نمی‌خواهیم جای شرکت‌های داخلی را تنگ کنیم

خارجی‌ها راه دور زدن تحریم را به ما اعلام می‌کنند

احمد بختیار

قرارگاه خاتم‌الانبیا حدود ۲ دهه است که وارد فعالیت‌های انرژی و اخیرا صنعت و معدن شده و ۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده است.

این قرارگاه اگرچه اجرای پروژه‌های بزرگ در عسلویه را در اختیار گرفته، اما محمد رضا پورضیایی معاون صنعت و معدن قرارگاه تاکید دارد: قصد رقابت با شرکت‌های داخلی را نداریم و تنها هدف این است که به جای کارتل‌های بزرگ بین‌المللی وارد فاز توسعه کشور بشویم. وی در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد در این باره گفت: از گذشته تا امروز کارتل‌های بزرگ نفتی جهان به عنوان پیمانکار اصلی، طرح‌های ایران را اجرا می‌کردند و در اکثر موارد شرکت‌های ایرانی را به عنوان پیمانکار دست دوم (SUB CONTRACTOR) برمی‌گزیدند.

پورضیایی معتقد است: به علت آن که طرح‌هایی همچون فازهای توسعه‌ای عسلویه سرمایه و ریسک بالایی را می‌طلبد، شرکت‌های خصوصی ایرانی توان اجرای آنها را ندارند؛ از همین رو احساس کردیم به وجود مجموعه‌ای همچون قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیاز است.

معاون صنعت و معدن قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌گوید: سیاستگذاری حضور ما در طرح‌ها از طرف فرماندهی کل سپاه تعیین می‌شود و آنها هستند که تشخیص می‌دهند آیا به حضور ما نیاز هست یا خیر. وی در برابر این سوال که رقابت در سیاستگذاری قرارگاه چه مفهومی دارد، گفت: ما بحث رقابت را نداریم. برای ما معنی ندارد. به خصوص آن که شرکت‌های داخلی در میان باشند. اگرچه ما وارد مناقصه‌ها می‌شویم و در صورت برنده شدن در پروژه‌ای حضور پیدا می‌کنیم، اینها هم نشات گرفته از نیاز مملکت است. بنابراین اگر جایی نیاز نباشد، وارد نمی‌شویم.

پورضیایی تصریح کرد: سعی ما این است که قیمتی ارائه دهیم تا پیمانکاران داخلی هم بتوانند در پروژه‌ها حضور داشته باشند.وی درباره نحوه حضور در طرح‌ها گفت: طبق سیاستی که پیش رو داریم همواره به صورت لیدر (LEADER) وارد پروژه‌ها می‌شویم. از همین رو در هیچ جا پیمانکار دست دوم نبوده‌ایم.پورضیایی درباره رابطه افزایش قیمت مواد اولیه و غیراقتصادی شدن اجرای طرح‌ها می‌گوید: اگرچه منافع اقتصادی هدف ما نیست، اما در صورت افزایش قیمت طبق قانون عمل می‌کنیم.

این موارد در قوانین پیش‌بینی شده، طوری که اگر تعدیل قیمت‌ها در قرارداد آمده باشد، پیگیر آن می‌شویم. نمونه این امر تعدیل نرخ یورو بود که مورد موافقت دولت قرار گرفت. قرارگاه خاتم‌الانبیا هم‌اینک اجرای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی، خط انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر، الفین پنجم، آبگیرهای کاویان و آبگیرهای فاز ۱۵ و ۱۶ را در اختیار دارد و علاوه بر آن در سال گذشته به طور رسمی وارد پروژه‌های فولادی شده است و واحدهای احیای مستقیم فولادهای میانه و بافت را استارت زده است.

پورضیایی تاکید می‌کند: تا زمانی که کشور به ما نیاز داشته باشد، کار می‌کنیم و تعهدات خود به دولت را انجام می‌دهیم، اما به محض اینکه به ما در تشکیلات دیگری نیاز باشد، از ادامه کار در صنعت و معدن صرف‌نظر می‌کنیم.

امضای هاشمی و اجرای سد کرخه

این مقام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در برابر پرسشی مبنی بر اینکه حضور دولت‌های مختلف چه تاثیری در فعالیت شما داشته، پاسخ می‌دهد: اصولا مسائل سیاسی ارتباطی به کار ما ندارد، چرا که وابسته به هیچ گروه سیاسی نیستیم و به اصطلاح خود را فراجناحی می‌دانیم.

با این حال باید گفت که فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را در زمان خاتمی گرفتیم. پیش از آن نیز قرارگاه خاتم‌الانبیا (سپاسد) در دولت آقای هاشمی رفسنجانی و با امضای ایشان، اجرای سد کرخه را آغاز کرد. وی در عین حال تصریح کرد: آنچه مسلم است برای پیشبرد کارها نیاز به همکاری و تعامل با دولت‌ها داریم.

معاونت صنعت و معدن قرارگاه، پروژه‌هایی نیز در خارج کشور اجرا کرده و تعدادی دیگر در حال مذاکره دارد. پورضیایی می‌گوید: اولویت نخست ما همکاری با کشورهای مسلمان است. در این مسیر در مناقصه پالایشگاه «بانیاس» سوریه شرکت کردیم.

همچنین در آن کشور مرحله پیش ارزشیابی خط انتقال آب از مرز عراق به مرکز سوریه به طول ۲۵۶ کیلومتر را انجام داده‌ایم.

این قرارگاه پیشتر راه‌آهن خرمشهر- بصره را در عراق به اجرا درآورده بود و هم‌اینک نیز موضوع خط انتقال نفت و بنزین پالایشگاه آبادان به بصره را در دست بررسی دارد.

پورضیایی می‌گوید: درباره حضور در کشوری همچون ونزوئلا تاکنون ابلاغیه‌ای از طرف مسوولان بالا (سپاه) دریافت نکرده‌ایم.

راهکارهای تحریم و کمک خارجی‌ها

معاونت صنعت و معدن قرارگاه درباره خرید تجهیزات و تحریم‌های اعمال شده می‌گوید: امروزه با توان داخل می‌توان ۷۰ تا ۸۰درصد تجهیزات را از شرکت‌های داخلی تهیه کرد با این حال هر جا نیاز باشد از واردات هم استفاده می‌کنیم و مشکل خاصی هم نداشته‌ایم. وی به ورود نوعی ماشین‌آلات ساخت تونل (TBM) اشاره می‌کند که برای نخستین بار توسط قرارگاه وارد کشور شد و سپس شرکت‌های دیگر اقدامی مشابه انجام دادند. وی درباره حضور شرکت‌های خارجی نیز اظهار داشت: صنایع خارجی نیاز به فروش دارند و ما هم نیاز به خرید داریم در این میان آنها خودشان راهکاری (برای دور زدن تحریم‌ها) ایجاد می‌کنند و می‌گویند از فلان راه استفاده کنید، تجهیزات را دریافت می‌کنید. وی ادامه داد: مثلا در نمایشگاه اخیر نفت و گاز حضور خارجی‌ها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته بود و فقط ۵۰ شرکت از آلمان به ایران آمده بودند.پورضیایی تصریح کرد: نماینده یک شرکت آلمانی می‌گفت، دولت آن کشور نیمی از هزینه حضور در نمایشگاه ایران را می‌پردازد. این امر نشان می‌دهد، آنها نیاز به حضور در کشوری همچون ایران دارند. از همین رو در تامین قطعات پروژه پارس جنوبی و حتی احیای مستقیم فولادهای استانی، با مشکلی مواجه نشده‌ایم.