تولید گوشی تلفن‌همراه در یک قدمی توقف

عکس: آکو سالمی

گروه صنعت و معدن - تولید کنندگان گوشی تلفن‌همراه از ادامه تولید این وسیله ارتباطی در ایران منصرف شدند.

فعالان این بخش، علت اتخاذ چنین تصمیمی را بی‌ثباتی سیاست‌ها در زمینه تولید گوشی تلفن خواندند چرا که چنین امری سبب شده شرکای خارجی از جمله نوکیا، از همراهی با ایران برای تولید گوشی صرف‌نظر کنند. این در حالی است که ۲ سال پیش وزارت صنایع و معادن دوره طهماسبی با ابزار تعرفه ۶۰درصدی، سرمایه‌گذاران را تشویق به تولید این کالا کرد، اما امروزه این پروژه در آستانه توقف قرار دارد.

در این باره عضو هیات مدیره کنسرسیوم سابق تولید گوشی تلفن همراه از احتمال توقف تولید دو کارخانه ایرانی تولیدکننده گوشی تلفن همراه به‌دنبال بی‌ثباتی تعرفه‌ها و سیاست‌های اعمال شده از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محمد مرزبان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: نظر کمیسیون ماده یک مبنی بر کاهش تعرفه گوشی تلفن همراه بود که این موضوع تاکنون از طریق وزارت صنایع به تولیدکنندگان و فعالان صنعت گوشی ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ضرر ناشی از تغییر تعرفه واردات گوشی به تولیدکنندگان این محصول وارد شده است گفت:‌ در حال حاضر تولیدکنندگان گوشی، قطعات مورد نیاز خود را با تعرفه‌های قبلی وارد و تعرفه‌ را به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ مسوولان وزارت صنایع در مورد جلوگیری از کاهش تعرفه واردات گوشی قول‌هایی را داده‌اند و از تولیدکنندگان خواسته‌اند تا قیمت تمام شده خود را بر مبنای تعرفه ۲۵درصد واردات گوشی تنظیم کنند ولی در مقابل مسوولان وزارت بازرگانی تمام تلاش خود را برای اعمال تعرفه ۱۰درصدی واردات CBU گوشی به کار گرفته‌اند.

مرزبان افزود:‌ پیش‌بینی می‌شود وزارت صنایع نتواند مانع از کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه شود و در نتیجه تعرفه واردات «سی بی یو» ۱۰درصد، «اس کی دی» ۶درصد و «سی کی دی» ۴درصد خواهد شد.

کناره‌گیری نوکیا و LG

این کارشناس صنعت گوشی

تلفن همراه با اشاره به کناره‌گیری شرکت نوکیا از مشارکت در تولید با طرف ایرانی در پی بی‌ثباتی سیاست‌ها در زمینه تولید گوشی تلفن همراه تصریح کرد:‌ پس از این موضوع ما در شرکت سروش رسانه به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پایلوت در صنعت گوشی اقدام کردیم ولی دو شرکت نیمه‌هادی عماد و کارخانجات مخابراتی همچنان در تیراژی کم و محدود به تولید خود ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری چهار میلیون دلاری انجام شده جهت خرید تجهیزات لازم برای تولید گوشی تلفن همراه توسط شرکت‌های نیمه‌هادی عماد و کارخانجات مخابراتی ایران خاطرنشان کرد: این دو شرکت ماهیت دولتی دارند و به همین دلیل احتمال جبران بخشی از زیان آنها وجود دارد.

مرزبان ادامه داد: شرکت LG به عنوان اولین شرکت خارجی حاضر در پروژه تولید گوشی در ایران به دنبال تغییر تعرفه‌های واردات گوشی و قطعات آن با ضرر مواجه شد و به همین دلیل از ادامه تولید گوشی در ایران منصرف شد.

وی افزود: احتمالا فعالیت LG به سمت تولید مانیتور و تلویزیون سوق داده خواهد شد.

ارسلان اصلانی، مدیر پروژه گوشی تلفن همراه نیمه‌هادی عماد نیز در این مورد گفت: با توجه به شرایط موجود در تولید، طبل نابودی صنعت گوشی تلفن همراه به صدا درآمده است.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون ماده یک در مورد تعرفه واردات گوشی تلفن همراه گفت:‌حدود دو ماه از خرید یک محموله قطعات لازم برای تولید گوشی و توقف آن در گمرک می‌گذرد و تاکنون تکلیف تعرفه‌ها مشخص نشده است.

اصلانی ادامه داد: در تصمیمات قبلی کمیسیون ماده یک تعرفه واردات گوشی به صورت سی بی یو ۲۵درصد «اس کی دی» ۱۰درصد و «سی کی دی» ۴درصد تعیین شده ولی هم اکنون تنها تعرفه «سی بی یو» توسط گمرک اعمال می‌شود و این به ضرر تولیدکنندگان است.