بوروکراسی بانک‌ها و ناهماهنگی در پرداخت تسهیلات

قسمت اول

گروه صنعت و معدن - آیا طرح ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده می‌تواند نتایج مثبت و قابل قبولی به همراه داشته باشد؟

اگرچه زمان زیادی از اجرای طرح مذکور نمی‌گذرد و هنوز نمی‌توان پاسخی روشن برای پرسش فوق متصور شد. دولت به دنبال طرح ضربتی اشتغال که به اعتقاد برخی کارشناسنان و حتی متقاضیان استفاده از این طرح چندان هم موفق نبود، سال گذشته طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده را به مرحله اجرا گذاشت.

براساس این طرح متقاضیان سرمایه‌گذاری و کارآفرینان کوچک می‌‌توانند با مراجعه به بانک‌ها، تسهیلات مالی احداث بنگاه کوچک و زودبازده را دریافت کنند. قضیه در نگاه اول به همین سادگی است، اما گیرهای موجود در راه‌های تحقق و ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده آن قدر زیاد است که خیلی‌ها عطای استفاده از تسهیلات طرح مذکور را به لقای گرفتاری‌های موجود و نهفته در آن می‌بخشند. در این گزارش نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی در مورد این طرح منعکس شده است. قسمت اول گزارش را امروز بخوانید:

آزمون و خطا

عضو شورای عالی کار معتقد است اجرای طرح ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در مرحله آزمون و خطا است. داوود قادری، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موفقیت دولت در زمینه بنگاه‌های اقتصادی زودبازده گفت: تمام کشورهایی که با مشکل اشتغال روبه‌رو بوده‌اند همگی به سمت بنگاه‌های اقتصادی زودبازده رفته و مشکلات خود را حل کرده‌اند. او افزود: ایجاد این گونه بنگاه‌ها در کشور می‌تواند بخشی از مشکلات اشتغال را حل کند و دولت اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده است، اما بوروکراسی حاکم بر نظام بانکی و روند ارائه تسهیلات باعث شده ایجاد بنگاه‌های اقتصادی با کندی مواجه شود. قادری بیان کرد: دولت هنوز نتوانسته به هدف خود مبنی بر ایجاد و تاسیس بنگاه‌های اقتصادی زودبازده دست پیدا کند. وی سیستم بانکی را از چالش‌های پیش روی اجرای این طرح خواند و تصریح کرد: افرادی که از سوی وزارتخانه‌های مختلف برای ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند باید تضمین کمتری نسبت به وام پرداختی به آنها دریافت شود، اما متاسفانه شرایط بانک‌ها بسیار دشوار است.

وی بیان کرد: طرح ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا است چرا که این طرح، طرحی بزرگ بوده و با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد که دولت باید این موانع را شناسایی و رفع کند.

بانک‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند

برهان‌الدین ضیایی، عضو کانون هماهنگی کانون عالی کارفرمایی نیز گفت: در حال حاضر بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی زودبازده سنگ‌اندازی می‌کنند. وی افزود: تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نقش موثری در تقویت و تکمیل این بنگاه‌ها در شرایط فعلی رکود دارد، البته همکاری بانک‌ها متاسفانه در پرداخت این تسهیلات ضعیف بوده است. او افزود: اکثر سرمایه‌گذاری کشورهای پیشرفته نیز در حال حاضر بر روی صنایع کوچک و زودبازده صورت می‌گیرد چراکه این بنگاه‌ها راه علاج رفع معضل بیکاری در کشورها هستند و در این راستا بسیار موفق عمل کرده‌اند. ضیایی با اشاره به وجود فرصت‌های مناسب برای ایجاد اشتغال در کشور بیان کرد: در حال حاضر نیز که میزان واردات به کشور در سطح بالایی قرار دارد لزوم تقویت واحدهای کوچک اقتصادی بیش از پیش مشخص می‌شود. وی در عین‌حال عملکرد دولت در ایجاد بنگاه‌های اقتصادی زودبازده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته موفقیت این طرح در گرو عملکرد مثبت بانک‌ها است، چراکه در حال حاضر بانک‌ها چالش‌هایی را برای دریافت تسهیلات دولتی پیش روی بنگاه‌ها قرار داده‌اند، در حالی که بانک‌ها باید به رسالت خود بر گردند و هنگامی‌که مراجع ذی‌صلاح طرحی را برای دریافت وام تایید می‌کنند بانک‌ها نیز آن را مورد تایید قرار دهند تا اعتبارات این طرح به خزانه دولت برگشت داده نشود.