یادداشت تفاهم احداث مجتمع اوره و آمونیاک بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت «ناگارجونا» هند عصر روز دوشنبه به امضا رسید.

به گزارش فارس، براساس این یادداشت تفاهم که با حضور غلامحسین نجابت معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و مدیران شرکت ناگارجونای هند به امضا رسید مجتمع اوره و آمونیاک با ظرفیت تولید اسمی روزانه ۲۲۰۰ تن آمونیاک و ۳۸۰۰ تن اوره در فاز ۲ پارس‌جنوبی احداث خواهد شد. مجتمع مذکور شامل یک واحد آمونیاک و یک واحد اوره خواهد بود که میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای این پروژه حدود ۴۰۰میلیون یورو پیش‌بینی شده است.

شرکت ناگارجونای هندی پیش از این در زمینه ساخت و راه‌اندازی واحد‌های بزرگ تولید کود شیمیایی دارای تجربه بوده و قرار است در این پروژه در طراحی، تامین مالی، ساخت، راه‌اندازی و نگهداری با ایران همکاری داشته باشد.

غلامحسین نجابت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ابراز خرسندی از امضای این قرارداد اظهار داشت: ما پیش از این قول همکاری مناسب با کشورهای خارجی در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی داده‌ بودیم و هم‌اکنون کشور ترکیه نیز با خرید مجتمع پتروشیمی رازی که تولید‌کننده کود اوره است به تامین بخشی از کود اوره مورد نیاز کشور خود می‌پردازد.

نجابت همچنین با اشاره به مشارکت و همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سایر کشورها در این بخش گفت: هم‌اکنون پروژه مشارکت با فیلیپین به تولید رسیده و تولید آن از استمرار خوبی برخوردار است.

وی اجرای پروژه‌های پتروشیمی با کشورهای ونزوئلا، عمان و اندونزی را دارای پیشرفت مناسب توصیف کرد و گفت: مراحل اجرایی آن طی شده و هم‌اکنون در حال برگزاری مناقصه است.

وی همچنین درباره امضای یادداشت تفاهم بین ایران و هند در زمینه پتروشیمی گفت: ما در ابتدای سال جاری موضوع همکاری در زمینه پتروشیمی با هند را مطرح کردیم و خوشحالیم که تعهد ما در نزدیک‌ترین زمان ممکن نتیجه گرفته و به مرحله اجرایی رسیده است.

نجابت تاکید کرد: امضای یادداشت تفاهم با شرکت ناگار‌جونای هند مقدمه‌ای بر سایر همکاری‌های گسترده با این کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره تامین مالی این قرارداد گفت: بخشی از اعتبارات مالی این پروژه از طریق اعتبارات مالی بین‌المللی و فاینانس خواهد بود که طرف هندی متقبل آن شده است.

وی زمان امضای قرارداد را منوط به نهایی شدن پیش‌نویس آن عنوان کرد.