گروه انرژی- غزاله طایفه: میانگین مصرف فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۸۷ تاکنون، قیمت واقعی بنزین علت شلوغی جایگاه‌ها از ابتدای تابستان، کیفیت بنزین و کم‌فروشی بنزین از جمله محورهای صحبت‌های روز گذشته سیدنورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جمع خبرنگاران بود. علت شلوغی جایگاه‌ها

وی در آستانه هفته دولت در نشست مطبوعاتی، رادیو - تلویزیونی در مورد علت اصلی شلوغی جایگاه‌ها از ابتدای تابستان تاکنون گفت: تعطیلی مدارس و افزایش مسافرت‌ها تا قبل از شروع ماه رمضان، قطعی برق و مجهز نبودن جایگاه‌های سوخت به ژنراتور، پایان اعتبار کالابرگ‌ها تا پایان تیرماه و کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران از جمله اصلی‌ترین عوامل شلوغی‌های اخیر است.

وی افزود: از بعد از انقلاب تعداد جمعیت و تولید خودرو به ترتیب ۵ و ۶برابر شده است، در حالی که متناسب با این موضوع تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت افزایش نیافته است.

برگزاری نشست‌های متعدد...، ولی شهنازی‌زاده با بیان این مطلب که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت ملی پخش مجوز سرمایه‌گذاری در بخش جایگاه‌سازی را ندارد، گفت: ظرف یک الی دو سال اخیر تمام تلاش ما این بوده تا بخش‌خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کنیم، اما متاسفانه حضور بخش‌خصوصی در این امر بسیار کم‌رنگ بوده است.

وی ادامه داد: ما جلسات متعددی را با مسوولان شهرداری، منابع طبیعی، سازمان زمین شهری و سازمان مسکن و شهرسازی داشته‌ایم، ولی این سازمان‌ها احداث جایگاه را به عنوان وظیفه خود و یکی از عوامل خدمت‌رسانی نمی‌دانند. در حالی که احداث جایگاه یکی از پارامترهای خدمات شهری محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در شرایطی که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در احداث جایگاه ندارد و شهرداری نیز احداث جایگاه را وظیفه خود نمی‌داند باید شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را به ما بدهد تا برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت ملی پخش خود مستقیما اقدام به خرید زمین و احداث جایگاه نماید.

وی افزود: اگر به ما زمین و مجوز احداث جایگاه بدهند ما می‌توانیم ظرف ۶ماه ۱۰۰-۵۰جایگاه احداث کنیم.

تغییر کاربری جایگاه‌ها

شهنازی‌زاده در پاسخ به این سوال که به خاطر گران شدن زمین تعدادی از جایگاه‌ها می‌خواهند تغییر کاربری بدهند، گفت: در مورد این موضوع ما با صاحبان چند جایگاه اختلاف داریم ولی براساس قانون زمینی که برای احداث پمپ‌بنزین اختصاص داده شده نمی‌تواند تغییر کاربری بدهد.

استاندارد کارکرد نازل‌ها

وی استاندارد کارکرد نازل‌های عرضه سوخت را روزانه ۵هزار لیتر عنوان کرد در حالی که در شهر تهران هر نازل روزانه ۱۱هزار لیتر سوخت عرضه می‌کند. شهنازی‌زاده ریشه اصلی این امر را کمبود جایگاه در تهران می‌داند.

کم‌فروشی بنزین

شهنازی‌زاده در پاسخ به این سوال که در تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت، بنزین همراه با هوا به مردم فروخته می‌شود، گفت: بحث هوافروشی در بنزین را نفی نمی‌کنم، اما طبق بررسی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امکان ورود هوا به نازل‌ها وجود ندارد. وی افزود: در جایگاه‌‌های قدیمی هم اگر این اتفاق بیفتد عمدی نیست.

وی از مردم خواست تا اگر در جایگاهی تخلفی در خصوص عرضه بنزین مشاهده کردند، حتما به شرکت ملی پخش خبر دهند و افزود: شماره تلفن‌های ۹-۸۸۳۲۹۰۶۱ از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر و شماره ۷۷۶۰۶۰۳۰ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت شکایات مردم است.

میزان مصرف

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مورد میزان مصرف انواع فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۸۷ تا ۲۶مرداد ماه گفت: میزان مصرف گاز مایع روزانه ۵هزار و ۵۲۰تن بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵هزار و ۳۸۸هزار تن بوده ۵/۲درصد رشد داشته است. وی در مورد میزان مصرف بنزین از ابتدای سال تا ۲۶ مرداد نیز گفت: میانگین مصرف روزانه بنزین ۱/۶۹میلیون لیتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۷۱میلیون لیتر بوده است.

وی افزود: البته باید در نظر داشت که در سه ماهه اول سال ۸۶ بنزین هنوز سهمیه‌بندی نشده بود.

اصلاح روند توزیع بنزین سوپر

وی همچنین گفت: پیشنهاد داده‌ایم مصرف‌کننده‌های بنزین سوپر در سقف سهمیه از بنزین سوپر ۱۴۰تومانی استفاده کنند و مصرف بیش از آن از منبع بنزین ۴۰۰تومانی انجام شود.

این پیشنهاد لازم است در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور مورد بررسی و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد.

افزایش مصرف بنزین در مرداد ماه

مدیرعامل شرکت ملی پخش متوسط مصرف روزانه بنزین در مرداد ماه را ۳/۷۲میلیون لیتر عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵/۶۱میلیون لیتر بوده ۱۸درصد رشد داشته است.

قیمت واقعی بنزین و گازوئیل وی در مورد قیمت تمام شده بنزین وارداتی و گازوئیل نیز گفت: قیمت هر لیتر بنزین که از خلیج فارس وارد می‌شود ۸۵۰تومان و نفت گاز ۱۱۰۰تومان است.

در حال حاضر گازوئیل با قیمت ۱۶تومان به فروش می‌رسد.