اگر اتلاف شبکه برق ایران را ده‌درصد در نظر گیریم به این معنا است که از میزان تولید برق ۳۶ تا ۳۸‌هزار مگاوات نیروگاه‌های کشور، در حدود ۱۰‌هزار مگاوات تولید برای جبران اتلاف انرژی مصرف می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، اتلاف برق را ناشی از قیمت‌های غیرواقعی برق می‌دانند که علاوه‌بر رشد مصرف، منجر به عدم استفاده بهینه از وسائل برقی خصوصا برای مشترکان خانگی می‌شود. محمد احمدیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این رابطه به مهر گفت: قیمت‌های غیرواقعی برق علاوه‌بر اینکه باعث عدم تعادل بین منابع و مصارف برق شده، رشد بی‌‌رویه مصرف برق را نیز طی سه دهه گذشته به وجود آورده است. وی گفت: اقدامات وزارت نیرو اثر خود را در کاهش اتلاف نشان داده و در صورت کنترل آمارهای میزان اتلاف در ۷ سال گذشته این روند به خوبی قابل مشاهده است. در سال ۸۶ میزان ۳/۱‌درصد اتلاف شبکه توزیع کاهش یافت و امسال نیز هدفگذاری شده که ۲‌درصد کاهش یابد.اما باید توجه داشت که تلفات بهینه در هر شبکه موضوعی است که مطالعات فنی و اقتصادی پاسخ آن را روشن می‌کند. به گفته برخی کارشناسان صنعت برق، در حال حاضر اتلاف انرژی در شبکه‌های توزیع کشور بیش از حدود ده‌درصد است که البته در برخی مناطق تا ۲۸‌درصد نیز بالا رفته است.بدین منظور به دلیل هزینه‌بر بودن کاهش اتلاف و اصلاح شبکه‌های توزیع منابع مالی مشخص شده که پس از واگذاری‌ها به وزارت نیرو اختصاص می‌یابد تا سهم سرمایه‌گذاری در تولید نیروگاهی توسط بخش خصوصی و کاهش اتلاف شبکه شود.

در صورت رسیدن به استانداردهای مطلوب در شبکه‌های توزیع، ۵/۳‌درصد از توان تولیدی که معادل یک نیروگاه ۷۰۰ مگاواتی است، آزاد می‌شود. این درحالی است که در تابستان سال گذشته ۳۵‌هزار مگاوات مصرف برق برای کشور رقم خورده که ۱۶‌درصد این رقم یعنى بالاى ۵‌هزار مگاوات اتلاف بوده که این رقم معادل ۲ تا ۳میلیارد دلار سرمایه‌گذارى است. شرکت‌هاى توزیع در گذشته نسبت به اتلاف برق بى‌توجه بودند، چون بودجه آنها از طریق دولت تامین مى‌شد؛ اما از زمانى که قانون استقلال شرکت‌هاى توزیع در مجلس به تصویب رسیده و هیأت تنظیم بازار برق تشکیل شد، روش به این صورت شد که وزارت نیرو برق را در ورودى شرکت‌هاى توزیع تحویل دهد و در همان ورودى مبلغ را دریافت کند؛ اما شرکت‌های توزیع در انتها مبلغ خود را از مصرف‌کنندگان دریافت مى‌کنند. در حال حاضر نیروگاه‌هاى حرارتى در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد راندمان کارى دارند یعنى هر ۱۰۰ واحد انرژى ورودى ۶۵‌درصد به صورت گرما پرت مى‌شود. نیروگاه گازى که راندمان کارى ۲۵ تا ۳۰‌درصد دارند و بیش از ۷۰‌درصد انرژی آنها هدر مى‌رود. نیروگاه‌هاى سیکل ترکیبى راندمان ۴۵‌درصدى دارند.

یعنى در کل ۵۰ تا ۷۰‌درصد انرژى ما در هنگام تبدیل برق تلف مى‌شود. یکی از موانعی که بر سر راه است این است که شبکه برق کشور اتلاف دارد البته شبکه انتقال و فوق توزیع به میزان ۵‌درصد اتلاف دارد که با استانداردها و معیارهای جهانی مطابقت دارد، اما در توزیع ،اتلاف بالا است.