وزیر صنایع: پست و مقام ارزشی ندارد

عکس: نگار متین‌نیا

گروه صنعت و معدن- از داخل طبقات صدای «کشو» میز‌ها می‌آید. این اولین خبری است که از درون وزارت صنایع و معدن به گوش می‌رسد. با وجود اینکه در اولین روز ادغام، سخنگوی وزارت صنایع خروج مدیران صنعتی را از وزارت صنایع و معادن، به شدت تکذیب کرد، اما شنیده‌ها و زمزمه‌ها برآمد و شد مدیران، آنقدر بلند است که تمرکز فکری کارکنان روی امور اداری از روال طبیعی خارج شده است.

برخی‌ها می‌گویند اگر وزیر صنایع برود، خیلی از معاونت‌ها عوض می‌شود، برخی هم می‌گویند از طبقات صدای خش خش کشوی میزها و نقل و انتقال وسایل مدیران می‌آید. برخی دیگر می‌گویند اگر فلانی بیاید، فلان اتفاق می‌افتد. برخی هم عنوان می‌کنند که این رفتار سازمانی در هر دستگاهی که در حال تغییر ماهیت است، طبیعی به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ما، انتخاب غیرمنتظره مدیریت ادغام از کارگروه مشترک به وزارت بازرگانی باعث شده است که «جو ادغام زده» وزارت صنایع و معادن همراه با گمانه‌ها،حرف‌ها و حدیث‌ها و روایت‌های متفاوت‌ باشد. زمزمه‌هایی که صدای آن برای کارشناسان صنعتی و مدیران صنعتی که هر روز با این دستگاه تعامل دارند، بسیار بلندتر از هر نجوایی است.

وزیر صنایع و معادن که ظاهرا می‌خواهد دوران گذار دستگاه صنعتی کشور به آسانی طی شود، دیروز (سه‌شنبه) در جمع مدیران صنعتی با بیان اینکه « هرچه از دوست رسد نیکو است» خواستار همکاری معاونان و مدیران صنعتی با رییس‌جمهور و دوری از حاشیه‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ما، بازتاب ادغام نیز نگرانی‌هایی در بخش خصوصی صنعتی و معدنی به همراه داشته است. صنعتگران و معدنکاران نگرانی خود از احتمال در محور قرار گرفتن بازرگانی با محوریت واردات را بیان می‌کنند و امیدوارند که هرآنچه عیان است نیز بیان شود تا فاصله از «عیان تا بیان»، تکلیفشان را روشن کند.

به همین خاطر«علی‌اکبر محرابیان» در اولین حضور در جمع مخاطبان خود نسبت به ادغام وزارت صنایع و معادن در وزارت بازرگانی در جمع معاونان و مدیران صنعتی از تاکید رییس جمهور بر تقویت تولید، صنعت و معدن خبر داد.

«محرابیان» در جمع معاونان و مدیران وزارت صنایع و معادن تاکید کرد: «همه باید رییس‌جمهور و دولت را در ماموریت‌های مهمی که پیش رو دارد، کمک کنیم».

دولت یار و شرایط حساس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع ومعادن، وی با بیان اینکه دولت «احمدی‌نژاد»، دولت یار است و هر چه از دوست رسد نیکو است، گفت: «نباید دولت را در شرایط حساس منطقه و جهان تنها بگذاریم و درگیر مسائل حاشیه‌ای کنیم و همه باید کمک کنیم تا طرح‌هایی نظیر ادغام به بهترین وجه ممکن اجرا شود».

پست و مقام ارزشی ندارد

«محرابیان» خطاب به مدیران صنعت و معدن با بیان اینکه ما سرباز نظام و هم پیمان رییس جمهور برای خدمت به مردم هستیم و جایگاه و پست و مقام در قبال نیت و پیمانی که با احمدی‌نژاد بسته‌ایم، ارزشی ندارد، گفت: «برای اعتلای کشور و تحقق اهداف رییس جمهوری و دولت، خود را سرباز می‌دانم و فرمان رییس‌جمهور را با تمام توان اجرا خواهم کرد.»

نظر رییس‌جمهور حمایت از تولید است

«محرابیان» با اشاره به اینکه یقین دارم نظر رییس‌جمهوری حمایت از تولید، صنعت و معدن است، از مدیران ارشد صنعت و معدن خواست برای جبران خلأ‌های ناشی از ادغام دو وزارتخانه از این پس تلاش مضاعف داشته باشند و اجازه ندهند حرف‌های حاشیه‌ای انگیزه آنان را در تلاش و کوشش برای رشد تولید، سست کند.

