رونمایی از استراتژی معدن تا دو ماه آینده

۷ طرح فولادی در انتظار گزارش کانون کارشناسان

گروه صنعت و معدن- «تدوین استراتژی بخش معدن، سرمایه‌گذاری و صادرات بخش معدن، تولید بیش از ۱۶ میلیون تن فولاد خام، چگونگی واگذاری هفت طرح فولادی، دلایل تاخیر در انتخاب رییس هیات عامل ایمیدرو، سهم بخش معدن از طرح ماندگار، چگونگی تامین بوکسیت از کشور گینه و ... » از جمله مواردی است که معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست ایمیدرو در نشست خبری روز گذشته خود به آن اشاره کرد. تاخیر در تدوین استراتژی بخش معدن مساله‌ای بود که در این نشست، بخشی از سوالات خبرنگاران معطوف به آن شد. این استراتژی باید تا پایان سال ۸۹ نهایی می‌شد، اما با رسیدن به سال ۹۱ هنوز خبری از آن نیست.نبود استراتژی در بخش معدن در حالی است که بر اساس آمار اعلام شده از سوی خانه معدن ایران در سال ۸۹ که تدوین استراتژی در دستور کار قرار گرفته بود ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۷ میلیارد تن، اما میزان بهره‌برداری از این مواد تنها ۲۷۰ هزار تن بود؛ ‌در حالی که باید طبق استانداردهای جهانی یک درصد از ذخایر شناسایی شده مورد بهره‌برداری قرار گیرد که عدم تناسب این ارقام به خاطر نبود استراتژی در بخش معدن است.در این میان، وجیه‌الله جعفری در تازه‌ترین اظهار نظر خود از نهایی شدن استراتژی توسعه معدن طی دو ماه آینده خبر داد.معاون امور معادن و صنایع معدنی از پایان کار تدوین استراتژی بخش معدن خبر داد و گفت: این استراتژی به زودی توسط گروه تدوینگر استراتژی برای تایید نهایی به معاونت معدنی وزارتخانه ارائه می‌شود.

وی در ادامه به موضوع بازرسی از معادن نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بازرسی از معادن با توجه به اهداف برنامه پنجم تخصصی تر و کامل تر شده و در مسیر تحقق اهداف برنامه پنجم هدایت خواهد شد.به گفته جعفری با همکاری معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری یک سند راهبردی برای مدیریت صحیح بازرسی از معادن تدوین شده است که تاکنون اهداف این سند راهبردی در بخش‌های استخراج و اکتشاف دنبال می‌شده، اما از ابتدای امسال در بخش فرآوری معدنی نیز اهداف این سند مد نظر قرار می‌گیرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون چهار هزار نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی معدن که صلاحیت علمی و فنی آنها تایید شده است در حال بازرسی از معادن هستند.جعفری افزود: این بازرسی‌ها برای استفاده بهینه از ذخایر معدنی، بهره‌برداری صحیح از معادن، رعایت اصول ایمنی و فنی، پرداخت دقیق حقوق دولتی معادن و محاسبه برداشت واقعی از معادن صورت می‌گیرد.وی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون معادن اشاره کرد و گفت: با تصویب این قانون شرایط مناسبی برای حضور فعال تر بخش خصوصی فراهم و نوع واگذاری معادن به بخش خصوصی نیز شفاف تر شده است.

مذاکره برای بوکسیت گینه

جعفری با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم باید به تولید ۵/۱ میلیون تن آلومینیوم برسیم، افزود: در همین راستا با مسوولان کشور گینه در حال مذاکره هستیم تا طرح واردات بوکسیت از این کشور را به زودی اجرایی کنیم. وی افزود: طرح واردات بوکسیت از گینه به مناقصه گذاشته شد و پیمانکار آن نیز مشخص شده است.

