با توجه به مشکلات بسیار صنعت نفت به خصوص در حوزه بالادستی و میادین مشترک اکنون که مدیریت کلان این صنعت از سوی رییس‌جمهور تغییر کرده بهترین فرصت است تا با یک بازنگری جدی از افراد متخصص در صنعت نفت کشور در زیرمجموعه‌های اصلی وزارت نفت استفاده شود تا هوای تازه‌ای در فضای این صنعت کهنه جریان بیابد. اهمیت چرخیدن درست چرخ‌های صنعت نفت امروز بر کسی پوشیده نیست. ۸۵ درصد از درآمدهای کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم از نفت تامین می‌شود و در عمل به دلیل وابستگی شدید اقتصاد به نفت، جایگزینی برای تولیدات این صنعت استراتژیک در ایران ایجاد نشده است. در عین حال صنعت نفت، صنعتی پیچیده و مدیریت بر آن فعالیتی تخصصی است.

ایران میادین نفتی و گازی زیادی دارد که بعضی از آنها مانند میادین نفتی «فروزان»، «سلمان»، «پارس جنوبی»، «نصرت»، «اسفندیار»، «فرزام»، «آرش»، «مبارک» در دریا و «آزادگان»، «یادآوران»، «دهلران»، «پایدار غرب» و «نفت شهر» در خشکی با دیگر کشورها مشترک هستند. نکته مهم دیگر این است که اغلب مخازن نفتی کشور وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های لازم در صنعت نفت در سال‌های گذشته به خصوص در بخش بالادستی، تولید نفت با افت ۴۰ یا ۷۰ هزار بشکه‌ای مواجه شده است. اغلب کارشناسان صنعت نفت براین موضوع تاکید می کنند که تولید نفت ایران به دلیل نبود سرمایه کاهش پیدا کرده است و پروژه‌های نفتی و گازی زیادی مانند توسعه میدان مشترک پارس جنوبی، به دلیل کمبود سرمایه مورد نیاز با کندی پیش می‌رود.

از سوی دیگر توجه به میادین مشترک شعار اغلب وزیران نفت در دوره‌های مختلف بوده چنانکه «محمد علی‌آبادی»، سرپرست جدید وزارت نفت نیز بر آن تاکید کرده است، اما در عمل به جز در بعضی موارد توسعه اغلب این میادین با مشکلات، تاخیرها و چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده و در عمل بسیاری از این میادین بلاتکلیف هستند. این در حالی است که در مقابل کشورهای شریک ما در این میادین، توسعه آنها را به شرکت‌های مختلف خارجی، اعم از اروپایی، آمریکایی، روس و حتی چینی واگذار کرده‌اند و این شرکت‌ها به جد و بدون توجه به منافع حداکثری کشورهای صاحب مخزن مشغول توسعه این میادین هستند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد استفاده حداکثری از مدیران متخصص در حوزه نفت و گاز و افرادی که در عین پاک‌دستی، توانایی لازم و ایده‌های واضحی برای حل مشکلات این صنعت در بخش‌های مختلف اعم از تامین مالی، مدیریت مخازن، ایجاد زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم برای ایفای نقش حاکمیتی وزارت نفت در حوزه بهره‌برداری از میادین نفتی و دیپلماسی منابع مشترک داشته باشند، باید در اولویت فعالیت سرپرست جدید وزارت نفت قرار بگیرد. صنعت نفت و مدیریت آن بسیار پیچیده و پیشرفته است و اغلب تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن به‌‌رغم عمر ۱۰۰ ساله این صنعت در ایران هنوز بومی نشده‌اند، در عین حال دانش مورد نیاز به خصوص در حوزه بالادستی صنعت نفت هنوز کاملا و بدون مشکل در اختیار ما قرار ندارد. بر این اساس با توجه به اهمیت بسیار زیاد انباشت تجربه فنی و مدیریتی در این صنعت در کنار دستیابی به دانش تخصصی مورد نیاز، به نظر می‌رسد مدیریت شرکت‌های تخصصی، بزرگ و با اختیارات فراوان همچون شرکت ملی نفت باید در اختیار متخصصان این حوزه قرار بگیرد، البته نه تنها شرکت ملی نفت، بلکه دیگر زیرمجموعه‌های وزارتخانه وسیع اما کم اختیار نفت باید با استفاده حداکثری از متخصصان هر حوزه‌ انجام شود، اما نقش مدیریت شرکت ملی نفت در بستن قراردادها و نظارت بر حسن اجرای آنها در کنار تامین مالی پروژه‌ها و به طور کلی سرنوشت میادین نفت و گاز به خصوص در میادین مشترک در ساختار فعلی صنعت نفت بی بدیل و غیر قابل مقایسه با دیگر اجزای مدیریتی این صنعت است و طبعا مدیران ارشد این شرکت باید از حداکثر توانایی‌ها و تخصص در این زمینه بهره‌مند باشند. باید تاکید کرد که صنعت نفت کشور نیازمند تحول جدی است، اکنون که مدیریت کلان این صنعت توسط رییس جمهور تغییر کرده بهترین فرصت است تا با یک بازنگری جدی از افراد متخصص در صنعت نفت کشور استفاده شود تا هوایی تازه در فضای این صنعت کهنه جریان بیابد

منبع: فارس