دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران، میزان تولید دانه زیتون اعم از روغنی و کنسرو را در سال زراعی ۱۳۸۶، ۴۰‌هزار تن عنوان کرد و گفت: ۵۰‌درصد از این مقدار محصول به تولید کنسرو رسید و ۵۰‌درصد باقی مانده نیز روغن‌کشی شده است و با توجه به خشکسالی پیش‌آمده پیش‌بینی می‌شود، امسال محصول زیتون حدود ۲۰‌درصد کاهش داشته باشد. محمدرضا هاتفی مینایی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه تا پایان سال ۸۶، مساحت ۱۰۵‌هزار هکتار از اراضی کشور در تصرف باغ‌های زیتون قرار گرفت، افزود: چون کشت نهال زیتون در اسفند ماه انجام می‌شود، لذا پیش‌بینی کشت این محصول برای سال ۱۳۸۷ میسر نیست. وی مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده زیتون را به ترتیب اولویت قزوین، زنجان، گیلان و شیراز ذکر کرد و با اشاره به اینکه بیست و چهار استان کشور برای کشت زیتون شناسایی شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی حدود سه سال پیش به ناگهان روند سریع گسترش باغ‌های زیتون را کند کرد، لذا نه تنها تا سال ۱۳۹۰ به نقطه هدف طرح زیتون برای احداث ۶۱۴‌هزار هکتار باغ زیتون نخواهیم رسید، بلکه دستیابی به مساحت ۱۵۰‌هزار هکتار نیز بعید به نظر می‌رسد. وی با بیان اینکه نیاز کشور به روغن زیتون در حال حاضر ۲۰‌هزار تن در سال است، ادامه داد: تعداد چهار‌هزار تن از این مقدار تولید داخل و تعداد دو‌هزار تن به‌صورت خام توسط کارخانه‌های تولید وارد می‌شود.

هاتفی مینایی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه برخوردی با واردات روغن تقلبی زیتون و توزیع آن در سطح بازار ملموس نیست، اضافه کرد: میزان ورود روغن زیتون غیر استاندارد خارجی در بسته‌بندی زیبا و فریبنده به کشور در سال حدود ۱۳‌هزار تن است و واردکنندگان این روغن به کار خود تسلط کامل دارند و مرتب با تغییر لیبل و اسم تجاری، روغن جدیدی را وارد بازار می‌کنند؛ زیرا کاملا مطلع هستند که آزمایش هر نمونه از این روغن متحمل هزینه گزافی است. رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران گفت: مصرف‌کنندگان فقط می‌توانند به روغن زیتونی که در داخل کشور تولید می‌شود و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت و مهر استاندارد و آدرس تولیدکننده برروی لیبل باشد، اعتماد کنند. وی میزان مصرف سرانه روغن زیتون در ایران را ۳۰۰گرم ذکر کرد و افزود: مقایسه این رقم با کشور یونان که دارای مصرف سرانه ۱۵کیلوگرم و ایتالیا و اسپانیا که به ترتیب دارای مصرف سرانه ۱۲ و ۱۰کیلوگرم هستند، بسیار ناچیز است.

هاتفی مینایی با بیان اینکه قیمت هر کالایی بستگی به ارزش کیفیتی آن دارد، گفت: قیمت روغن زیتون تاثیر آن چنانی در مصرف آن ندارد.