دنیای اقتصاد- به گفته سید پرویز فتاح، وزیر نیرو، از اول شهریور ماه تمهیداتی به عمل آمده که با اجرای آنها روند خاموشی‌ها رو به کاهش خواهد رفت. او تاکید کرد: تلاش وزارت نیرو بر این است که در شرایطی خاص و اجرای تمهیدات فنی، خاموشی‌ها را از نیمه‌ مهر ماه امسال حذف کند. وزیر نیرو خبر داد:

خاموشی‌ها فقط تا نیمه مهر

خسارت وارد شده را به مردم بابت خاموشی‌ها می‌پردازیم

چنانچه به دلیل قطع و وصل برق خسارتی به لوازم برقی شهروندان وارد شده باشد، می‌توانند به نزدیک‌ترین شرکت توزیع برق اطلاع دهند، چرا که تمهیداتی اندیشیده شده تا خسارت‌های احتمالی پرداخت شود.

سید پرویز فتاح، وزیر نیرو، روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که وزارت نیرو چه تمهیداتی برای جبران خسارت ناشی از قطعی برق در لوازم برقی شهروندان اندیشیده است؟ با بیان مطلب فوق تصریح کرد: البته وزارت نیرو مسوولیتی در ضعف فنی لوازم برقی ندارد.

وی توصیه کرد که شهروندان پس از قطع برق، لوازم برقی خود را از پریز جدا کنند؛ چرا که بخش عمده خسارت‌ها در زمان اتصال مجدد برق وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر تا چه میزان در میزان مصرف و خاموشی‌ها نقش خواهد داشت؟ گفت: قطعا با راه‌اندازی این نیروگاه ۴۰ تا ۵۰درصد مشکلات حل می‌شود؛ به ویژه در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور. اخباری هم که از سازمان انرژی اتمی کشور به گوش می‌رسد، بیانگر حل مشکل نیروگاه بوشهر برای سال آینده است.

کاهش خاموشی در ماه رمضان

فتاح همچنین از تمهیدات جدید وزارت نیرو برای کاهش بیشتر خاموشی‌ها به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا در ساعات سحر و افطار خاموشی نداشته باشیم.

وی با بیان این که با تلاش‌های انجام شده، خاموشی‌ها و حجم آنها کاهش یافته است، گفت: از اول شهریور ماه تمهیداتی به عمل آمده که با اجرای آنها روند خاموشی‌ها رو به کاهش خواهد رفت.

او تاکید کرد: تلاش وزارت نیرو بر این است که در شرایطی خاص و اجرای تمهیدات فنی، خاموشی‌ها را از نیمه‌ مهر ماه امسال حذف کند. به گفته وزیر نیرو میزان مصرف برق شنبه شب ۳۵هزار مگاوات در شبکه بوده، اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای تمهیدات در واحدها، روند خاموشی‌ها قطعا کاهشی خواهد بود.

وی همچنین کاهش برداشت انرژی برق از نیروگاه برق‌آبی خوزستان و همچنین حذف نیروگاه سد کارون ۳ از شبکه را از عمده‌ترین دلایل کاهش تولید دانست و افزود: در حال حاضر از ۷هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی خوزستان فقط ۱۲۰۰ مگاوات وارد شبکه می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سامانه‌ ۱۲۱ تاکنون پاسخگو نبوده است؟ عنوان کرد: این سامانه برای وضعیت اضطراری طراحی شده است و چون مراجعات به این سامانه بیش از ظرفیت بوده است، لذا پاسخگو نبوده، چرا که این سامانه تا ۷۰درصد تماس‌ها را می‌تواند جواب دهد.