بقای واحد تولیدی به مشتری بستگی دارد

گروه صنعت و معدن- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در ارتباط با مسائل بین‌المللی و ایجاد ارتباطات منطقه‌ای

دو جانبه و چندجانبه بیش از پیش کوشش کند. مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی کشورمان روز گذشته در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن مرکز همایش صدا و سیما برگزار شد با بیان مطلب فوق خواستار فراهم شدن مقدمات فرامنطقه‌ای جهت توسعه صادرات غیرنفتی شد. وی، با بیان اینکه سهم ایران از حجم تبادلات تجاری در دنیا ۶۵درصد است گفت: این رقم تکلیف‌ ما را برای فراهم کردن ابزارهای توسعه تجارت

دو چندان می‌کند.

وزیر بازرگانی نهادینه کردن کیفیت و استاندارد در داخل بنگاه‌ها و بازنگری در روش‌های تولید را از جمله ملزومات برای استانداردسازی در بخش صادرات کالا عنوان کرد.

میرکاظمی تصریح کرد: لازم است موسسه استاندارد در بخش توافقنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بیشتر وارد شود تا کالاها و محصولات ایرانی بتوانند به راحتی و بدون فوت وقت به کشورهای هدف صادر شوند.

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن نیز در این مراسم با اشاره به شعار امسال روز جهانی استاندارد که «استانداردها منافع بزرگ برای شاغل» نامیده شده گفت: این شعار برای کشوری مانند ما که به خصوص در دولت جدید، دارای رویکرد توسعه بنگاه‌ها و صنایع کوچک است اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که صنایع و بنگاه‌های کوچک در قالب خوشه‌های صنعتی و خدماتی بایستی دارای ارتباط ارگانیک و تنگاتنگ با صنایع بزرگ کشور و حتی غول‌های اقتصادی دنیا باشند، ارتباطی که در حال حاضر مراحل اولیه شکل‌گیری آن در صنایعی مانند صنعت خودرو، است.

طهماسبی یکی از مهم‌ترین حلقه‌هایی که تولید را در بنگاه‌های کوچک و بزرگ به هم متصل می‌کند رعایت استانداردهای کیفی در تولید محصول عنوان کرد و گفت: واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ باید به اهمیت استانداردها واقف و از آنها حداکثر بهره‌گیری را بنمایند تا با ارتقای کیفیت تولیدات خود و با استفاده از رعایت استانداردها بتوانند در آینده نه چندان دور در جایگاه رقابت با تولیدکنندگان مطرح جهان قرار گیرند.

وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: وزارت صنایع و معادن، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایر دستگاه‌های دولتی در مقام سیاست‌گذار، زمینه لازم و هماهنگی مورد نیاز برای بهره‌گیری هر چه بیشتر صنایع کشور را از استانداردهای بین‌المللی فراهم می‌کنند.

تدوین استانداردهای ملی با استفاده از مراجع معتبر بین‌المللی مانند ایزو، IEC و کدکس، این امکان را به تولیدکنندگان می‌دهد که به آسانی از آخرین یافته‌های علمی جهان آگاه شده و آنها را در خط تولید خود به کار گیرند.

ولی طبیعتا نقش مهم و اول را مدیران بنگاه‌های صنعتی و خدماتی در پیاده‌سازی این استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آن خواهند داشت.

وزیر صنایع گفت: رعایت اصل کیفیت باید محور اصلی تولید قرار گرفته و رضایت مشتری و مشتری‌مداری که اکنون به عنوان یک اصل مهم اقتصادی و مدیریتی در سراسر دنیا مطرح است، باید سرلوحه فعالیت‌های بنگاه‌ها قرار گیرد. وی افزود: باید یاد بگیریم که دوام و بقای واحدهای تولیدی به مشتریان آنها بستگی دارد و واحدهای تولیدی که صرفا به یک نوبت فروش محصولات خود می‌اندیشند، محکوم به فنا هستند.

