گروه انرژی - صدای پای مصرف سه حامل انرژی (بنزین، گازوئیل و گاز) در اواسط تابستان درحالی به گوش می‌رسد که برخی منابع خبری از افزایش بهای برق در آغاز فصل سرد سال یعنی پاییز (مهرماه) خبر می‌دهند. رشد ۹۷ میلیون مترمکعبی مصرف گاز

به‌گزارش ایسنا، کل گاز مصرفی ایران در هفته گذشته (۱۹ تا ۲۵مرداد) در بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها و صنایع معادل ۲۱۶۸ میلیون مترمکعب بوده که از متوسط مصرف روزانه ۷/۳۰۹ میلیون مترمکعب خبر می‌دهد. مقایسه آمار مصرف کل کشور در هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن که ۲۰۱۵ (متوسط مصرف روزانه ۸/۲۸۷) میلیون مترمکعب بوده، بیانگر آن است که به طور متوسط روزانه ۹/۱۱ میلیون مترمکعب افزایش مصرف داشته‌ایم.

مصرف بنزین و گازوئیل روی مدار رشد

همین خبرگزاری بیان کرد: مصرف بنزین در هفته گذشته (۱۹ تا ۲۵ مرداد) معادل ۶/۵۱۰ میلیون لیتر بود که بیانگر متوسط مصرف روزانه ۹/۷۲ میلیون لیتر است. به گزارش (ایسنا) میزان گازوئیل مصرف شده در همین مدت نیز ۷/۶۳۲ میلیون لیتر بود که از متوسط مصرف روزانه ۳/۹۰ میلیون لیتر حکایت می‌کند.

به‌گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، روند روبه‌رشد مصرف حامل‌های انرژی درکشور درشرایطی شکل گرفته است که دولت موضوع کنترل مصرف از طریق اعمال مکانیزم قیمت‌ها را در راس سیاست‌های اجرایی خود قرارداده است. دولت با طرح هفت بسته‌ای تحول اقتصادی تصمیم دارد با منطقی کردن قیمت حامل‌های انرژی، میزان رشد مصرف انرژی در کشور را متعادل کند.

براساس این طرح پرداخت یارانه انرژی به مصرف‌کنندگان و همزمان با رشد قیمت‌ حامل‌‌ها، مهم‌ترین برنامه‌ای است که دنبال می‌شود. اما گزارش‌هایی وجود دارد که افراد جامعه از تکمیل و ارسال فرم‌های طرح تحول اقتصادی استقبال جدی نداشته‌اند. این روزها درج بهای قیمت غیر یارانه‌ای برق در زیر قبض این حامل، موضوع گفت‌‌و‌گوی مردم در محاورات اجتماعی است.

یک پیش‌بینی تایید نشده

برهمین اساس روز گذشته دبیر هیات تنظیم برق در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام کرد: درصورت حذف یارانه‌ای که دولت بابت سوخت به وزارت نیرو می‌دهد، احتمالا قیمت برق در مهرماه افزایش پنج برابری خواهد داشت.محمدحسین جاویدی، دبیر هیات تنظیم بازار برق، افزود: در حال حاضر هر کیلو وات برق ۱۶ تومان به مردم تحویل داده می‌شود و دولت سوخت را با یارانه‌ به شرکت‌های تولید کننده برق می‌دهد که در صورت حذف این یارانه، هر کیلو وات برق ۷/۷۲ تومان خواهد شد که با توجه به قیمت سوخت، این مقدار امکان بیشتر یا کمتر شدن دارد.

وی پیش‌بینی کرد که از مهرماه، سوخت بدون یارانه ارائه شود و در پی آن قیمت برق افزایش یابد که احتمالا این افزایش چیزی حدود ۵ برابر خواهد بود. اگرچه به‌طور رسمی خبر افزایش بهای برق در مهر تایید نشده است، اما کارشناسان بر این باورند که استفاده از شیوه شوک‌درمانی (مثلا رشد پنج برابری افزایش تعرفه برق) به‌هیچ‌وجه به معنی استفاده منطقی از اهرم قیمت برای کنترل مصرف رشد هزینه‌های دولت نیست. کارشناسان براین باورند که افزایش بهای حامل‌های انرژی در مصرف خانگی و تجاری و صنعتی هریک تبعات خود را دارد. آنها می‌گویند تعدیل قیمت‌ها برای هر بخش به صورت تک‌بعدی و یک جانبه‌گرایی از سوی دولت غیرممکن است.

در بعد آثار تعدیل قیمت بر بخش مصرف خانگی ابتدا باید تکلیف تغییر در پرداخت‌های انتقالی و یارانه مشخص شود؛ همچنین در حوزه تجاری و صنعتی دولت باید موضوع اصلاح قیمت‌ها، تعرفه‌های تجاری و کلیه عواملی را که امکان عقیم شدن و متعادل شدن اثر حذف

یارانه‌ها بر روی هزینه‌های تولید و درآمدزایی بنگاه‌ها را فراهم می‌کنند، در روند سیاست‌گذاری‌های جدید مدنظر قرار دهد.