم که این میزان به ۴۰۰-۳۰۰مگاوات می‌تواند افزایش می‌یابد.

وی همچنین از توافق ایران و ارمنستان برای احداث یک سد بر روی رودخانه مرزی ارس با دو نیروگاه خبر داد.

پیک مصرف برق

فتاح درخصوص پیک مصرف برق گفت: ششم مرداد ماه پیک مصرف برق کشور با میزان ۳۷هزار و ۵۴۸مگاوات اتفاق افتاد که این میزان در سال گذشته ۳۴هزار و ۸۹۴مگاوات بود که نشان از رشد مصرف برق می‌دهد.

توزیع لامپ کم‌مصرف

فتاح با بیان اینکه امسال ۱۰۰میلیارد تومان برای توزیع لامپ کم‌مصرف در بودجه پیش‌بینی کردیم، گفت: تا امروز بالای ۱۱میلیون رشته لامپ در سطح کشور توزیع شده و قرار است در شهریور ماه ۹میلیون رشته دیگر به بازار عرضه شود.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در نیمه دوم سال بین ۳۰ تا ۴۰میلیون لامپ کم‌مصرف به بازار عرضه شود.

هدر روی برق

فتاح هدر روی برق در شبکه انتقال و توزیع را ۱۸درصد عنوان کرد که از این میزان ۴درصد سهم انشعاب‌های غیرمجاز و ۱۴درصد سهم شبکه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷/۱درصد هدرروی کاهش یافته است، ابراز امیدواری کرد که امسال ۲درصد دیگر نیز از این میزان کاهش یابد.

آماری نداریم

فتاح در خصوص ضرر واحدهای تجاری و صنایع در مورد خاموشی‌ها گفت: در این مورد هنوز آماری نداریم ولی قطعا میزان خسارات ناشی از خاموشی‌ها را استخراج خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمار ۲۳۰میلیارد تومانی فولادسازان ناشی از خاموشی را قبول دارید یا خیر گفت: این آمار را نمی‌توان دقیقا قبول کرد.