طهاسبی راه مقابله با کالاهای فاقد کیفیت خارجی که بازارهای ما را اشباع کرده و تولیدکنندگان ما را با خطر جدی مواجه ساخته‌اند چیزی جز ارتقای کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش ندانست و گفت: خریداران داخلی بدون شک مصرف کالاهای نام و نشان‌دار خارجی با ضمانتنامه معتبر و خدمات پس از فروش مناسب را به کالاهای بی‌کیفیت و بی‌نشان خارجی ترجیح خواهند داد که البته این امکان ندارد جز سرمایه‌گذاری همه جانبه و درازمدت بر روی نشان‌ها و برندهای ملی که در سند راهبرد و توسعه صنعتی کشور هم بسیار بر آن تاکید شده است.

دکتر علی‌اصغر توفیق رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نیز در مراسم روز جهانی استاندارد گفت: در زمینه اجرای استانداردها و نظارت موسسه بر فعالیت واحدهای تولیدی که یکی از خواسته‌های به حق مردم و دولت است موسسه سال گذشته طرحی را ارائه کرد که خوشبختانه طرح با جدیت کامل و براساس برنامه زمانبندی ارائه شده با موفقیت در حال اجرا است.

توفیق در تشریح فعالیت‌های انجام شده در راستای این طرح گفت: در طی ۱۱ ماه از اجرای طرح حاصل مراجعه بیش از ۶۰۰۰۰ بار به مراکز تولید تمرکز و عرضه کالا در سطح کشور صدور ۱۵۳۳ پروانه جدید کاربرد علامت استاندارد ایران، ۱۳۲ مورد تعلیق پروانه و ۱۴۰ مورد ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد بوده است.

علاوه بر آن به ۹۳۴۸ واحد تولیدی اخطار و تذکر و علیه ۲۳۷۱ واحد تولیدی اعلام جرم صورت پذیرفته است.

در همین مدت ۷۱ واحد تولیدی مواجه با توقف تولید شده و پرونده ۱۳۶ جاعل علامت استاندارد ایران جهت اجرای عدالت به مراجع ذی‌صلاح تقدیم شده است.

توفیق افزود: ما تا حد امکان سراغ استفاده از منابع و امکانات بخش‌خصوصی رفته‌ایم و برون سپاری کارها از سیاست‌های جاری موسسه است و تاکنون بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه همکار در بخش‌خصوصی با ما همکاری دارند و در جهت توسعه آنها فراخوان عمومی داده‌ایم و منابع مالی اندک خود را در قالب وجوه اداره شده در اختیار متقاضیان قرار داده‌ایم ولی یادمان باشد بخش‌خصوصی جایی سرمایه‌گذاری می‌کند که بازدهی داشته باشد. فعالیت‌های آزمایشگاهی هنوز در بسیاری از شهرها و در بسیاری از زمینه‌ها، اقتصادی نیست و دولت چنانچه بخواهد اقتدار خود را در جهت تامین سلامت و ایمنی مردم نشان دهد باید سرمایه‌گذاری کند که نمونه بارز آن مصوبه دولت محترم در اجرای اجباری استانداردهای مصالح ساختمانی و نظارت بر تولید، حمل و نقل، نگهداری و عرضه محصولات ساختمانی است.

رییسه موسسه استاندارد در ادامه گفت: به اعتقاد ما، آشناسازی مسوولان کشور با استانداردها و کاربرد آنها در تنظیم روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور، یکی از اقدامات مهمی است که باید صورت پذیرد. نگاه به استانداردها صرفا از زاویه محصولات صنعتی و تولیدات کارخانه‌ای باید به نگاه جامع‌نگرتری تبدیل شود.

اسامی ۲۲واحد تولیدی نمونه

در مراسم روز جهانی استاندارد ۲۲ واحد تولیدی نمونه به شرح زیر معرفی شدند.

آناتا، الیاف، اندیشه ایمنی خودرو، ایران رادیاتور، ایران فرمیکو، پاک آب سبلان، پلاستیک پارس، تروند زعفران قائن، جهان افروز، خودرنگ، دشت نشاط، راما الکتریک، سیمان خاش، شیر پاستوریزه پگاه فارس، صنایع بهداشتی یاس خرمشهر، صنایع شیر ایران، فراز مهر، کاشی کسری، کوپن کار، نورد پروفیل ساوه، نیک کالا و هادی کار.