«ادغام» به نفع صنعت است

وی افزود: «ادغام به نفع کشور و دو وزارتخانه است و اطمینان دارم آقای رییس جمهور در این ادغام اهتمام ویژه به بخش تولید و صنعت و معدن داشته و خواهند داشت.»

«محرابیان» گفت: «با ادغام هیچ تغییری در سیاست‌های کلان وزارت صنایع و معادن ایجاد نمی شود و بنده هر کجا باشم سرباز کوچک صنعت و معدن باقی خواهم ماند و برای اعتلای تولید تلاش خواهم کرد.»

وی اظهار کرد: «موفقیت کشور مدیون تلاش بدنه کارشناسی وزارت صنایع و معادن است و اطمینان دارم مدیران صنعت و معدن با درایت و تلاشی که دارند اهداف دولت در طرح ادغام را با قوت عملیاتی خواهند کرد.»

کار پایان ندارد

«محرابیان» افزود: «در ایران پایانی برای کار نداریم، بلکه جابه‌جایی مسوولیت و کار مطرح است و افراد برای تحقق بهتر اهداف دولت از یک سنگر به سنگر دیگری می‌روند و بقیه مسائلی که مطرح می‌شود حاشیه‌سازی است که نباید به آن توجه کرد.»

بازخورد آن را زود می‌بینید

اما خبر ادغام صنعت در بازرگانی، در بخش تشکل‌های تولید بدون واکنش نبود.

«عبدالحمید قدیمی» دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری هم در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» از تاثیر ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی این گونه توضیح داد: «فکر کنم که برنامه این نیست که وزارت بازرگانی محوریت داشته باشد. قطعا ساختاری پیش‌بینی کرده‌اند که هر دو وزارتخانه وظایف خود را به وزارتخانه جدید انتقال دهند.»

وی بر این تاکید کرد که نباید اشتباهی صورت بگیرد و ادغام به سمت بازرگانی برود، وگرنه دیر یا زود نتیجه و بازخورد آن را در صنعت و اقتصاد کشور خواهیم دید.

شورای گفت‌وگو، انعکاس دهد

دبیر انجمن صنایع ریخته‌گری در ادامه و در پاسخ به خبرنگار ما درباره ارزیابی ایشان از عدم حضور نماینده یا نمایندگان وزارت صنایع و بخش خصوصی در کارگروه جدید ادغام توضیح داد: «وقتی تشکل‌ها و صنایع بخش خصوصی را به بازی نگیریم، قطعا با این کار مشکلاتی پیش خواهد آمد. اما الان شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی می‌تواند مباحث ادغام و جمع آوری نظرات بخش خصوصی را انجام داده و انعکاس دهد تا از طریق آن ساختار ادغام و وزارتخانه جدید مورد واکاوی قرار گیرد.»

فعلا واردات، دلمشغولی است

«قدیمی» در ادامه با انتقاد از شکل جدید کارگروه ادغام، دلایل عدم حضور نماینده یا نمایندگان وزارت صنایع در این کارگروه را

این گونه ارزیابی کرد: «احتمالا خواسته اند تکلیف تولید را مشخص کنند! الان دلمشغولی‌ها تولید نیست، اصلی‌ترین دلمشغولی این است که ما چه چیزی وارد کنیم و در حقیقت رصد کالاهای موجود در بازار و واردات متناسب با آن در اولویت است.»

خلأ بدنه کارشناسی

وی با بیان اینکه معتقد است که در وزارت صنایع و معادن تعداد نیروی متخصص کاهش یافته و ممکن است به این دلیل نیز از آنها دعوت نکرده باشند، تشریح کرد: «معضل وزارت صنایع و معادن این است که از نیروی متخصص خالی شده است و به مرور با بازنشستگی نیروهای متخصص، جایگزینی برای بدنه کارشناسی آن در نظر گرفته نشده است. نیروهای جدید تخصص و تجربه کافی را ندارند و صنعت و بخش‌های وسیع آن را نمی شناسند و بر آن اشراف ندارند.»

کارشناسان براین باورند که در این مقطع برای آن که فرآیند ادغام و تولد وزارتخانه جدید از کارآیی بیشتری برای بهبود فضای کسب و کار و توسعه توان تولیدی کشور برخوردار شود، دولت باید برای بازتعریف ساختار جدید از مشاوره و دیدگاه بخش خصوصی یا مصرف‌کنندگان خدمات استفاده کند تا در تولد دستگاه جدید، اهداف کلان کشور در امر ارتقای توان بخش خصوصی ،افزایش تشکیل سرمایه، اشتغالزایی و افزایش نقش صنعت در اقتصاد محقق شود. از این رو تشکل‌ها باید طرف مشورت مجریان ادغام قرار گیرند.