گروه صنعت و معدن- مقایسه هزینه تولید شرکت‌های دولتی در سال 86 با ارقام پیش‌بینی شده سال‌جاری نشان از افزایش قابل توجه این هزینه‌ها می‌دهد.
اگر چه تعداد شرکت‌های دولتی امروزه از مرز ۷۰۰دستگاه گذشته، اما خبرنگار ما در این گزارش ۲۰ شرکت شاخص دولتی که هزینه تولید آنها تاثیر محسوسی در قیمت‌ها دارد را انتخاب کرده است.

در این میان بخش زیادی از این شرکت‌ها نظیر پتروشیمی‌ها، فعالیت‌های مشابه دارند و از همین رو هزینه تولید نمونه‌ای از آنها ارائه شده است. جدول صفحه نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی در تولید متانول، سودسوزآور، آمونیاک، اوره و اسید سولفوریک افزایش 38 تا 50درصدی را در هزینه‌های تولید منظور کرده‌اند. در این میان هزینه‌ تولید یک تن اسید سولفوریک در پتروشیمی رازی از 343هزار به 476هزار تومان خواهد رسید.
رشد هزینه تولید بنزین
علاوه بر این، پالایشگاه‌ها نیز برای تولید بنزین و نفت و گاز رشد 16 تا 28درصدی دارند. کمترین رشد در بین این دو محصول مربوط به نفت گاز و بالاترین مربوط به بنزین است، به گونه‌ای که هزینه تولید هر مترمکعب بنزین معمولی در پالایشگاه اصفهان از 300هزار به 386هزار تومان افزایش خواهد یافت و هزینه تولید نفت گاز نیز از 330هزار به 400هزار تومان افزایش می‌یابد.
برق
در این گزارش، هزینه تولید برق سازمان آب و برق خوزستان نشان داده شده است، چرا که این استان با در اختیار داشتن سدهای بزرگ و رودخانه‌های پرآب، قطب تولید برق در کشور به شمار می‌آید.
۲۰۱هزار تومان برای برق
هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق در این استان از 177هزار تومان سال 86 به 201هزار تومان در سال‌جاری خواهد رسید.
المهدی کمترین، فولاد خوزستان بیشترین
شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی نیز با رشد 9 تا 33درصدی از هزینه‌های تولید مواجهند.
آلومینیوم المهدی برای تولید هر تن شمش در سال‌جاری ۲۳۴هزار تومان هزینه خواهد کرد که این رقم ۹درصد بیش از رقم سال گذشته است. از دیگر سو شرکت‌های سنگ‌آهن افزایش ۱۲ تا ۱۳درصدی هزینه تولید را در سبد محاسبات خود پیش‌بینی کرده‌اند، اما فولاد خوزستان با رشد ۳۳درصدی این شاخص مواجه شده است. طوری که هزینه تولید یک تن شمش فولاد از ۳۷۰هزار به ۴۹۴هزار تومان افزایش خواهد یافت.