پیرو واگذاری بخشی از وظایف سازمان صنایع و معادن استان تهران به خانه صنعت و معدن این استان که براساس قانون برنامه چهارم توسعه و قوانین و مقررات موجود در خصوص واگذاری تصدی‌های قابل واگذاری به بخش غیردولتی و ابلاغیه وزارت صنایع و معادن صورت گرفت، از سوی دبیر کل جدید مجمع صنعت ایران ـ که با نام مستعار کنفدرسیون صنایع ایران نیز اشتهار دارد ـ موضوعاتی مطرح شد که نشانگر عدم شناخت و اطلاع کافی ایشان و برخی عزیزان دیگر از چگونگی و ساختارسازمانی و تشکیلات خانه صنعت و معدن و اهمیت و جایگاه این تشکل مردم نهاد است. در اساسنامه این تشکل که اعضای اصلی آن را فقط تشکل‌های تخصصی، همگن و صنفی بخش صنعت و معدن شکل می‌دهند، «تقویت و موثر سازی نقش انجمن‌ها و فعالیت تشکل‌های تخصصی استان و کمک به تحقق اهداف مشترک آنها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط به خصوص وزارت صنایع و معادن» از وظایف اصلی خانه صنعت و معدن اعلام شده است. کمک به ارتقای کیفیت در تولیدات، کمک به توسعه پیمانکاری‌ها و زنجیره تولید، ایجاد بانک اطلاعات مورد نیاز اعضا، برگزاری کنفرانس‌های علمی تخصصی، کمک به افزایش بهره‌وری و کمک به توسعه همکاری انجمن‌های تخصصی عضو استان با یکدیگر و با انجمن‌های تخصصی دیگر استان‌ها از جمله دیگر اهداف مورد تاکید در اساسنامه این تشکل است.

موضوع واگذاری بخشی از وظایف سازمان‌های صنایع و معادن استان‌ها به خانه‌های صنعت و معدن پدیده جدیدی نیست و این موضوع طی دو سال گذشته تاکنون در استان‌های اصفهان، یزد و مرکزی با موفقیت اجرا شده و مقدمات آن در استان‌های دیگر فراهم آمده است و خانه‌های صنعت و معدن با همکاری نزدیک با سازمان‌های صنایع و معادن، فعالیت خود را در این زمینه آغاز و در راستای تحقق اهداف نظام در واگذاری امور مردم به مردم به همکاران و جامعه خود خدمت می‌کنند.

در این تشکل برخلاف برخی تشکل‌های دیگر افراد محور نیستند، بلکه انجمن‌های تخصصی به عنوان اعضای این تشکل، تصمیم‌گیران و تصمیم سازان اصلی مرتبط با حوزه فعالیت اعضای خود هستند و هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان نیز هر سه سال یک بار از میان اعضا (یعنی تشکل‌ها) انتخاب می‌شوند و موظف به اجرای تصمیمات مجمع عمومی (نمایندگان تشکل‌های تخصصی) هستند و ارتباط مستمر با تشکل‌های تخصصی از وظایف مهم تعیین شده برای هیات مدیره است.

برخلاف آنچه که برخی دوستان تصور می‌کنند، تفویض و واگذاری برخی وظایف سازمان صنایع و معادن استان‌ها به دست‌اندرکاران صنعت در قالب خانه‌های صنعت و معدن یک امتیاز برای انتفاع برخی افراد نیست، بلکه وظیفه سنگینی است که در صورت اجرای آن با همکاری تشکل‌های تخصصی، نفع آن شامل تمامی جامعه تولید کشور و حتی مردم خواهد شد. این در شرایطی است که برخی از وظایف مذکور به دلایل مختلف یا مغفول مانده یا امکان اجرا در شرایط مطلوب نداشته است. حال جای تعجب است که چرا نسبت به تفویض برخی اختیارات به مجموعه تشکل‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن اعتراض می‌شود. باید توجه داشت که در واگذاری این تصدی‌ها باید تشکلی فراگیر جهت سازماندهی و جمع‌بندی در طرف مقابل بخش دولتی قرار گیرد که همین کار انجام شده است و گرنه این کار قابلیت اجرایی نخواهد داشت. برخی افراد ادعا دارند که خانه‌های صنعت و معدن توان تخصصی لازم را برای انجام بخشی از وظایف سازمان‌های صنایع و معادن ندارند که بر اساس آنچه در خصوص ساختار تشکیلاتی این تشکل گفته شد، به واقع این ادعا توهین بزرگی به تولیدکنندگان و مدیران تشکل‌هایی است که سابقه فعالیت بسیاری از آنها به بیش از ۲۰ سال می‌رسد و همگان به تخصص و توان بالای مدیریتی و کارشناسی آنان اعتراف می‌نمایند و باید از آنان به دلیل این بی‌لطفی و اهانت پوزش طلبید.

در پایان خانه‌های صنعت و معدن که اکنون در ۳۰ استان کشور که به صورت ۳۰ تشکل مستقل اما منسجم در قالب یک شبکه سراسری گرد هم آمده و فعالیت دارند، ضمن اعلام مجدد حمایت جدی از فعالیت تشکل‌های صنعتی و معدنی، از تمامی تشکل‌های تخصصی دعوت می‌نمایند با عضویت در خانه صنعت و معدن و همکاری جدی با این تشکل در ترسیم آینده صنعت و معدن کشور به دست صنعتگران و تولید‌کنندگان واقعی نقش خود را ایفا کنند.