مهدی مفیدی، رییس شرکت سهامی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از پرسابقه‌ترین مدیران اجرایی است که در ربع قرن اخیر در نهاد دولت و در بخش‌های گوناگون آن شاغل بوده و هست. این مقام عالی‌رتبه صنعتی ایران در گفت‌وگو با یک شبکه خبری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران چند نکته درباره مدیریت صنعتی کشور گفته که جذاب و خواندنی است.

او به این شبکه خبری گفت: بیش از یک هزار مدیر صنعتی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شاغلند و افزود: سن مدیران صنعتی ژاپن بالاتر از میانگین سن مدیران صنعتی ایران است.

این دو نکته اما حرف‌ها و حدیث‌هایی را درباره مدیریت صنعتی در ایران پیش می‌کشد که البته تا حدی فراموش شده به نظر می‌رسند.

واقعیت این است که تحرک، جابه‌جایی و کوچ مدیران صنعتی به ویژه مدیران ارشدتر در این بخش و مخصوصا در شرکت‌های دولتی غیرعادی نیست و تفاوت‌های اساسی با کشورهای دیگر دارد.

آنهایی که تاریخ صنعت ایران در ربع قرن گذشته را به یاد دارند می‌دانند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی هزاران مدیر صنعتی شاغل در کارخانه‌های متعلق به دولت و بخش‌خصوصی به هر دلیل از مراکز صنعتی رفتند و یا کنار گذاشته شدند و این یک گسست مدیریت صنعتی بود که تجربه‌‌ها منتقل نشده و مدیران صنعت از صفر شروع به کار کردند. پس از آن و در سال ۱۳۶۸ که زندگی اقتصادی و صنعتی ایران عادی شد تا امروز نیز جابه‌جایی مدیران به دلایل سیاسی و تغییر رفتار و نگاه دولت‌ها مشهود بوده و هست. این یک امر بدیهی است که هر دولت تازه‌ای می‌خواهد همفکران خود را در مناصب مدیریتی بنگاه‌های بزرگ قرار دهد تا در جریان تصمیم‌گیری‌ها و اجرا با کمترین مشکل مواجه شود، اما واقعیت این است که جابه‌جا کردن مدیران صنعتی، گاه تنگناهای پرشماری ایجاد می‌کند. سبک دانش و تجربه مدیریت صنعتی کار ساد‌ه‌ای نیست و مداومت و سرمایه‌گذاری می‌خواهد. به همین دلیل است که در کشورهای مختلف مدیران صنعتی باتجربه، کارآزموده و امتحان پس‌داده، یک عامل تولید کمیاب و پرارزش شده است و «بورس مدیران» حالت عینی و واقعی دارد. امید است عمر کاری رییس بزرگ‌ترین بنگاه صنعتی ایران که به ۴۰سالگی رسیده است در این نهاد آنقدر باشد که نسلی از مدیران صنعتی کامیاب، نوآور، شجاع و متعهد و دلسوز برای بنگاه‌های صنعتی تربیت شود. مدیران موفق منابع کیمیابی‌اند که به سادگی پیدا نمی‌شوند و حفظ آنها توام با عزت و سربلندی وظیفه هر رییسی است.

گروه صنعت و معدن