بازار گرمی فروشندگان دستگاه تصفیه آب

مدیر عامل «آبفا»ی تهران: نیتراته بودن آب تهران بحث روانی است

گروه انرژی- الناز میلانی: «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.»اگر به دنبال نوشیدن آب سالم هستید از آب معدنی، آب جوشانده شده و ... استفاده نکنید، تهران پاک‌ترین آب را دارد. این توصیه یک مقام مسوول به شهروندان تهرانی است.

به گزار ش خبرنگار ما، مدتی است که در تهران دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس یا«Ro» رواج یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی اقدام به فروش دستگاه‌های تصفیه آب می‌کنند. دستگاه‌های تصفیه خانگی به طور عمده محصول شرکت‌های تایوانی است که قیمت‌های متفاوتی دارد، اما قیمت برخی از این محصولات همراه با هزینه نصب برای نمونه شش مرحله‌ای تصفیه در حدود ۲۸۰هزار تومان و برای نمونه هفت مرحله‌ای تصفیه آب ۳۳۰هزار تومان است. نماینده فروش یکی از شرکت‌های واردکننده در این رابطه به خبر نگار ما گفت:«نمونه هفت مرحله‌ای مجهز به فیلتر «UV» و مختص مکان‌هایی است که مشکوک به آب ویروسی است .در حالی که در شهرهای بزرگی مثل تهران برای یک خانواده چهار نفره نمونه شش مرحله‌ای آن کفایت می‌کند.»

فروشندگان این دستگاه‌ها مدعی هستندکه تصفیه «اسمز معکوس»، با استفاده از فشار آب شهری، ناخالصی‌ها و مواد آلاینده شیمیایی و بیولوژیکی از آب حذف می‌شوند.»

یک فروشنده این دستگاه‌ها به خبرنگار ما می‌گوید که« اسمز معکوس، امکان حذف ۹۹درصد از املاح معدنی محلول فلزات و غیره را ممکن می‌سازد. همچنین توان حذف ذرات نامحلول را داشته و مواد آلی تا ۳۰۰MW یا بیشتر را از بین می‌برد.

به گفته شماری از شهروندان تهرانی که از این روش استفاده کرده‌اند، این دستگاه‌ها وضعیت آب لوله‌کشی، آبهای معدنی و حتی آب جوشیده شده در تهران را نامناسب نشان داده‌اند. همین امر سبب شد تا خبر نگار ما وضعیت آب تهران را از برخی مسوولان این حوزه جویا شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید بر سودجویی این شرکت‌ها، هرگونه ادعا مبنی بر آلودگی‌های میکروبی و وجود نیترات در آب تهران را رد کرد و گفت: «برخی افراد برای سودجویی و انتفاع خود آب تهران را زیر سوال برده‌اند که ما نیز در مقابل علیه سه شرکت شکایاتی را تنظیم کرده‌ایم و هم اکنون این شرکت‌ها به دنبال گرفتن رضایت هستند.»

آب تهران؛ بدون مشکل

«محمدپرورش»در ادامه در رابطه با کیفیت آب تهران تصریح کرد:«در روز سه میلیون متر مکعب آب بر اساس استانداردهای «WHO» تامین می‌شود، ۳۵۰ نمونه برداری می‌شود،شش تصفیه خانه در روز مشغول تصفیه آب هستند، چگونه چنین آبی آلوده است؟»

این مقام مسوول همچنین روز گذشته(شنبه) در حاشیه یک نشست خبری خود در جمع خبرنگاران، در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به برخی از ادعاهای مطرح شده در زمینه کیفیت آب تهران، گفت:«روزانه تنها بیش از هشت تا ۱۰ میلیون تومان هزینه آزمایشگاه‌های مربوط به کنترل کیفیت آب در این شهر می‌شود.»

مدیرعامل آبفا در پاسخ به این سوال که وضعیت آب جنوب تهران در حال حاضر چگونه است؟ توضیح داد:«دو، سه گزارش از جنوب تهران و سعادت آباد به دست ما رسیده است که مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته‌اند و هیچ مشکلی هم اکنون وجود ندارد.»

«پرورش» به جلسات آبفا با دستگاه‌های نظارتی مثل بهداشت و چند نهاد دیگر که وی از بردن نام آنها خودداری کرد، اشاره و بار دیگر تاکید کرد:«آب تهران از لحاظ وجود نیترات، میکروب و سایر آلاینده‌ها «هیچ» مشکلی ندارد.»

وی در این رابطه تصریح کرد:« مطرح کردن وجود میزان بالای نیترات در آب تهران یک بحث روانی بوده که عده‌ای در این راستا قصد نگران کردن مردم را دارند و این در حالی است که بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی میزان نیترات مجاز در آب فاقد میکروب می‌تواند تا حد ۱۰۰ واحد نیز باشد.»

بر اساس گزارش ایرنا به نقل از مدیر عامل آبفا، در شهر تهران حدود ۷۰ مخزن آب موجود است که ۴۰ مخزن آن تنها از آبهای سطحی استفاده می‌کند و میزان نیترات موجود در آن زیر ۱۰ واحد بوده و به هیچ عنوان آب چاه نیز داخل آنها نمی‌شود. این در حالی است که استاندارد مورد نیاز نیترات موجود در آب از نظر وزارت بهداشت حدود ۵۰ واحد است و بر این اساس مخازن موجود در سطحی بالایی از استاندارد قرار دارند. همچنین در ۳۰ مخزن آب در تهران نیز آب چاه با آبهای سطحی مخلوط می‌شود که ۲۷ مورد آن دارای نیترات زیر ۴۰ واحد بوده و تنها در سه مخزن در تهران میزان نیترات بین ۴۸ تا ۶۰ واحد است «آزمایش می‌کنیم»

«از ۱۰سال پیش بحث‌های مختلفی در رابطه با آب تهران از سوی سودجویان برای فروش محصولاتشان مطرح شد که ما آنها را به هیچ وجه قبول نداریم.» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب با بیان این مطلب گفت:«ما حاضر هستیم با حضور نمایندگان این شرکت‌ها در برابر دوربین‌های فیلمبرداری آب تهران را مورد آزمایش قرار دهیم.»

آب لوله کشی؛کیفیت بهتراز سوی دیگر، رییس موسسه تحقیقات آب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما وضعیت آب تهران را خوب ارزیابی کرد و گفت: «آب تهران در حال حاضر به هیچ وجه مشکل نیترات ندارد.» وی درباره وضعیت آب جنوب تهران با اشاره به اینکه وجود نیترات مساله‌ای جدی نبوده است،گفت:« طرح‌هایی اجرا شده است و هم اکنون نیترات موجود در آب زیر میزان استاندارد است.»

«محمد ریاحی»همچنین وضعیت چاه‌های تهران را خوب ارزیابی کرد و گفت:«با اختلاط آبهای سطحی با آب چاه، چاه‌های تهران در وضعیت استاندارد قرار دارند.»

رییس موسسه تحقیقات آب با اشاره به اینکه فروشندگان دستگاه‌های تصفیه تنها به دنبال سودجویی هستند، گفت: «آب لوله‌کشی از کیفیت بهتری برای سلامتی برخوردار است.»وی برای اثبات حرف خود در ادامه تصریح کرد:«خود مدیران آب و فاضلاب از این تجهیزات استفاده نمی‌کنند پس ضرورتی به تصفیه و جوشاندن آب تهران نیست.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا این دستگاه‌ها آب لوله کشی و حتی معدنی را به صورت زرد رنگ و لجنی نشان می‌دهند؟ گفت: «اینها مرجع علمی ندارند.» «ریاحی» تاکید کرد: «اگر این دستگاه‌ها شسته نشود خود عامل ایجاد میکروب می‌شوند در حالی که سیستم‌های تصفیه خانه آب و فاضلاب به طور مرتب میکروب‌زدایی می‌شوند.»

آب معدنی هم ضرر دارد!

«ریاحی»در رابطه با استفاده از آب معدنی نیز تصریح کرد:«آب‌های معدنی در صورت نگهداری طولانی مدت و همچنین در اثر ضربه خوردن هنگام حمل‌ونقل می‌توانند ضررهایی برای مصرف‌کنندگان داشته باشند و بهتر است در زمان کوتاه مورد استفاده قرار گیرند.» وی بار دیگر توصیه کرد: «آب لوله کشی قابل شرب و سالم‌ترین آب است.»

فقط آب لوله‌کشی

در حالی که به نظر می‌رسد این روزها تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از آبهای معدنی و سیستم‌های تصفیه خانگی بیشتر از آب لوله کشی است و در حالی که هر روز شاهد ورود محصولات جدید تصفیه خانگی هستیم، مدیران حوزه آبفا به طور مرتب بر سلامت آب تهران و عدم ضرورت جوشاندن یا تصفیه آن و غیر علمی خواندن دستگاه‌های تصفیه خانگی تاکید می‌کنند. رییس موسسه تحقیقات آب در پایان گفت‌وگوی خود از خبرنگار ما پرسید:«شما تا به حال شنیده‌اید کسی از خوردن آب لوله‌کشی تهران کارش به بیمارستان بکشد؟»