گروه صنعت و معدن- معاون وزیر صنایع و معادن از آماده شدن پیش‌نویس قانون جدید معادن خبر داد. محمدمسعود سمیعی‌نژاد با اعلام این خبر گفت: ۸ ماه برای اصلاح و بازنگری در قانون معادن فعالیت شبانه‌روزی صورت گرفته و اکنون آماده ارائه به هیات دولت است. اصلاحات صورت گرفته از نظر وزارت صنایع و معادن براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بوده است. وی اظهار امیدواری کرد که موارد اصلاحی به تایید مجلس برسد و در نهایت به قانون تبدیل شود. سمیعی‌نژاد که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت و معدن و فلزات مشهد سخن می‌گفت، همچنین خبر داد: معادن متروکه از طریق مزایده واگذار می‌شوند. به گفته وی، این معادن با توجه به شعار دانایی‌محوری، به افرادی واگذار می‌شود که از صلاحیت فنی برخوردار باشند.

تسهیلات خرید ماشین‌آلات برای تحصیل‌کرده‌ها

وی با اشاره به اینکه بیش از۴۲۰هزار نفر در بخش صنایع معدنی و بیش از ۹۱هزار نفر دربخش معدن به طور مستقیم اشتغال دارند، افزود: یکی از اقدامات دولت پرداخت تسهیلات اکتشاف معادن به جوانان تحصیل‌کرده است که نتیجه این پرداخت در سال گذشته ۳۸/۲درصد رشد در ارزش افزوده مواد معدنی نسبت به سال ۸۵ بوده و همچنین دو میلیارد و ۲۵۰میلیون تن به ذخایر معدنی کشور اضافه شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن ادامه داد: اخیرا نیز تصویب شده است که به این افراد تسهیلات خرید ماشین‌آلات و فرآوری بخش معدن نیز پرداخت شود.

وی گفت: قراردادی با دو بانک ملت و صنعت و معدن بسته شد که از محل سرمایه شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنایع و معادن، از این دو بانک تسهیلات در سه زمینه دریافت می‌کنیم. این موارد شامل پرداخت ۸۰درصد تسهیلات راه‌اندازی واحدها بر اساس پتانسیل‌های موجود در هر استان، تکمیل واحدهای نیمه تمام و همچنین تامین سرمایه در گردش واحدها است.

سمیعی‌نژاد بیان کرد: بالاترین رشد تولید در تمام صنایع کشور در بخش معدن و صنایع معدنی بوده است به‌طوری‌ که در سال ۸۵-۸۶ در تولید صنعت سیمان ۳۴/۱۳درصد، صنعت سنگ چهار‌درصد، کاشی و سرامیک ۵/۲۳درصد، فرآورده‌های نفتی ۶/۵درصد، ظروف چینی ۳/۳درصد، ظروف شیشه‌ای ۷/۲درصد، آزبست سیمان ۳۵/۴‌درصد، چینی بهداشتی ۷/۲‌درصد و صنعت شیشه تخت ۸/۸‌درصد رشد داشته‌ایم.