نیازی به واردات شکر تا آبان‌ماه نیست
گروه صنعت و معدن- رشد 600 درصدی واردات شکر در دو ماهه نخست امسال، پای مجلس را به این موضوع باز کرد. بر اساس آمار گمرک ایران، در دو ماه نخست امسال 119 هزار تن قند و شکر به ارزش بیش از 1/99 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب رشد 401 و 600 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش واردات شکر به حدی بوده که این کالا به نهمین کالای عمده وارداتی کشور طی دو ماه نخست امسال تبدیل شده است. در این میان، مجلسی‌ها معتقدند در حال حاضر شکر به اندازه نیاز مصرف داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات نیست. در همین حال، فعالان این حوزه نیز می‌گویند که با توجه به بهره برداری از کارخانه‌های شکر از شهریور ماه امسال، ادامه روند واردات شکر باید متوقف شود.
واکنش مجلس به رشد واردات
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به رشد واردات شکر، می‌گوید: ارزش واردات شکر در ۲ ماه منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل در همین زمان، ۶۰۰ درصد رشد داشته است.
علی محمد بزرگواری افزود: ساماندهی توزیع و واردات محصولات کشاورزی و دامی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و این وزارتخانه در قبال هر گونه واردات محصولات مسوول بوده و باید پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال به نام تولید ملی، واردات هر گونه محصولات کشاورزی و دامی باید در راستای حمایت از تولید داخل صورت گیرد که این موضوع در مورد واردات شکر رعایت نشده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان و دامداران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: متاسفانه شکر با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری نمی‌شود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.
جلسه کمیسیون کشاورزی با وزیر
بزرگواری تصریح کرد: در حال حاضر شکر به اندازه نیاز مصرف داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات نیست و این مساله در جلسه کمیسیون با حضور وزیر جهاد کشاورزی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش کشاورزی گفت: یکی از مواردی که امروز بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، مساله قیمت‌هایی است که دولت برای محصولات کشاورزی به عنوان قیمت تضمینی تعریف کرده است. دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه واردات کالاهایی نظیر شکر، گندم و برنج آثار منفی بر کشاورزی کشور خواهد داشت، ادامه داد: با این وضعیتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و عدم مدیریت صحیح وزارت جهاد کشاورزی در مورد وارد کردن میوه‌ها و تولیدات کشاورزی خارجی قطعا ضربه مهلکی به تولید ملی ما وارد خواهد شد. وی یادآور شد: دولت می‌تواند با حمایت از صنعت کشاورزی و نیز استفاده از پتانسیل‌های این صنعت موجب رونق آن شده و زمینه اشتغال را نیز در این بخش فراهم کند.
دلالان به دنبال صفر کردن تعرفه
واردات گسترده شکر به کشور در حالی رخ داده که اواخر سال گذشته انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران درباره تلاش برخی دلالان و واسطه‌ها برای صفر کردن تعرفه واردات شکر به کشور هشدار داده و این اقدام را خطری جدی برای کارخانه‌های قند و شکر کشور دانسته بود.
با توجه به موجودی شکر که تا اول خرداد ماه امسال یک میلیون و ۱۲ هزار تن بوده است و با توجه به میانگین مصرف ماهانه ۱۸۰ هزار تن شکر، موجودی فعلی تکافوی مصرف کشور تا آبان‌ماه امسال را دارد. در این میان، برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به این اعداد، کاهش تعرفه واردات شکر برای افزایش واردات به زیان تولید داخلی خواهد بود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک در سال ۹۰ سال گذشته یک میلیون و ۲۳۴ هزار تن شکر به ارزش ۹/۷۵۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود و تولید داخلی شکر نیز بالغ بر یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شد.
توقف در روند واردات
طبق اعلام انجمن صنفی کارخانه‌های قند کشور قرار است امسال تولید داخلی شکر به حدود ۵/۱ میلیون تن برسد. همچنین بر اساس اعلام این انجمن، موجودی شکر تا پایان سال گذشته بالغ بر ۴/۱ میلیون تن بوده و برآورد شده که همین حدود ذخیره به سال ۱۳۹۱ منتقل شود که در این صورت ذخیره کافی برای شکر وجود خواهد داشت. ضمن اینکه بهره‌برداری از کارخانه‌ها مجددا از شهریور امسال آغاز خواهد شد؛ بنابراین در جهت حمایت از تولید داخلی روند واردات شکر به کشور باید متوقف شود.