گروه صنعت و معدن- طرح یک‌میلیون تنی سنگ‌آهن دانه‌بندی جلال‌آباد زرند به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

طرح فوق در معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند (استان کرمان) واقع شده و با استفاده از ذخایر پرعیار بلوک ۴ این معدن محصول تولید می‌‌کند. در مراسم افتتاح این طرح، معاون وزیر صنایع و معادن، مدیرعامل ایمپسکو، رییس سازمان صنایع و معادن استان کرمان و نماینده مردم زرند در مجلس و تعدادی از مقامات محلی حضور داشتند.

این طرح به گفته احمدعلی هراتی‌‌نیک، پروژه کوتاه‌‌مدت معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد محسوب می‌شود. طرح بلندمدت این معدن برای تولید ۳میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تعریف شده و قرارداد آن نیز به امضا رسیده است. هراتی‌‌نیک پس از افتتاح پروژه دانه‌بندی، کلنگ احداث کارخانه کنسانتره را به زمین زد.

وی همچنین به خبرنگاران گفت که در هفته دولت طرح ۴۰۰هزار تنی کک‌سازی و پالایشگاه قطران به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح که در شهرستان زرند واقع شده، نخستین کارخانه کک‌سازی پس از انقلاب محسوب می‌شود.

ذخیره معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد زرند ۲۰۰میلیون تن است که به گفته اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل ایمپسکو (تهیه و تولید مواد معدنی ایران) اکتشاف آن از سال ۸۲ کلید خورده است.

به اعتقاد وی، اکتشاف و تجهیز این معدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گرفته است.

ذخایر معدن مورد اشاره، در ۵ بلوک تقسیم شده که بلوک‌های ۲ و ۴ به سبب آنکه از عیار بالایی برخوردارند، برای تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی در نظر گرفته شده‌اند. به گفته حسین قوانلو، مجری طرح تجهیز معادن جلال‌آباد، بلوک‌های ۳ و یک نیز برای تولید کنسانتره خواهند بود.

وی کل هزینه صرف شده برای این معدن را ۶/۹میلیارد تومان ذکر کرد. معدن سنگ‌آهن جلال آباد در سال گذشته با تنها خط سنگ‌شکنی که در اختیار داشت ۵۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید کرد. قوانلو اظهار داشت: با آغاز به کار خط جدید سنگ‌شکن در واحد دانه‌بندی، ۳۰۰ شاغل بومی در این بخش مشغول به فعالیت شده‌اند.