دنیای اقتصاد: وزیر نیرو با تاکید بر تغییر رویکرد جدی از نگاه‌ توسعه‌ای به سوی بخش حفاظت و بهره‌برداری منابع آب، ۷ ماموریت پیش‌بینی نشده در بخش آب را تشریح کرد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو»، حمید چیت‌چیان در جمع اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های تابعه بخش آب، ضمن تشریح دستاوردهای بخش آب کشور گفت: به ثمر رسیدن طرح‌های آبی و دستیابی به دستاوردهای ملموس در چهارسال گذشته بیانگر این موضوع است که بخش آب به درستی مدیریت شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص ۷ وظیفه اصلی شرکت‌های آب منطقه‌ای سخن به میان آورد و با طرح این سوال که اولین و اصلی‌ترین فعالیت شرکت‌های آب منطقه‌ای چیست، اذعان کرد: «مدیریت و حفاظت منابع آب» نخستین وظیفه بخش آب کشور است و اعضای هیات مدیره باید این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند. چیت‌چیان «حفاظت از رودخانه‌ها» را دومین وظیفه اصلی بخش آب دانست و گفت: حفاظت از وجب به وجب رودخانه‌ها امری جدی است و برای تحقق آن، هر رودخانه باید با داشتن یک مدیر پاسخگوی این تخلفات باشد. وی با انتقاد از تجاوز به حریم رودخانه‌ها طی سال‌های گذشته گفت: این جرم‌ها از نوع جرم مشهود است که باید از همان ابتدا با آن برخورد می‌شد.

موضوع «تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی» سومین موضوع مورد تاکید چیت‌چیان بود. وی گفت: اگر درمورد موفقیت‌های وزارت نیرو از من سوال پرسیده شود از طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی نام خواهم برد و اگر از عدم موفقیت نیز سوال کنند باز هم از این طرح نام خواهم برد؛ چرا که تاکنون از حداقل ۲۰۰ هزار چاه غیرمجاز موفق به انسداد فقط ۳۴ هزار چاه شده‌ایم که باید به آن سرعت ببخشیم. اما چهارمین موضوع مورد نظر وزیر نیرو «توجه به سیستم‌های اندازه‌گیری آب» آن هم با استفاده از جدیدترین فناوری‌های هوشمند و برخط بود و بر لزوم سرعت بخشیدن بر نصب این ابزارها تاکید کرد. چیت‌چیان «توجه به بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آب» که دارای ارزشی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است را پنجمین محور اظهارات خود قرار داد و با انتقاد از این موضوع که ۸۰ درصد از وقت مدیران صرف موضوع توسعه می‌شود، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها دیگر تکرار و انجام نخواهد شد و باید از این امانت به‌خوبی نگهداری و حفاظت کنیم. ششمین ماموریت مورد نظر چیت‌چیان «توجه به نظام‌های بهره‌برداری از منابع آب با مشارکت کشاورزان» بود. وی در محور هفتم و پایانی خود «بر لزوم نقشه‌برداری و کاداستر به منظور ثبت رسمی حریم رودخانه‌ها و تاسیسات منابع آب و تبدیل آنها به اسناد رسمی و سند مالکیت» تاکید کرد.

در ادامه این نشست نیز معاون آب و آبفای وزیر نیرو نسخه شفابخش آب کشور را اقدامات فکری و نرم‌افزاری دانست و گفت: از آنجا که تعادل بین منابع و مصارف آب به هم خورده است، این تعادل باید بازیابی شود. «توجه به مسائل کیفی مدیریت منابع آب کشور»، «برنامه‌ریزی برای پساب‌های تولیدی در سطح استان‌ها» و «توجه به تربیت نیروی انسانی در شرکت‌ها» از دیگر موضوعات مورد تاکید رحیم میدانی بود.