نماینده ایران اوپک: نفت آمریکا دیگر نفت شاخص نیست

گروه انرژی- «تداوم روند نزولی قیمت نفت در چهارمین روز ماه اکتبر»، «افزایش نگرانی‌ها از اوضاع اقتصادی کشورهای صنعتی»، «احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک»، «مازاد عرضه نفت در بازار»، «حمایت رییس اوپک از حفظ سهمیه‌ها» و ... بخشی از تحولات بازار جهانی نفت در روزهای اخیر است. به گزارش خبرنگار ما، روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی در چهارمین روز از ماه اکتبر (دیروز) نیز ادامه داشت، به طوری که بهای نفت خام برای تحویل در ماه نوامبر ۲۰۱۱ (۱۰ آبان تا ۹ آذر)، در معاملات الکترونیکی بازار معاملات تجاری نیویورک یک دلار و ۶۹ سنت کاهش یافت و به ۷۵ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت برای تحویل در ماه نوامبر نیز با ۷/۰ درصد کاهش به ۱۰۱ دلار و پنج سنت رسید. به عقیده کارشناسان قیمت‌های جهانی نفت در سال‌جاری ۱۶ درصد کمتر از سال گذشته است.

در مقابل کاهش قیمت نفت منابع خبری در «تهران» از مازاد عرضه در بازار به دلیل کاهش تقاضا خبر می‌دهند.

در مورد تحولات بازار نفت و تصمیم کشورهای اوپک برای مدیریت عرضه و تقاضا گفت‌وگویی با نماینده ایران در هیات عامل اوپک انجام دادیم.

خروج تدریجی وست تگزاس از نفت شاخص

«محمدعلی خطیبی» در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به این سوال که روند نزولی قیمت‌های نفت به زیر ۷۷ دلار را تا چه زمانی پیش‌بینی می‌کنید، توضیح داد: «در حال حاضر قیمت نفت «دبلیو.تی.آی» (WTI) به زیر ۷۷ دلار رسیده است. اما این نفت خام را در حال حاضر نمی‌توان شاخصی برای قیمت نفت در بازارهای جهانی دانست؛ چرا که امروز قیمت نفت خام در بازار آسیا و اروپا به عنوان شاخصی برای قیمت نفت در نظر گرفته می‌شود.»

وی با اشاره به اختلاف قیمت نفت «دبلیو.تی.آی» با نفت خام برنت و دبی اظهار کرد: «نفت خام «دبلیو.تی.آی» خود به خود شاخص بودن را دارد از دست می‌دهد؛ بنابراین کاهش قیمت نفت در این بازار را نمی‌توان مبنایی برای کل بازار نفت در نظر گرفت.»

نماینده ایران در هیات عامل اوپک ادامه داد: «در حال حاضر قیمت نفت برنت و دبی در حد ۱۰۰ دلار است و پیش‌بینی‌ها این است که به زیر ۱۰۰ دلار برسد.»

تخلف از سهمیه‌ها با هدف ذخیره‌سازی

وی در پاسخ به این سوال که با وجود روند کاهشی قیمت‌ها، آمارهای بین‌المللی از افزایش تولید نفت اوپک مازاد بر سهمیه‌ها خبر می‌دهد، آیا اوپک تصمیمی برای کاهش تولید نفت ندارد، گفت: «اینکه برخی از اعضای اوپک بیشتر از سهمیه‌های تعیین شده نفت تولید می‌کنند، موضوع جدیدی نیست. این موضوع در طول سال‌جاری میلادی وجود داشته است.»

«خطیبی» ادامه داد: «کاهش قیمت نفت عمدتا از بازار مالی تبعیت می‌کند. وقتی که در بازارهای مالی شاخص‌ها سقوط می‌کند، قیمت نفت هم پایین می‌آید. در حال حاضر نیز چون وضع اقتصادی کشورهای صنعتی با مشکل روبه‌رو شده است میزان تقاضا برای نفت نیز کاهش یافته است.»

وی در مورد افزایش تولید نفت از سوی اعضا اوپک نیز توضیح داد: «افزایش تولید نفت اوپک بیش از سهمیه‌ها به دلایل مختلفی ممکن است انجام شود. یک مورد آن به دلیل نیاز داخلی کشورهای عضو اوپک است. از سوی دیگر، برخی از اعضا اقدام به ذخیره‌سازی نفت خام می‌کنند یا آن را در پالایشگاه تبدیل به سایر فرآورده‌ها می‌کنند که در زمان افزایش قیمت‌ها سود کنند.»

به گزارش خبرنگار ما، تازه‌ترین آمارهای «بلومبرگ» نشان می‌دهد که تولید نفت سازمان اوپک در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به ۳۰/۰۵ میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۰۸ است.

مازاد عرضه داریم

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در ادامه با بیان اینکه وقتی میزان تقاضا تغییر می‌کند، بخش عرضه نیز باید تعدیل شود، اظهار کرد: «در حال حاضر در بازار مقداری مازاد عرضه وجود دارد که به کاهش تقاضا در بازار برمی‌گردد.»

گمانه‌زنی برای نشست فوق‌العاده

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت آیا احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک وجود دارد یا خیر؟ گفت: «احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده همیشه وجود دارد. در حال حاضر نگرانی‌هایی ایجاد شده است و اگر روند نزولی قیمت‌ها ادامه یابد، به طور طبیعی می‌توان انتظار برگزاری نشست فوق‌العاده را داشت.»

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیش‌بینی وی در مورد تصمیم اوپک برای تعیین سهمیه‌ها در نشست ۱۶۰ در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر ماه) گفت: «در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد. تصمیم‌گیری در این مورد به جلسه کارشناسی که یک روز قبل از نشست وزارتی در مورد چشم‌انداز بازارهای نفت برگزار می‌شود، بستگی دارد.»

حمایت رییس اوپک از تثبیت سهمیه‌ها

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که دیروز «رستم قاسمی»، وزیر نفت درباره اجلاس آتی اوپک به پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی وزارت نفت (شانا) اعلام کرد که ایران به عنوان رییس اوپک از حفظ سقف تولید در اجلاس آینده حمایت خواهد کرد.

وزیر نفت که قرار است برای اولین و آخرین بار در نشست ۱۶۰ اوپک به عنوان رییس اوپک شرکت کند، می‌گوید: «قیمت نفت خام برای ایران و همه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جهانی، مهم و حیاتی به شمار می‌آید؛ بنابراین اگر سقف کنونی تولید نفت حفظ شود، قیمت نفت که قیمتی عادلانه است، تغییر نخواهد کرد.»

نماینده ایران در هیات عامل اوپک در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد نحوه تعیین رییس بعدی اوپک نیز اظهار کرد: «دوره ایران برای ریاست اوپک در اجلاس ۱۶۰ به پایان می‌رسد. طبق عرفی که از سه سال پیش تاکنون انجام شده رییس بعدی اوپک مطابق با حروف الفبا عراق خواهد بود.»

وی افزود: «اما برای انتخاب این کشور ابتدا باید پیشنهاد آن در اجلاس مطرح شود و در صورت اجماع اعضا، عراق به عنوان رییس بعدی اوپک انتخاب خواهد شد.»