گروه صنعت و معدن- صنعت مجاز است امسال ۱۰میلیارد دلار برای تامین نقدینگی بخش‌های تولیدی، برداشت کند.

این خبری است که وزیر صنایع و معادن در دیدار با صاحبان صنایع و تشکل‌های این حوزه در اتاق بازرگانی اعلام کرد. پیش از این گفته می‌شد ۵میلیارد دلار از حساب ذخیره برای نقدینگی این حوزه اختصاص می‌یابد اما وزیر گفت این رقم برای ۶ ماه بوده است. علی‌اکبر محرابیان که یک سال از حضورش در راس وزارت صنایع و معادن می‌گذرد، دومین نشست خود را با بخش خصوصی برگزار کرد. اگر چه در این نشست نسبت به برخی سخنان درباره وضعیت فعلی صنعت واکنش نشان داد. وی مهم‌ترین دغدغه خود را در شرایط فعلی تامین نقدینگی واحدهای تولیدی اعلام کرد. به گفته محرابیان، از هفته آینده پرداخت تسهیلات ۵میلیارد دلاری به این بخش آغاز می‌شود. مصوبه پرداخت این میزان تسهیلات طبق گفته وزیر نهایی شده و در حال تصویب آیین‌نامه اجرایی است.

این مقام مسوول در عین حال گفت که طبق مصوبه دولت ۵میلیارد دلار برای نیمه نخست سال و ۵میلیارد دلار دیگر برای نیمه دوم سال از حساب ذخیره ارزی برای تامین نقدینگی صنعت اختصاص می‌یابد. به گونه‌ای که برای یکسال ۱۰میلیارد دلار به صنایع و معادن تعلق خواهد گرفت.

خبر اختصاص ۵میلیارد دلار برای بخش تولید نخستین بار در روز دهم تیر ماه (روز صنعت و معدن) از سوی پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهوری اعلام شد. تا پیش از این برداشت ارز از حساب ذخیره ارزی تنها برای سرمایه ثابت بوده است، اما با مصوبه جدید دولت بخشی از موجودی آن حساب برای اهداف دیگر صنعت و معدن اختصاص می‌یابد. وزیر صنایع و معادن اهداف اجرای چنین سیاستی را برای اهالی بخش خصوصی برشمرد و خطاب به آنان گفت: اگر تولید خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم تجارت و تجار خوبی هم داشته باشیم پس توجه به این بخش منطقی و لازم‌ است. وزیر صنایع و معادن با بیان اینکه ما هیچ‌گونه مانعی بر سر راه رشد صنعت را برنمی‌تابیم و هرگونه مانعی را برمی‌داریم، اظهار داشت: تامین نقدینگی بخش صنعت تورم‌زا نیست و ضد تورمی است؛ چرا که نقدینگی سرگردان جامعه را به اشتغال و پویایی جامعه تبدیل می‌کند.وی افزود: قطع نقدینگی از بخش تولید ما را از اهداف تعیین شده برای بخش صنعت کشور دور می‌کند.

شناسایی واحدها

محرابیان گفت: برای شناسایی واحدهای تولیدی از تشکل‌های موجود کمک گرفته‌ایم و با تقسیم‌بندی تسهیلات سهم هر بخش از صنعت مشخص شده است و کنترل لازم صورت می‌گیرد تا این تسهیلات در بخش خود مصرف شود.

وزیر صنایع و معادن گفت: با توجه به نوسانات نرخ یورو این مصوبه به‌صورت ارائه تسهیلات دلاری صادر شده است تا از اختلاف نرخ ارز واحدهای تولیدی جلوگیری شود.

بازپرداخت یورویی

محرابیان گفت: با تاکید رییس جمهور مصوب شد تا برای جلوگیری از مابه‌التفاوت نرخ ارز کسانی که تاکنون تسهیلات یورویی دریافت کرده‌اند بازپرداخت آن به‌صورت دلاری باشد.

وی افزود: مقرر شده است تا تسهیلات پرداخت شده با نرخ ثابت ۱۰‌درصد سود بازپرداخت شود و در مناطق غیربرخوردار و طرح‌هایی مثل نساجی با ۲‌درصد تخفیف نیز لحاظ شود. محرابیان گفت: هر فردی به هر دلیل که تسهیلات دریافت کرده باشد شامل این مصوبه می‌شود و افرادی که بعضی از اقساط را پرداخت کرده باشند کل تسهیلات آنها مشمول مصوبه می‌شود و مطالبات اضافی از بازپرداخت کسر می‌شود.وزیر صنایع و معادن گفت: با دستور اکید رییس‌جمهور مقرر شد تا مواد اولیه صنایع پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و مس به صورت مدت‌دار و سه تا ۴ماهه بدون محاسبه سود در اختیار صنایع قرار گیرد.وزیر صنایع و معادن در ادامه، صحبت‌ها و بعضا انتقادات شدید فعالان بخش‌خصوصی را شنید و به تعدادی از آن‌ها پاسخ گفت. اگرچه نوع انتقادها از نگاه وی تند بوده است.

۲۰۰ سال پیش می‌گفتند صنعت مرده است

محرابیان نسبت به اظهارات یکی از فعالان بخش‌خصوصی که عنوان کرده بود بخش صنعت کشور مرده است، واکنش شدید نشان داد و تصریح کرد: ۲۰۰ سال پیش هم عده‌ای می‌گفتند بخش صنعت مرده است، اما آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟

اتاقی با پوسترهای صنایع

وی یادآور شد: در کنار اتاق کارم در وزارت صنایع و معادن، اتاقی با کاغذ دیواری و پوسترهای فراوان از صنایع مختلف طراحی شده است و پیشرفت طرح‌های مختلف در آن بررسی می‌شود؛ هرچند ادعا نمی‌کنم که تاکنون صد‌درصد طبق برنامه عمل کرده‌ایم. وی توضیح داد: در حال حاضر بیش از نقدینگی، به دمیده شدن روح امید در بخش صنعت کشور نیاز داریم و اگر بگوییم صنعت کشور مرده است، معلوم می‌شود که شناختی از صنعت کشور نداریم و صرفا مشکلات یک واحد تولیدی را به کل بخش تولید کشور تعمیم داده‌ایم.

با این ادبیات، اگر بانکدار بودم، وام نمی‌دادم

این مقام مسوول با تاکید بر این‌که بخش صنعت و تولید کشور به انقلاب ادبیاتی نیاز جدی دارد، تصریح کرد: با وضع موجود و جسارت‌هایی که در بخش صنعت و تولید کشور می‌شود، اگر بنده هم بانکدار بودم به بخش تولید تسهیلات نمی‌دادم!

وی اضافه کرد: عده‌ای مدام می‌گویند، بخش صنعت کشور در بحران قرار داشته و وضع مناسبی ندارد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی بانک‌ها نیز جرات نمی‌کنند به بخش تولید تسهیلات بدهند.

وی تصریح کرد: باید ادبیات صحبت کردن افراد به گونه‌ای باشد که هیچ‌کس چه در داخل و چه در خارج صنعت جرات جسارت به بخش صنعت را نداشته باشد.