مدیر پروژه‌های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز گفت: در قرارداد خط لوله صلح یک بند به نام «تجدید‌نظر در قیمت» ذکر شده و بعد از دو سال از آغاز عملیات گاز، با توجه به متغیر بودن بازار انرژی از سوی طرفین (فروشنده، خریدار) قابل بازنگری است. میرتقی صرافی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با غیرسیاسی خواندن قرارداد خط لوله صلح اظهار داشت: این قرارداد از نگاه اقتصادی با اهمیت قلمداد می‌شود و دو کشور هند و پاکستان طی چند روز گذشته به توافق خوبی دست یافتند که می‌تواند زمینه اجرایی شدن آن را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دو کشور هند و پاکستان درباره هزینه انتقال و مالیات انتقال به توافق رسیده‌اند که قرار است طی ده روز آینده به امضای مقامات دو کشور برسد.

صرافی همچنین گفت: در مذاکرات اخیر هند و پاکستان بحث صادرات گاز ترکمنستان به هند و پاکستان از طریق افغانستان نیز مورد مذاکره قرار گرفته است.

مدیر پروژه‌های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز ایران ابراز امیدواری کرد؛ رییس‌جمهوری کشورمان در سفر خود به دو کشور هند و پاکستان به توافق نهایی دست یابند.

صرافی حضور مجدد هند در مذاکرات خط لوله صلح را با اهمیت خواند و گفت: پس از ده ماه ترک هند از این مذاکرات چند روز پیش هند و پاکستان به توافق خوبی رسیدند و این موضوع نشان دهنده نیاز هند و پاکستان به گاز ایران است.

صرافی درباره تسریع در روند مذاکرات قرارداد خط لوله صلح با توجه به توافق هند و پاکستان گفت: قرارداد ایران با پاکستان پاراف شده و آماده امضا است. هدف ما تامین گاز مورد نیاز شبه قاره هند از جمله پاکستان است و بر این اساس خط لوله صلح نام گرفته است.

وی ارزش قرارداد را متفاوت دانست و گفت: بنا به تغییر قیمت تهیه اقلام احداث پروژه خط لوله در بازار انرژی ارزش قرارداد نیز متفاوت شده است.

وی درباره نتیجه بررسی‌های کمیته بازنگری در قیمت فروش گاز در این قرارداد گفت: کمیته همچنان در حال بررسی موضوع است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

مدیر پروژه‌های خطوط لوله شرکت ملی صادرات گاز درباره قیمت گاز صادراتی به هند گفت: هند قیمت گازی را که از ایران می‌خرد بیشتر از قیمت خرید پاکستان از ما است، زیرا پاکستان در مرز ایران گاز را دریافت می‌کند و تعرفه و هزینه حمل و نقل نمی‌دهد، اما هند علاوه بر آن قیمتی که گاز خریداری می‌کند باید مبلغی را به پاکستان بدهد و بر این اساس هندی‌ها تلاش می‌کنند قیمت گاز را پائین بیاورند و در سطح قیمت پاکستان دریافت کنند.

صرافی درباره پیشنهاد قیمت گاز از سوی هند در این مذاکرات گفت: پیشنهادی در این زمینه مطرح نشده است و ما درباره فرمول قیمتی که در ژانویه ۲۰۰۶ به توافق رسیدیم هنوز پاسخی دریافت نکرد‌ه‌ایم.

در صورتی که پاکستان فرمول قیمت را پذیرفته و این موضوع در پارلمان این کشور نیز به تصویب رسیده است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به توافق با پاکستان درباره پیش‌نویس قرارداد، آیا همان پیش‌نویس در مذاکره با هند مطرح می‌شود، گفت: به احتمال زیاد می‌توانیم بخش‌های زیادی از همان قرارداد را در مذاکره با هند نیز مورد استفاده قرار دهیم و با پاکستان نیز توافق کردیم که می‌توان پس از امضای سند محرمانه قرارداد بدون لحاظ برخی از بندها و موضوعات، همان را به هند ارائه کنیم زیرا در برخی از بندها مشترک و در برخی دیگر قابل مذاکره و اصلاح است.

وی درباره قیمت گاز در این قرارداد گفت: در قرارداد یک بند به نام «تجدید‌نظر در قیمت» ذکر شده و بعد از دو سال از آغاز عملیات گاز، با توجه به متغیر بودن بازار انرژی از سوی طرفین (فروشنده، خریدار) قابل بازنگری است.

بر اساس قرارداد خط لوله صلح انتقال گاز ایران به هند و پاکستان روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب است که به طور مساوی به دو کشور هند و پاکستان از پارس جنوبی صادر خواهد شد.