تاخیر در واگذاری ۷ طرح فولادی

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دلایل تاخیر در واگذاری طرح‌های فولاد استانی گفت: قرار بود گزارش کانون کارشناسان رسمی ۶ ماه پیش به ما ارائه شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.جعفری در مورد اجرای هفت‌ طرح فولادی در کشور اظهار کرد: در طرح جامع فولاد برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده که هفت‌طرح فولادی نیز جزو این پروژه‌ها قرار دارد.وی ادامه داد: برای اجرای این هفت طرح فولادی برنامه‌ریزی توسط سازمان توسعه انجام شد تا قسمتی از این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی اجرایی شوند.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه قبلا یکی از طرح‌های فولادی به بخش خصوصی واگذار شده است، توضیح داد: با توجه به روند خصوصی‌سازی در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، ایمیدرو پول کمتری را می‌تواند از منابع داخلی خود برای اجرای این طرح‌ها هزینه کند.وی با بیان اینکه اجرای ۸ طرح فولادی از سرعت قابل قبولی برخوردار نبود، افزود: برای حل این مشکل برنامه‌ریزی انجام شد و مقرر شد بخشی از اعتبارات از طریق فاینانس تامین شود.

جعفری با بیان اینکه بخش احیای طرح‌های فولادی حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار کرد: قرار بود گزارش کانون کارشناسان رسمی ۶ ماه پیش به ما ارائه شود که هنوز این اتفاق نیفتاده و در ارائه این گزارش تعلل وجود دارد.وی تاکید کرد: اگر گزارش کارشناسی به ما ارائه شود طی ۲۰ روز تا یک ماه کار واگذاری انجام خواهد شد.

جعفری ادامه داد: کانون کارشناسان رسمی تاکنون به دلایل فنی و برخی بحث‌های دیگر گزارش مربوط به طرح‌های فولادی را به ما ارائه نکرده است در حالی که قرار بود این گزارش تا هفته پیش به دست ما برسد.

تصمیم گیرنده وزیر است

جعفری در مورد وضعیت سرپرستی خود در ایمیدرو نیز گفت: قبل از پایان مهلت سرپرستی، وزیر صنعت در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

سرمایه‌گذاری و صادرات بخش معدن

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برنامه پنجم توسعه ۴۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش معادن و صنایع معدنی سرمایه‌گذاری می‌شود که از این میزان ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم سرمایه‌گذاری امسال است.

جعفری با بیان اینکه سال گذشته ۵/۱۲ میلیارد دلار در حوزه معادن صادرات انجام شده، اظهار امیدواری کرد که در پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به ۲۳ میلیارد دلار برسد.

۱۰ طرح معدنی در مهرماندگار

وی در مورد سهم طر‌ح‌های معدنی و صنایع معدنی از طرح مهرماندگار نیز گفت: بیش از ۱۰ طرح معدنی و صنایع معدنی جزو طرح مهر ماندگار محسوب می‌شوند که دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد بوده و تا پایان سال ۹۲ به بهره‌برداری خواهند رسید.به گفته جعفری، فولاد پاسارگاد، فولاد ارفع، فولاد خزر و برخی واحدهای کاشی سرامیک از جمله این طرح‌ها هستند.

تولید بیش از ۱۶ میلیون تن فولاد خام

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال ۱۶ میلیون و ۲۵۵ هزار تن فولاد خام تولید خواهد شد و این در حالی است که سال گذشته این رقم ۱۴ میلیون و ۱۳۳ هزار تن بود. جعفری افزود: سال گذشته ۱۷ میلیون تن محصولات فولادی تولید شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید. وی ادامه داد: سال گذشته ۲۷ میلیون تن سنگ‌آهن و ۶۶ میلیون تن سیمان تولید شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید سنگ‌آهن به ۲۸ میلیون تن و تولید سیمان به ۷۵ میلیون تن در سال ۹۱ می‌رسد. جعفری با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه‌ای در فولاد هرمزگان، فاز نخست نیروگاه ذوب‌آهن اصفهان، بازسازی مس سرچشمه، بهینه‌سازی فولاد مبارکه و تولید آهن اسفنجی غدیر ایرانیان سرمایه‌گذاری انجام شده است، افزود: در برنامه چهارم توسعه برای ۱۳ هزار و ۷۱۱ نفر به صورت مستقیم و ۱۴۴ هزار و ۸۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم در بخش معادن اشتغال ایجاد شده است.