مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس‌جنوبی با بیان اینکه امسال تکلیف همه فازهای پارس‌جنوبی و همچنین پارس شمالی مشخص خواهد شد، گفت: قطعا تا پایان سال‌جاری هیچ فاز بلاتکلیفی در پارس‌جنوبی نخواهیم داشت. به گزارش خبرگزاری مهر، علی وکیلی در حاشیه مراسم امضای قرارداد عملیات حفاری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر برای واگذاری طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس‌جنوبی با دو گروه از پیمانکاران و همچنین شرکت نفت ترکیه در حال مذاکره هستیم که امیدواریم به زودی توافقات مورد نظر حاصل شود.

وکیلی در خصوص فازهای ۱۹ تا ۲۱ پارس‌جنوبی نیز یاد آور شد: فاز ۱۹ را به دلیل مسائل فنی از دو فاز دیگر مجزا کرده‌ایم، ضمن اینکه مناقصه واگذاری توسعه این ۲ فاز به منظور تولید روزانه ۵/۱میلیارد فوت مکعب گاز از فاز ۱۹ و ۲میلیارد فوت مکعب گاز از فازهای ۲۰ و ۲۱ با شرکت‌های ایرانی برگزار شده و پیش‌بینی می‌شود توسعه این ۲ فاز از مرداد سال‌جاری آغاز شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سوالی مبنی بر پایان مهلت شرکت‌های شل، توتال و رپسول برای حضور در فازهای ۱۱ و ۱۳ خاطر نشان کرد: مهلت این سه شرکت دیروز (سه شنبه) به پایان ‌رسید، اما هنوز مذاکرات ادامه دارد و نتیجه نهایی پس از پایان مذاکرات اعلام خواهد شد.

وی فازهای ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبی را فعال‌ترین پروژه حال حاضر در کشور عنوان کرد و در خصوص علت تاخیر در راه‌اندازی این دو فاز توضیح داد: بحث‌های مربوط به تحریم ایران و توقف تامین مالی از سوی بانک‌های خارجی از مهم‌ترین دلایل تاخیر در بهره‌برداری از فازهای ۹ و ۱۰ است.

وکیلی تاکید کرد: در حال حاضر تمامی‌ مشکلات این پروژه مرتفع شده و این ۲ فاز قطعا امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی مشکل کمبود قطعه و تجهیزات در فازهای ۹ و ۱۰ را رد کرد و اظهار داشت: فازهای ۹ و ۱۰ از هزاران قطعه تشکیل شده است و با کمبود یک قطعه عملیات اجرایی متوقف نمی‌شود.

به گفته وکیلی مراحل احداث پالایشگاه در فازهای ۶ تا ۸ پارس‌جنوبی نیز به پایان رسیده و گاز اولین سکو مرداد ماه امسال به خشکی می‌رسد این در حالی است که سکوهای دوم و سوم نیز به فاصله سه ماه از یکدیگر راه‌اندازی خواهد شد.

وی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی را پروژه‌های کلید در دست خواند و خاطر نشان کرد: منابع مالی مورد نیاز این دو فاز از منابع داخلی تامین خواهد شد. ضمن اینکه با اختصاص ۳ درصد درآمد فروش نفت خام به پروژه‌های پارس‌جنوبی مشکلی در تامین منابع مالی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه در خصوص میدان پارس شمالی گفت: مذاکرات برای توسعه این میدان با شرکت سینوک چین و یک شرکت از شرق آسیا در حال انجام است که به زودی به نتیجه می‌رسد.

وکیلی همچنین با اشاره به قرارداد شرکت نفت و گاز پارس با شرکت نیکو برای تامین مالی فاز ۱۲ پارس‌جنوبی تصریح کرد: در چند ماهه اخیر شرکت نیکو ۴۰۰میلیون دلار برای توسعه فاز ۱۲ پارس‌جنوبی پرداخت کرده است.

حیدر بهمنی ادامه داد: در خلیج فارس تجربیات بسیار خوبی در زمینه حفاری داشتیم که پس از حفاری ۱۲ حلقه چاه در فازهای ۴ و ۵ پارس‌جنوبی یک حلقه چاه نیز با همکاری شرکت رپسول حفر کردیم ضمن اینکه چاه دوم نیز در حال حفاری است.

برنامه وزارت نفت برای تولید ۳/۵میلیون بشکه نفت

از سوی دیگر معاون وزیر نفت خبرداد: برای افزایش تولید نفت خام تا سقف روزانه ۳/۵میلیون بشکه تا پایان برنامه پنجم توسعه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش ایسنا اکبر ترکان، معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت، با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید ۳/۴میلیون بشکه نفت خام در روز ایجاد شده است که تا پایان امسال به ۵/۴میلیون بشکه خواهد رسید. همچنین براساس برنامه تا پایان سال آینده تولید نفت خام ایران روزانه ۷/۴میلیون بشکه خواهد بود. وی درباره وضعیت اساسنامه شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که این اساسنامه بر اساس آخرین نظرات وزیر نفت تنظیم شده است، افزود: بر اساس سیاست‌های بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی، صنایع پایین‌دستی خصوصی‌سازی خواهند شد و دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در این بخش نیست.

او با اشاره به پروژه‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش‌های بالادستی پروژه‌های نفتی و همچنین افزایش ضریب بازیافت مخازن خاطرنشان کرد: به طور معمول سالانه نیاز به ۱۲‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی داریم که امسال با توجه به تصویب اختصاص ۳‌درصد مجموع ارزش نفت تولیدی به پارس جنوبی، این مقدار به بیش از ۱۶‌میلیارد دلار خواهد رسید؛ به گونه‌ای که امسال علاوه بر اختصاص شش‌درصد ارزش نفت خام تولیدی برای توسعه میادین نفتی که قبلا انجام شده بود، با احتساب این سه‌درصد در مجموع ۹درصد ارزش تولیدات نفت خام به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: ارزش نفت خام تولیدی شامل نفت خام صادراتی به علاوه نفت خامی است که به پالایشگاه‌های داخلی تحویل داده می‌شود که این رقم امسال حدود ۱۵ تا ۱۶‌میلیارد دلار خواهد بود.

به گفته او از ابتدا قرار بوده سالانه ۳‌میلیارد دلار در فازهای پارس‌جنوبی سرمایه‌گذاری شود که به دلیل عقب‌ماندگی‌های مربوط به سال‌های گذشته باید در سال‌های آینده این میزان سرمایه‌گذاری را تا ۵‌میلیارد دلار افزایش دهیم.

موافقت با صندوق سرمایه‌گذاری نفت

او درباره وضعیت نهایی تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری پارس جنوبی توضیح داد: رییس کل بانک مرکزی با اصل صندوق سرمایه‌گذاری برای نفت موافقت کرده است، ولی ترتیب اجرایی آن هنوز بین وزارت نفت و بانک مرکزی نهایی نشده است. البته زمانی قرار بود یک بانک عربی در بحرین این کار را انجام دهد، ولی الان شرایط تغییر کرده و باید متناسب با وضعیت فعلی تصمیم‌گیری کنیم. در این زمینه بانک صنعت نفت یک پروژه جداگانه و بانک دولتی است، ولی صندوق مشارکتی خواهد بود.