حساس‌ترین پروژه پارس‌جنوبی در انتظار راه‌اندازی

وزیر نفت از روند پیشرفت فاز‌های ۶ تا ۱۰ پارس جنوبی ابراز رضایت کرد و گفت: فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی قطعا برای جبران‌بخشی از کمبود گاز زمستان، پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

غلامحسین نوذری گفت: در مجموع پیشرفت فاز‌های ۶ تا ۱۰ پارس جنوبی رضایت‌بخش است. طوری که فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی قطعا امسال به مدار تولید می‌آید تا‌ بخشی از کمبود گاز در فصل زمستان جبران شود. به گزارش مهر، عملیات توسعه فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی شهریور ماه سال ۱۳۸۱ با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار به صورت( EPCC ) شامل مهندسی، خرید، ساخت و راه‌اندازی به روش تامین مالی پروژه‌ها (فاینانس) به کنسرسیومی ‌متشکل از شرکت‌های LG کره جنوبی، شرکت مهندسی و ساختمان نفت (PIEC) و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران واگذار شد.

این طرح با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین،۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیون تن در سال گاز مایع از اسفند ماه سال ۱۳۸۱ کلید خورد.

از سوی دیگر، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده بود که این طرح با اعتباری معادل ۲ میلیارد دلار از محل منابع تسهیلات فاینانس خارجی اجرا شود؛ ولی به دلیل تاخیر در تامین منابع فاینانس و نیز ادعای ضرر و زیان پیمانکار، طی مصوبه اصلاحی شورای اقتصاد اعتبارآن تا ۱۹۳۳ میلیون دلار از محل منابع فاینانس و ۶۴۴ میلیون دلار از محل منابع داخلی شرکت نفت ایران و در مجموع به ۲۵۷۷ میلیون دلار افزایش یافت.

طرح مذکور به صورت EPC به کنسرسیوم شرکت‌های LG/GS کره جنوبی، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ( OIEC ) و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به ترتیب با سهم ۴۰۳۵ و ۲۵ درصد واگذار شد و مسوولیت تامین کالای خارجی و خدمات مهندسی نیز به عهده شرکت LG/GS، ساخت ونصب تاسیسات و خطوط لوله دریایی به عهده شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و ساخت پالایشگاه خشکی به عهده شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت گذاشته شد.

تاخیر در بهره‌برداری از فاز‌های ۹ و۱۰ پارس جنوبی

طرح بهره‌برداری از فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی قرار بود در سال گذشته به بهره‌برداری برسد تا مشکلات کمبود گاز در فصل سرد سال جبران شود؛ اما متاسفانه با وجود قول وزیری هامانه -وزیر نفت سابق- مبنی بر بهره‌برداری از فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی در آبان ماه سال ۸۶ این وعده هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد تا ضمن سپری شدن زمستانی سرد و به یاد ماندنی وعده بهره‌برداری از این ۲ فاز به آبان ماه امسال موکول شود. در عین حال به‌رغم ادعای وزیر نفت سابق، آمارها حکایت ازعدم امکان بهره‌برداری از این ۲ فاز در آبان ماه سال ۸۶ داشت.

تابستان سال ۸۶ پیشرفت فیزیکی‌ بخش دریا، خطوط لوله و پالایشگاه خشکی این فازها به ترتیب حدود ۷۰،۷۲ و ۶۰ درصد بوده است که نسبت به برنامه اجرایی حدود ۱۸،۱۳ و ۲۷ درصد تاخیر را نشان می‌دهد. در مجموع پیشرفت فیزیکی این سه‌بخش طرح حدود ۶۳ درصد بوده که نسبت به برنامه حدود ۲۴ درصد با تاخیر مواجه بوده است .از طرفی با توجه به مشکلات به وجود آمده در ابتدای اجرای طرح با پیمانکار اولیه حفاری، اجرای آن پس از دو سال تاخیر درمرداد سال ۸۵ به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شده است.

این در حالی بود که در زمان ذکر شده در‌بخش حفاری از ۲۰ حلقه چاه توسعه‌ای، عملیات اجرایی ۱۰ حلقه چاه به طور همزمان شروع شده بود و پیشرفت فیزیکی حفاری چاه‌ها و خرید کالای مربوط حدود ۴۰ درصد گزارش شده بود؛ بنابراین با قطع امید از به بهره‌برداری رسیدن این چاه‌ها در سال گذشته وزارت نفت تمام تلاش و همت خود را به کار بست تا پاییز امسال این دو فاز را مهیای تولید کند.

بدین‌ترتیب همه مسوولان وزارت نفت از عزم جزم شده این وزارتخانه برای بهره‌برداری به موقع از این دو فاز در فصل سرد سال خبر دادند و غلامحسین نوذری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروژ‌های در کل کشور حساس‌تر و حیاتی‌تر از راه‌اندازی فاز‌های ۹ و ۱۰ پارس جنوبی نیست، گفت‌: گران شدن قیمت نفت و گاز در دنیا از مهمترین عواملی است که تلاش برای تسریع در راه‌اندازی این پروژه‌ها را تقویت می‌کند.

نیاز کشور به گاز فاز‌های ۹ و ۱۰ در فصل زمستان

تولید گاز طبیعی تا پایان امسال به حداکثر ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد. این در حالی است که نیاز کشور در روز‌های سرد سال، از مرز ۷۰۰ میلیون متر مکعب خواهد گذشت. بدین ترتیب به نظر می‌رسد، در فصل زمستان حداقل ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری تراز روزانه گاز طبیعی را که به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران از سال‌ها پیش وجود داشته را شاهد خواهیم بود.

این در حالی است که به گفته منابع کارشناسی در واحد‌های برنامه‌ریزی وزارت نفت، اگر برنامه‌ریزی صورت گرفته در این وزارتخانه مبنی بر افزایش روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از نفت مناطق مرکزی و فاز‌های ۹ و۱۰ پارس جنوبی محقق نشود، موازنه منفی تولید و مصرف گاز طبیعی به مراتب بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود.