تدبیرهای ایران در شروع تحریم‌ها

قاسمی: دولت برای همه گزینه‌های تحریم برنامه دارد

قلعه بانی: مشتریان جدید نفت تا یک ماه دیگر معرفی می‌شوند

گروه سوخت و نیرو- «نگران تحریم‌ها نیستیم»، «خریداران جدید نفت ایران تا یک ماه دیگر معرفی می‌شوند»، «تبعات سیاسی شدن بازار نفت در آینده مشخص می‌شود»، «پیمانکاران داخلی در تاسیسات نفتی فعالیت گسترده دارند»، «تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌ها اتخاذ شده است» و ... آنچه خواندید جدیدترین واکنش‌های مقامات وزارت نفت به شروع تحریم‌های غرب از روز گذشته است. تحریم‌های جدید نفتی در حالی از ۱۱تیر ماه (اول جولای) کلید خورد که بر اساس آن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درمی‌آورند. در مقابل تعلیق خرید نفت از سوی کشورهای اروپایی اما با موافقت آمریکا ۱۹ کشور بزرگ آسیایی و آفریقایی واردکننده نفت ایران از جمله هند، چین، سنگاپور، سریلانکا، ژاپن، تایوان، آفریقای جنوبی، ترکیه و کره جنوبی از طرح تحریم نفت ایران معاف شده‌اند.

این تصمیم در حالی است که برخی از منابع خبری از کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران خبر داده و به نقل از کارشناسان بازار نفت اعلام می‌کنند: مشکلات نقل و انتقال پول فروش نفت ایران، بیمه کشتی‌های نفتکش، بازاریابی برای فروش نفت به مشتریان جدید و ... از دیگر مواردی است که روند فروش نفت را با کندی روبه‌رو کرده و سطح درآمدهای نفتی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این منابع با استناد به درآمد ۱۰۰میلیارد دلاری ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی ادعا می‌کنند که این درآمدها با ادامه روند تحریم نصف خواهد شد.

تدابیر ویژه برای مقابله با تحریم

با وجود این ادعا، مقام‌های وزارت نفت اعلام می‌کنند تدابیر لازم برای مقابله با این مشکلات دیده شده است. در این میان، وزیر نفت ضمن صدور بخشنامه‌ای برای بسیج همگانی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های غیرقانونی اتحادیه اروپا اعلام می‌کند: دوستان ایران فراوان هستند و مشکلی به خاطر فروش نفت نخواهیم داشت. رستم قاسمی روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تحریم‌ها بحث تازه‌ای نیست و ما سال‌ها است از سوی اتحادیه اروپا در بحث خرید نفت تحریم هستیم، گفت: این تحریم‌ها باعث شده که توسعه نفتی در کشور واضح و مشهود باشد و با وجود گزینه‌های مختلف، مشکلی از بابت فروش نفت وجود ندارد.

قاسمی با بیان اینکه این تحریم‌ها به فرصتی تبدیل شده تا بتوانیم توسعه فرآورده‌های نفتی را شاهد باشیم، گفت: تا قبل از تحریم‌ها وارد‌کننده فرآورده‌های نفتی بودیم، اما امروز به یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تبدیل شده ایم.

قاسمی ادامه داد: در گذشته پیمانکاران کشورهای خارجی بحث تاسیسات نفتی را در کشور اجرایی می‌کردند، اما امروز به جای پیمانکاران خارجی پیمانکاران داخلی فعالیت گسترده‌ای را در این بحث انجام می‌دهند.

دولت برنامه دارد

وزیر نفت با تاکید بر برنامه‌ریزی دولت برای همه گزینه‌های تحریم، گفت: اگر نفت ایران صادر نشود، قیمت نفت حتما غیر از قیمت کنونی در بازارهای جهانی خواهد بود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا ۱۹ کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده است، اظهار کرد: آنها به خوبی می‌دانند نبود نفت ایران در بازارهای جهانی حتما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و تنش‌های زیادی در بازار نفت ایجاد می‌کند.

وزیر نفت همچنین گفت: صادرات نفت ایران به کشورهایی که از قبل جزو خریداران نفت ایران بوده‌اند، بدون توجه به اینکه آمریکا آنها را از تحریم خارج کرده باشد یا جزو فهرست تحریم باشند، ادامه دارد.

