در فروردین ماه به طور متوسط بین ۵۷ تا ۶۲ میلیون لیتر بنزین عرضه شده است که از این مقدار، روزانه بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر بنزین آزاد بوده، ولی از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون عرضه بنزین آزاد بیشتر شده است. بیژن حاج محمدرضا، رییس سندیکای جایگاه‌داران، در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این مطلب در پاسخ به دلیل شلوغ بودن جایگاه‌ها اظهار کرد: عرضه بنزین به چهار روش سهمیه بندی معمولی به نرخ ۱۰۰ تومان به ازای هر لیتر، عرضه بنزین با کوپن‌هایی که توسط فرمانداری و استانداری‌ها ارائه شده، فروش بنزین آزاد با کارت‌های ویژه به قیمت ۴۰۰ تومان به ازای هر لیتر و عرضه بنزین به خودروهای دولتی با کارت‌های هوشمند سوخت ولی به قیمت ۴۰۰ تومان موجب تراکم خودروها برای سوخت‌گیری در جایگاه‌ها شده است. وی افزود: فرم‌های زیاد و گوناگون عرضه بنزین با نرخ‌های مختلف، موجب سختی و کندی‌کار برای کارگران جایگاه‌های عرضه کننده سوخت شده که جایگاه‌داران خواستار عرضه بنزین به یک نرخ واحد هستند. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حال حاضر با تعدیل سهمیه‌بندی و رو به اتمام بودن سهمیه‌های اعلام شده، دارندگان خودرو سعی می‌کنند در دفعات مختلف، حجم کمتری سوخت از جایگاه‌ها دریافت کنند تا مدیریت بیشتری بر مصرف خود داشته باشند؛ همچنین کسانی که از بنزین آزاد استفاده می‌کنند، چنین رویکردی دارند. براساس تصمیم‌گیری ‌وزارت نفت و ستاد تبصره ۱۳ تعداد ۱۲ جایگاه در تهران موظف به تحویل بنزین در ازای کوپن شده‌اند. رییس سندیکای جایگاه‌داران با تاکید بر این‌که مشکلی در تامین فرآورده‌های نفتی برای عرضه یا نارسانی فنی تلمبه‌ها نداریم، خاطرنشان کرد: البته همچنان مشکلات ناشی از نحوه اجرای توزیع بنزین آزاد وجود دارد که برای رفع بخشی از آن توانسته‌ایم کارگران همه سکوها را به کارت ویژه توزیع سوخت آزاد مجهز کنیم تا اتلاف وقت ناشی از تعداد کم کارت‌ها از بین رود.

به گفته وی، همچنان فروش ارزان‌تر بنزین توسط مالکان خودروهای عمومی وجود دارد که موجب نوعی رقابت بین بنزین آزاد رسمی و غیر رسمی شده است؛ به‌گونه‌ای که در طول روز رغبت به سمت بنزین آزاد غیر رسمی و ارزان بیشتر است که این موضوع هنگام شب برعکس می‌شود. بیشترین مصرف کننده بنزین آزاد در حال حاضر نیز موتورسیکلت‌ها هستند.

حاج محمدرضا با تاکید بر این‌که تاکنون بین ۶۵ تا ۷۰ درصد عملیات لازم برای توزیع گازوئیل با کارت هوشمند درجایگاه‌ها انجام شده است، توضیح داد: تا پایان خرداد نصب کارت خوان‌ها در جایگاه‌های عرضه‌ کننده گازوئیل که درجاده‌های بین شهری یا کمربندی‌ها واقع شده‌اند، تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط اعمال شده از سوی راهنمایی و رانندگی مبنی بر این‌که رانندگان خودروهای سنگین برای استفاده از کارت هوشمند، باید پلاک خودرو را ملی کنند، افزود: برخی رانندگان هنوز در حال انجام این تغییرات هستند که مشخص نیست تا چه موقع ادامه پیدا خواهد کرد، ولی جایگاه‌ها آماده بهره‌برداری از تجهیزات ارائه گازوئیل با کارت هوشمند از ابتدای خرداد هستند.