ظرفیت تولید آریان فولاد به 5/1میلیون تن می‌رسد

ظرفیت تولید کارخانه آریان فولاد تا سه سال آینده به ۵/۱میلیون تن افزایش می‌یابد. این کارخانه که تولید خود را به طور رسمی از خرداد‌ماه امسال و با حضور وزیر صنایع و معادن آغاز کرده، هم اکنون از ظرفیت تولید ۶۰۰هزار تن مقاطع سنگین و تیرآهن H برخوردار است.

مدیرعامل و چند تن از مدیران آن شرکت نشستی خبری با خبرنگاران برگزار کردند که در آن عنوان شد، آریان فولاد طرح‌های توسعه خود را در ۳ فاز به اجرا درخواهد آورد. به گفته سیدمحمد جواد میبدی، مدیر این کارخانه، پس از ایجاد خط ذوب، تولید مقاطع فولادی با استفاده از سنگ آهن نیز شروع می‌شود که در جریان اجرای این طرح‌ها ظرفیت‌ تولید به ۵/۱میلیون تن مقاطع سنگین خواهد رسید. این شرکت در حال حاضر در آستانه انعقاد قرارداد ایجاد واحد ذوب قرار دارد.

از سوی دیگر آریان فولاد برای نخستین بار در کشور تولید تیرآهن H را در کشور پیش‌‌رو قرار داده است و به زودی به عنوان نخستین شرکت خصوصی، اقدام به تولید تیرآهن‌های مورد نیاز بازار داخلی، خواهد کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این کارخانه، ۲۰ مقطع فولادی تولید خواهد شد هر چند هم اینک ۷ مقطع آن به صورت آزمایشی تولید و روانه بازار شده است. سید محمد جواد میبدی، مدیر این کارخانه در این ارتباط گفت: برنامه افزایش ظرفیت و تولید براساس نیاز بازار و گام به گام به اجرا درمی‌آید.

آریان فولاد هم اینک ۹۰درصد از مواد اولیه (شمش) مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه و قفقاز تامین می‌کند.

تولید مقاطع سنگین صرفه دارد

به گفته کوروش عباس‌زاده، مدیر بازرگانی این شرکت، به‌رغم اینکه طی یک‌سال اخیر نرخ تسهیلات کوتاه‌مدت (یوزانس) در بازارهای جهانی بالا رفته، کماکان خرید مواد اولیه و تولید با استفاده از این روش، صرفه اقتصادی دارد.

وی گفت: عمده‌ترین دلیل تولید مقاطع سنگین در این شرکت وجود صرفه اقتصادی برای این مقاطع است. چرا که این محصولات قیمت بالاتری نسبت به مقاطع سبک دارند در صورتی که مواد اولیه آنها هیچ تفاوتی با سایر محصولات فولادی ندارد. به گفته عباس‌زاده، این واحد هم اکنون با تولید نبشی ۱۳۰ و ۱۵۰ میلیمتری، پس از گذشت ۴ ماه از تولید، کشور را از واردات این مقطع بی‌نیاز کرده است. وی افزود: به‌رغم اینکه مدت کوتاهی از عمر فعالیت آریان فولاد سپری نشده اما بیش از ۲هزار مشتری از سراسر جهان، متقاضی خرید این محصولات شده‌اند. میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه به ۸۰میلیارد تومان رسیده که همراه با آن برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۲هزار نفر به طور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است. عباس‌زاده در این باره گفت: سرمایه‌گذاری ایجاد شده بدون استفاده از حساب ذخیره بوده است. این کارخانه با قرار گرفتن در منطقه کمتر برخوردار بویین‌زهرا ۹۲درصد از کارکنان خود را از اهالی بومی آن منطقه جذب کرده است.