گروه صنعت و معدن- عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه به گلایه این روزهای فعالان صنعتی و تولیدی تبدیل شده است، به طوری که برخی از آنها از تعطیلی برخی از واحدهای تولیدکننده خبر می‌دهند. رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران از جمله کسانی است که اعلام می‌کند صنعت لوازم خانگی با بحران روبه‌رو شده است. به گفته محمدرضا دیانی، برخی از واحدهای بزرگ لوازم خانگی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی قرار گرفته‌اند. وی در گفت‌وگو با «فارس»، افزود: صنایع لوازم خانگی برای واردات برخی قطعات نیازمند ارز هستند که مسوولان هیچ تدبیری در این خصوص نداشته و متاسفانه در چند ماه اخیر هیچ گونه ارز مرجع یا مبادله‌ای به صنعت لوازم خانگی تعلق نگرفته است.

وی ادامه داد: از طرفی، واردات محصولات و قطعات در یک اولویت تخصیص ارز قرار گرفته و فرقی بین آنها وجود ندارد. دیانی با بیان اینکه مسوولان بین کالاهای لوازم خانگی ضروری و مایحتاج مردم و کالاهای لوکس لوازم خانگی مانند یخچال فریزر بزرگ‌تر از ۲۰ فوت تفاوتی قائل نشده‌اند، گفت: یک بخش که در حوزه لوازم خانگی از ارز استفاده می‌کند، کالاهای لوکس لوازم خانگی است که پول مردم صرف برندهای خارجی می‌شود و محصولات آنها با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد. وی تصریح کرد: بخش دیگر نیز شامل محصولات چینی بی‌کیفیت است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده در صورتی که تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین لوازم خانگی مورد نیاز مردم هستند. وی افزود: در این شرایط دشوار و فشار همه جانبه روی صنعت، هیچ کمکی به بخش تولید داخل نمی‌شود و از طرف دیگر سازمان حمایت نیز با توجه به اینکه مسوولیت حمایت از تولیدکننده را هم بر عهده دارد، فقط یک‌جانبه فشار را روی تولیدکنندگان بخش غیر دولتی وارد می کند. دیانی گفت: در حال حاضر ترفند کشورهای خارجی برای نفوذ در بازار لوازم خانگی ایران به این صورت است که با ایجاد یک خط مونتاژ، خود را تولیدکننده داخلی جلوه می‌دهند تا از مزایای آن از جمله تعرفه‌های گمرکی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: با خرید محصولات خارجی، ارز از کشور خارج شده و نشان‌های تجاری ایرانی نیز ضعیف‌تر می‌شوند. رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌های خصوصی گفت: این بانک‌ها ارز مرجع را از بانک مرکزی دریافت و فقط به شرکت‌های زیرمجموعه خود عرضه می‌کنند و با وجود اینکه طبق قانون از فعالیت اقتصادی و تجاری منع شده‌اند در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برخی از این بانک‌های خصوصی چندماه پیش برای شرکت‌های تولیدی ثبت سفارش کرده و بر این اساس قیمت ۱۲۰ کالا را دریافت کرده‌‌اند و حالا که اسناد کالای حمل شده را دریافت کرده‌اند ارز زمان خرید را اختصاص نداده و کارخانه‌های تولیدی را وجه المصالحه خود و بانک مرکزی قرار می‌دهند.

دیانی گفت: وقتی بانک تسهیلاتی را به صنعت اعطا می‌کند تا ۳۲ درصد کارمزد دریافت می‌کند، ولی مبالغی که برای گشایش باز شده پس از گذشت ماه‌ها و پایین آمدن ارزش این پول‌ها به هیچ عنوان پاسخگو نیست.

در همین حال دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی با اشاره به اینکه هنوز هیچ‌یک از شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعتی ارز مبادله‌ای نگرفته‌اند، گفت: کارفرمایان برخی سازندگان را تهدید کرده‌اند که در صورت اجرا نکردن به موقع پروژه‌ها، ضمانت‌نامه‌های آنها را ضبط می‌کنند.

محمدرضا پویشمن در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به ثبت‌نام تعدادی از شرکت‌های ساخت تجهیزات صنعتی در مرکز مبادلات ارزی برای دریافت ارز مبادله‌ای گفت: هنوز هیچ‌ یک از سازندگان موفق به دریافت ارز نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دوره رکود در شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعتی با یکدیگر متفاوت است، افزود: شرکت‌ها هم‌اکنون دو راه پیش روی خود دارند. یا هم‌اکنون فعالیت خود را متوقف کنند تا اوضاع آنها بدتر نشود، یا اینکه ادامه دهند، اما به مرور حجم کارشان را با تعدیل نیرو کم ‌کنند. دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی با اشاره به اینکه شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعتی نمی‌توانند براساس قراردادهای قبلی خود با کارفرمایان پروژه‌ها را اجرا کنند، توضیح داد: قراردادهای قبلی براساس نرخ ارز ۱۲۲۶ تومانی بود. در حالی که این نرخ هم‌اکنون در بهترین حالت ۲۵۰۰ تومان است که این به معنای افزایش شدید قیمت مواد اولیه در ساخت تجهیزات صنعتی است.