قیمت پاکتی سیمان امروز مشخص می‌شود

قیمت سیمان پاکتی مشخص شده و قرار است انجمن تولیدکنندگان سیمان امروز (شنبه) نرخ جدید را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار ما اگرچه قرار بود قیمت جدید هر پاکت سیمان در روز گذشته مشخص شود، اما تا ساعات پایانی دیروز (جمعه) چنین خبری اعلام نشد. امروز قرار است جلسه مشترکی بین انجمن تولیدکنندگان سیمان، معاونت معدنی وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی برگزار شود. به گفته سیمعی‌نژاد معاون معدنی و صنایع معدنی، وزیر صنایع و معادن، با مشخص شدن قیمت سیمان پاکتی، کمیسیون ماده یک دولت، باید آن را تصویب نهایی کند و در اختیار واحدهای تولیدی سیمان قرار دهد.

پول پاکت

اکبر مجیدپور، مدیرعامل سیمان داراب نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: از دو ماه پیش تاکنون هر پاکت سیمان ۶۵۰۰تومان قیمت‌گذاری شده بود.وی با بیان اینکه سیمان از تصمیمات دولتی تبعیت می‌کند، تصریح کرد: طبق گفته مسوولان قرار است طی ۳مرحله آزادسازی انجام شود اگرچه هنوز قیمت‌ها از سوی دولت اعلام می‌شود.

مجیدپور اظهار داشت: احتمالا ۱۵۰۰تومان به نرخ قیمت فله‌ای افزوده می‌شود و این رقم تنها برای پول پاکت است.

از سوی دیگر معاون امور معدنی و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قیمت‌های سیمان فله در استان‌های مختلف از ۶۰ تا ۶۵‌هزار تومان در هر تن است و کارخانه‌ها تعهد کرده‌اند که سیمان فله‌ای تیپ یک را ۴۸‌هزار و ۵۰۰تومان در هر تن بفروشند.

وی با بیان این‌که قیمت‌های پاکتی سیمان طبق جدولی مشخص شده است، گفت: قیمت این پاکت‌های سیمان نسبت به قیمت قبلی (دولتی) آن بالاتر خواهد بود. او خاطرنشان کرد: تعهد شده است که سیمان فله با قیمت ۶۵‌هزار تومان در هر تن بین عاملان توزیع تقسیم شود. هیات وزیران سه‌شنبه هفته گذشته بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن و با توجه به تعهد کارخانه‌های تولید‌کننده سیمان مبنی بر حفظ قیمت مصرف‌کننده سیمان، تا سقف تنی ‌۶۵۰‌هزار ریال برای تیپ یک مجوز خروج سیمان را از سبد حمایتی دولت صادر کرده است و بر اساس این مصوبه، کارخانه‌های تولید‌کننده سیمان موظف شدند کل سیمان تولیدی خود را تا سقف قیمت توافق شده از طریق شبکه توزیع اصناف در بازار داخلی توزیع کنند. بر این اساس، آیین‌نامه نحوه تامین و توزیع سیمان بر اساس مصوبه کمیته ماده یک، طرح جامع سیمان و با تصویب وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن اجرایی خواهد شد و وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن موظف شدند، ظرف یک ماه نسبت به تهیه و پیشنهاد متن اصلاحیه طرح جامع سیمان اقدام و جهت تصویب به هیات وزیران ارائه کنند. مصوبه دولت همچنین کارخانه‌های تولید سیمان را موظف کرد، نسبت به تحویل سیمان حواله‌های صادره تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه اقدام کنند.

عوارض صادرات

هیات وزیران برای جلوگیری از صادرات سیمان به خارج از کشور، عوارض صادرات سیمان را به ازای هر تن یک میلیون ریال تعیین کرده است. پیشتر سمیعی‌نژاد گفته بود: طبق توافق وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی و انجمن‌ سیمان برای هر تن سیمان آزاد قیمت ۴۸‌هزار و ۵۰۰تومان پیشنهاد شده است.

وی در خصوص خبرهایی مبنی بر ایجاد عوارض بر صادرات سیمان پس از آزادسازی آن نیز که پس از آزادسازی سیمان، بر صادرات عوارض تعیین می‌شود و کارخانه‌ها نیز توافق کرده‌اند که تا اشباع کامل بازار داخل، از صادرات خودداری کنند.

او همچنین با تکذیب خبرهایی مبنی بر واگذاری توزیع سیمان به وزارت صنایع و معادن گفت: این وزارتخانه ابزار توزیع سیمان را بر عهده نداشته و فقط بر تولید و راه‌اندازی واحدهای سیمانی نظارت می‌کند. طبق طرح پیشنهادی، کارخانه‌های قدیمی سیمان موظفند چهار‌هزار تومان و کارخانه‌های جدید‌هزار تومان به ازای فروش هر تن سیمان در اختیار انجمن سیمان قرار دهند تا برای واردات و جابه‌جایی سیمان و کلینکر از استان‌های دارای مازاد تولید به استان‌های نیازمند هزینه شود.

وزیر صنایع و معادن پس از ورود به این وزارتخانه با تشکیل ستاد ویژه راه‌اندازی طرح‌ها و رفع موانع تولید سیمان و برگزاری چند نشست با مدیران عامل‌ بانک‌ها ۱۷ طرح سیمانی تا پایان خرداد امسال را به اجرا گذاشت. اگرچه ۱۵طرح تا انتهای خرداد به مدار تولید وارد شد.