ظرفیت تولید گندله در کشور به ۱۶میلیون تن رسید

گروه صنعت و معدن - طرح ۴/۳میلیون تنی گندله سازی اردکان توسط وزیر صنایع و معادن به طور رسمی افتتاح شد.علی‌اکبر محرابیان عصر روز گذشته همراه با معاونان خود و مسوولان استان یزد نخستین کارخانه تولید کنسانتره خارج از مجموعه فولادسازی‌ها را افتتاح کرد. این کارخانه اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله‌ به شمار می‌آید. به گزارش خبرنگار ما، پیش از این تمامی واحدهای گندله‌سازی در کنار دست فولادسازی‌ها احداث شده بود، اما با تغییر رویکرد در سال‌های اخیر شرکت‌های فولادسازی احداث گندله‌سازی جدید را متوقف و این امر به شرکت‌های معدنی سپرده شد.فولاد خوزستان و فولاد مبارکه تاکنون به ترتیب برای تولید ۵ و ۷میلیون تن گندله ظرفیت سازی کرده‌اند.این رقم کل ظرفیت تولید گندله کشور را در برمی‌گرفت.محمود مصری‌نژاد، مجری طرح گندله‌سازی اردکان با ارائه آمارهای فوق گفت: در همه جای دنیا تولید این ماده به عنوان محصول جانبی معادن سنگ‌آهن به شمار می‌آید، چرا که سبب صرفه‌جویی ارزی و ارزش افزوده بالا می‌شود. علاوه بر آن سرمایه تولید گندله در مدت کوتاهی بازمی‌گردد.

فراتر از ظرفیت اسمی

ظرفیت اسمی تولید این کارخانه ۱۱هزار و ۲۳۰ تن در روز است که به گفته مصری‌نژاد طی ۱۰ روز اخیر روزانه ۱۲هزار تن گندله تولید شده است.

این طرح که به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت سنگ‌آهن چادرملو محسوب می‌شود، سود آن در سقف تولید یک میلیارد تومان در روز است. مصری‌نژاد در عین حال اظهار داشت: تولید بالای سقف تعریف شده را برای تست تجهیزات انجام داده‌ایم، بنابراین از این پس به طور تدریجی تولید را به ظرفیت اسمی می رسانیم اما در ماه‌های آتی به مرور به ظرفیت اسمی دست خواهیم یافت.

۶۰هزار تومان اختلاف در هر تن

محمود نوریان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن چادرملو نرخ داخلی هر تن گندله را ۱۸۰هزار تومان اعلام کرد و افزود: بهای این کالا در خارج از کشور ۲۴۰هزار تومان در هر تن است.در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد که به روش احیای مستقیم فعالیت می‌کنند، سالانه بیش از ۳/۱۳میلیون تن از این ماده را درون کوره‌های احیای مستقیم می‌ریزند. اما روز گذشته با افتتاح این طرح ظرفیت تولید گندله به ۴/۱۵میلیون تن رسید.اگرچه به گفته احمدعلی هراتی‌نیک، معاون وزیر صنایع‌و‌معادن طرح گندله اردکان قادر است سالانه ۴میلیون تن محصول تولید کند و کل ظرفیت فعلی کشور را به ۱۶میلیون تن ارتقا دهد.

«چادرملو» روی مدار خبر

طبق برنامه‌های تعریف‌شده از سوی وزارت صنایع‌و‌معادن و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران، برای تولید ۳۰میلیون تن فولاد ۴۷میلیون تن کنسانتره و سنگ آهن دانه‌بندی نیاز است. طوری که ۴۰میلیون تن از این رقم مستقیما به گندله تبدیل می‌شود. عیار گندله برابر با عیار آهن کنسانتره (۶۷درصد) است و تنها برای سهولت در احیای آهن به روش احیای مستقیم به صورت گلوله‌های کوچک تبدیل می‌شود. تا انتهای امسال نیز طرح عظیم‌تری به ظرفیت تولید ۵میلیون تن‌ گندله توسط شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر به بهره‌برداری می‌رسد، به گونه‌ای که ظرفیت تولید این محصول به ۲۱میلیون تن خواهد رسید.قرارداد طرح گندله‌سازی اردکان در بهمن‌ماه سال ۸۳ تنفیذ شد و در اواخر سال گذشته تولید آزمایشی را آغاز کرد.اگرچه قرارداد طرح در سال ۷۷ منعقد شده بود، طرح ۲۱۰میلیارد تومانی پیمانکاران تجهیزات خارج پروژه در اختیار شرکت‌های کوبه استیل ژاپن، ABB سوئیس و TAIM اسپانیا بود و کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی نیز تامین مصالح و ساخت و نصب تجهیزات ریالی طرح را بر عهده داشتند. کل اعتبارات هزینه‌شده طبق آنچه از سوی مجری طرح اعلام شده، ۲۱۰میلیارد تومان است که از محل سود شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تامین شده است.