رایزنی با مشتریان جدید

وزیر نفت اظهار کرد: پیش از آغاز تحریم‌ها و قبل از آنکه تحریم نفتی کشورمان مطرح شود، مجموع صادرات نفت ما به اروپا ۱۸ درصد کل نفت صادراتی بود که در قیاس با نفتی که به دیگر کشورهای دنیا می‌فروشیم عدد زیادی نیست. وزیر نفت افزود: در پی کاهش صدور نفت کشورمان به اروپا، مشتریان جدیدی هم در پی امضای قرارداد با ما هستند که برای صدور نفت به این کشورها در حال رایزنی با آنان هستیم.

معرفی خریداران نفت تا یک ماه دیگر

بر اساس این گزارش رایزنی وزارت نفت برای امضای قرارداد با مشتریان جدید در حالی است که مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از معرفی خریداران جدید نفت ایران تا یک ماه آینده خبر می‌دهد.

احمد قلعه‌بانی با بیان اینکه جای هیچ‌گونه نگرانی بابت اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران وجود ندارد، گفت: به طور قطع تا ماه آینده برای کل نفتی که به اروپا صادر می‌شود، خریداران جدیدی جایگزین خواهند شد. به گزارش «ایرنا»، وی با بیان اینکه ایران از حدود هشت ماه قبل عملا سیاست کاهش صادرات نفت به کشورهای اروپایی را آغاز کرد، افزود: تاکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مجموع صادرات نفت به اتحادیه اروپا قطع شده است. وی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: آن دسته از کشورهای اروپایی که تمایل دارند به واردات نفت از ایران ادامه دهند می‌توانند در قالب قرارداد‌های بلندمدت این کار را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، اظهار کرد: با اعلام سیاست کاهش سهم اروپا در صادرات نفت ایران، هم‌اکنون صادرات نفت به اتحادیه اروپا به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: از صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای نفت ایران در هر روز، کسر ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه عدد قابل‌توجهی نیست.

بر اساس این گزارش، برنامه وزارت نفت برای امضای قرارداد با مشتریان جدید نفتی در حالی است که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت نیز از اتخاذ تدابیر جدیدی برای تامین بیمه کشتی‌های نفتکش، افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بازاریابی برای فروش نفت به پالایشگاه‌های جدید و نحوه صادرات دریایی نفت خام خبر می‌دهد. به گفته محسن قمصری، با توقف کامل صادرات نفت ایران به اروپا، مشتری‌های جدید برای فروش نفت خام شناسایی شده و تدابیر لازم برای مقابله با تحریم‌ها نیز در سطح وزارت نفت اتخاذ شده است.

تبعات سیاسی شدن بازار نفت

در همین حال، تاثیر‌پذیری قیمت‌های جهانی نفت از تحریم ایران یکی دیگر از مواردی است که مقامات وزارت نفت روی آن تاکید دارند. در این رابطه نماینده ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به اینکه برخی به‌دنبال سیاسی کردن بازار نفت هستند، می‌گوید: تبعات سیاسی شدن بازار علیه کسانی است که بازار را از روال طبیعی خارج می‌کنند.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با «ایسنا» با انتقاد از کشورهایی که نسبت به تحریم خرید نفت اقدام می‌کنند یا ذخیره‌های نفتی خود را برای جبران کمبود نفت وارد بازار می‌کنند، ادامه داد: اگر بازار روال طبیعی خود را طی کند، بهتر از این است که بازار سیاسی شود، چون قطعا تبعات سیاسی شدن بازار در آینده علیه کسانی است که بازار را از روال طبیعی خارج می‌کنند.

خطیبی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران اعتراضی به برخی اعضای اوپک که با افزایش عرضه نفت خود در بازار در تلاش جبران کمبود نفت ایران برآمده‌اند داشته‌است؟ تصریح کرد: در آخرین نشست وزیران نفت اوپک در وین، نه‌تنها ایران، بلکه همه اعضای اوپک توافق داشتند که تولید نفت این سازمان به همان ۳۰ میلیون بشکه بازگردد که امیدواریم همه به تعهدات خود پایبند باشند.

این اظهارات در حالی اعلام می‌شود که به نظر برخی از کارشناسان، برخی از اعضای اوپک از جمله عربستان، لیبی، امارات و عراق برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، کمبود نفت در بازار را با تداوم تحریم ایران جبران خواهند کرد که لازم است برای این موضوع نیز از سوی ایران تدبیری اندیشیده شود.