صنعتگران با دولتمردان بر سر یک میز

گروه صنعت و معدن- دولت از آمادگی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گوید، اما صنعتگران اجرای آن را در شرایط کنونی غیرممکن می‌دانند.

این همان اختلاف نظر اساسی است که قرار است در گردهمایی صنعتگران و دولتمردان در ۳۰ بهمن ماه جاری مطمح نظر قرار گیرد و مشکلات و مسائل بخش صنعت در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی بررسی شود. حال باید دید که آیا این جلسه می‌تواند گره‌ای از مشکلات بخش صنعتی کشور باز کند؟ بسیاری از واحدهای صنعتی به این امید در این جلسه شرکت می‌کنند که دولت را برای تاخیر در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها قانع کنند. اینکه هر یک از شاخه‌های صنعتی با چه مسائل و مشکلاتی روبه‌رو هستند محور گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با برخی از فعالان صنعتی است.

در اولین اظهار نظر ابوالحسن خلیلی، دبیر خانه صنعت و معدن استان تهران در این خصوص می‌گوید: دو هفته گذشته خانه صنعت و معدن جلسه‌ای به منظور بررسی چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و مشکلات بخش تولید و برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور را در دستور کار قرار داد که این جلسه به دلیل تداخل برنامه معاون اول به تاخیر افتاد و برگزاری آن به ۳۰ بهمن موکول شد.

به گفته خلیلی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید آماده‌سازی صورت گیرد که بخشی از این جلسه نیز به منظور یادآوری اهداف قانون هدفمندی و بررسی احتمال تغییر در زمان اجرای فاز دوم برگزار خواهد شد.

دبیر خانه صنعت و معدن استان تهران در ادامه می‌افزاید: در این جلسه نظرات واحدهای صنعتی در خصوص اجرای فاز دوم قانون‌هدفمندی یارانه‌ها به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

خلیلی، همچنین در خصوص وضعیت صنایع روغن و مشکلات این بخش نیز گفت: در حال حاضر در حدود ۹۵ درصد از مواد اولیه صنایع روغن‌سازی از طریق واردات تامین می‌شود که در شرایط کنونی واحدهای تولیدی با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر بانک‌ها نیز روش‌های انقباضی را پیش گرفته‌اند که این امر نیز مشکل‌ساز شده است.

به گفته دبیر خانه صنعت و معدن استان تهران به مشکلات مذکور افزایش هزینه‌های جانبی و ثبات قیمت را نیز می‌توان افزود.

زیان‌دهی واحدهای مازوت‌سوز

حسن پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در مورد مسائل و مشکلات واحدهای سیمانی می‌گوید: از زمان اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه‌ها، میزان افزایش نرخ سیمان تکافوی افزایش قیمتی که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی (شامل مازوت، برق، گازوئیل و گاز) بر واحدها تحمیل شده است را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: از بابت افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت تمام شده محصولات افزایش یافت، اما در مقابل کمتر از نصف آن تغییر قیمت محصولات را داشتیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به کمبود نقدینگی شدید واحدهای سیمانی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز زیان ده شده‌اند، به‌طوری‌که یک کارخانه مازوت سوز ماهانه باید بین ۵/۱ تا ۸/۱ میلیارد تومان برای تامین سوخت مازوت هزینه کند.

به گفته پور خلیل از سوی دیگر، از آنجایی که کارخانه‌های سیمان عمدتا برنامه طرح و توسعه داشته‌اند، دارای اقساط چند میلیارد تومانی هستند. در همین حال، بسیاری از کارخانه‌هایی که مصارف بالای انرژی دارند، هنوز نتوانسته‌اند به بازسازی و نوسازی واحدها بپردازند.

پورخلیل افزود: بنابراین اگر در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای واحدهای سیمانی اعمال شود، فعالیت واحدهای مازوت سوز متوقف خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها واحدهای سیمانی گازسوز نیز زیان ده می‌شوند. به دلیل اینکه افزایش نرخ سیمان کمتر از نصف افزایش قیمت تمام شده است.

بودجه کافی نیست

وی در ادامه با اشاره به بسته‌های حمایتی برای بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی بزرگ با هدف کاهش مصرف انرژی توضیح داد: در مرحله اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بودجه‌ای به منظور بازسازی ۴۰۰ واحد صنعتی اختصاص یافت که این بودجه به هیچ وجه کافی نیست.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۱ واحد سیمانی نیازمند دریافت تسهیلات برای بازسازی و نوسازی هستند که بودجه تخصیص یافته در بسته حمایتی جوابگوی این واحدها نیست.

از مشکلات ارزی تا قیمت مواد اولیه

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان نیز با اشاره به جلسه صنعتگران با دولت می‌گوید: مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی در بخش قطعه‌سازی شامل تامین ارز مرجع، دریافت تسهیلات بانکی و افزایش قیمت مواد اولیه است.

وی افزود: همچنین زمزمه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز موضوعی است که مشکلات دیگری را برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند.

قربانی با اشاره به افزایش هزینه حقوق و دستمزد برای سال آینده، توضیح داد: در حال حاضر افزایش تورم نیز محور دیگری است که در جلسه با دولت باید مطرح شود که بر افزایش قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد.

این فعال اقتصادی با اشاره به کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی نیز گفت: اگر برای مشکلات واحدهای تولیدی فکر نشود، قطعا در سال آینده واحدهای تولیدی مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

افزایش قیمت تمام شده

علی نقیب، دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز به مشکلات واحدهای صنعتی در این حوزه پرداخت. به گفته وی عمده مساله واحدهای تولیدی در این بخش به افزایش قیمت تمام شده محصولات برمی‌گردد.

نقیب همچنین به مشکلات واحدها برای تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای تامین ماده اولیه تولید بطری‌های شوینده‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. پیش از این واحدهای تولیدی این ماده را از طریق بورس تهیه می‌کردند که این موضوع در حال حاضر با مشکل روبه‌رو شده است؛ بنابراین واحدهای تولیدی مجبورند که از طریق دلال‌ها و با قیمت بالاتر این ماده اولیه را تهیه کنند.

چالش تامین مواد اولیه

دبیر انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات نیز مهم‌ترین مساله واحدهای تولیدی در این بخش را تامین گندم و آرد می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر واحدهای تولیدی شیرینی و شکلات در زمینه تامین مواد اولیه و قیمت آن دچار مشکل هستند.

جمشید مغازه‌ای ادامه داد: از سوی دیگر، تامین ارز مرجع برای واحدهای تولیدی نیز با مشکلاتی همراه است، به طوری که برخی از واحدهای تولیدی مجبورند که مواد اولیه مورد نیاز خود را با نرخ بالای ارز تهیه کنند.

دبیر انجمن بیسکوئیت، شیرینی و شکلات با اشاره به وعده وزارتخانه برای اختصاص ۷ نوع ارز مرجع به واحدهای تولیدی، گفت: در حال حاضر عمده ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی دلار است که این ارز در ارزهایی که با قیمت مرجع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بخش تولید در نظر گرفته شده، وجود ندارد؛ بنابراین هزینه تبدیل سایر ارزها به دلار نیز هزینه‌های اضافی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود نقدینگی یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی است، اظهار کرد: توقف اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها و تثبیت قیمت محصولات تولیدی مشکلات واحدها را دوچندان کرده است.

فاز دوم هدفمندی؛ احتمالا سال آینده

ولی‌الله داوودآبادی، دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران نیز در خصوص جلسه صنعتگران با معاون اول رییس‌جمهور می‌گوید: هنوز دعوت‌نامه‌ای برای حضور در این جلسه به دست ما نرسیده، اما مسلما در صورت تشکیل جلسه، انجمن کنسانتره نیز حضور خواهد داشت.

به گفته داوود آبادی، هنوز دولت زمان اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اعلام نکرده، اما با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم، احتمالا اجرای فاز دوم به سال آینده موکول خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران در پاسخ به این سوال که در این جلسه چه مواردی از سوی این انجمن مطرح خواهد شد، گفت: در صورتی که اجرای فاز دوم به سال آینده موکول شود باید سال آینده در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم اظهار نظر کرد؛ چرا که مولفه‌ها در این خصوص متغیر است.

داوود آبادی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر این انجمن با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید به صورت آبمیوه تامین می‌شود، همچنین بخشی از محصولات تولیدی نیز صادر می‌شود که با توجه به شرایط کنونی در این بخش با مشکلاتی مواجه خواهیم شد؛ اما تجربه نشان داده که همیشه برای عبور از بحران راهکاری وجود دارد.

دبیر انجمن صنایع تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران در پایان خاطرنشان کرد: عبور از مشکلات کنونی تا حدودی هزینه‌بر است، اما به مرور زمان و با توجه به اینکه بازار ایران بازاری مناسب برای سایر کشورها محسوب می‌شود تا حدودی قیمت‌ها نیز تعدیل خواهد شد.