دنیای اقتصاد: دانمارک با ۱۵۵ میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات در سال ۲۰۱۵ یکی از پیشروترین کشورها در زمینه توسعه صادرات است. در این سال صادرات کالا و خدمات دانمارک به ۵۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسید. به‌طوری‌که از هر ۴ شغل یک فرصت شغلی به بخش صادرات وابسته است. همچنین از جمعیت ۵/ ۵ میلیون نفری، تقریبا ۷۲۵ هزار شغل در دانمارک وابسته به صادرات است. افزایش رقابت در بخش‌های دانش محور، افزایش نسبی هزینه‌های تولید و دسترسی نسبتا سخت‌تر به بازارهای دور و در حال رشد، مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی توسعه صادرات دانمارک محسوب می‌شوند. در همین حال، بنگاه‌های دانمارکی در محدوده زنجیره ارزش جهانی عمل می‌کنند و رونق اقتصادی دانمارک تنها در عرصه بین‌الملل ممکن است، بنابراین بنگاه‌های دانمارکی از گسترش روند جهانی شدن منتفع می‌شوند. در گزارشی که از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی منتشر شده، راهبرد توسعه صادرات در دانمارک به‌عنوان یک تجربه موفق مورد بررسی قرار گرفته است. سند توسعه صادرات دانمارک با هدف ارائه بسته‌ای منسجم برای توسعه صادرات این کشور و اجتناب از تلاش‌های پراکنده و غیرهماهنگ تدوین شده است. راهبرد دولت برای گسترش صادرات متشکل از ۹‌اقدام اصلی است که شامل موارد زیر است:

1- کارآمدتر کردن و هماهنگی بیشتر برنامه‌های ارتقای صادرات و تسهیل تحرک بنگاه‌ها: بسیاری از بنگاه‌های دانمارکی نیازمند کمک برای جهش از بازار محلی به بازار جهانی هستند. این بنگاه‌ها باید به راحتی بتوانند برنامه‌های ارتقای صادرات ملی را شناسایی کرده و مطمئن شوند که می‌توانند با مقامات ذی‌ربط به سهولت مرتبط شوند. بنگاه‌ها باید قادر باشند که خدماتی را که منطبق با نیازهایشان است دریافت کنند. برای این منظور چهار اقدام اتخاذ می‌شود که شامل ایجاد یک پورتال برای معرفی برنامه‌های گسترش صادرات دولت، تقویت هماهنگی بین ارگان‌های دولتی متولی گسترش صادرات، ایجاد مجمع اقتصاد خارجی و مشارکت و همکاری دولت با مراکز ارتقای صادرات بخش خصوصی، همچنین ارزیابی دوره‌ای اثر سیاست‌های ارتقای صادراتی دولت و میزان تاثیرگذاری انواع برنامه‌ها است.

2- تقویت تلاش‌های بین وزارتخانه‌ای برای دنبال کردن منافع اقتصادی دانمارک در سطح جهانی: بنگاه‌ها توقع دارند همه سازمان‌های دولتی تلاش کنند روابط با سایر کشورها به گونه‌ای شکل گیرد که منافع اقتصاد دانمارک با بازشدن بازارهای خارجی به روی محصولات این کشور هرچه بیشتر تامین شود. در این زمینه اقدامات شامل موارد زیر اتخاذ می‌شود. ایجاد ۱۵ تا ۲۰ مرکز مشاوره در کشورهای در حال توسعه برای تحلیل وضعیت بازار برای بنگاه‌های دانمارکی، تامین مالی پروژه‌های همکاری راهبردی در بازارهای کلیدی، فرصت‌های بهتر برای توسعه بازار و صادرات خدمات مرتبط با بخش عمومی، اتخاذ سیاست تجاری مشوق و حامی توسعه صادرات بنگاه‌ها، استفاده بهتر از فرصت‌های فراهم شده در چارچوب اتحادیه اروپا، تشکیل گروه هماهنگ‌کننده سیاست‌های مرتبط با صادرات متشکل از وزرا و مقامات مرتبط از جمله اقدامات در این بخش است.

3- افزایش تعاملات خارجی برای رشد و اشتغال‌زایی در دانمارک: اقتصاد و تجارت، اولویت اصلی تعاملات خارجی قرار خواهد گرفت؛ بنابراین لازم است ابتکارات و اقدامات راهبردی‌تری که موجب انتقال ارزش افزوده بیشتر از اقتصاد بین‌الملل به سمت بنگاه‌های داخلی می‌شود و به بین‌المللی‌تر شدن بنگاه‌های دانمارکی کمک کند، اتخاذ شود.

در این زمینه اقدامات زیر مورد تاکید خواهد بود: تدوین برنامه عمل دیپلماسی اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه که دارای سه هدف بهینه کردن فرصت‌های موجود و خلق فرصت‌های آتی، تضمین تاثیرگذاری سیاسی و افزایش دسترسی تجاری دانمارک و جذب دانش و سرمایه است. از سوی دیگر ایجاد شوراهای رشد از دیگر اقدامات در این بخش است.

4- بهینه کردن تلاش‌های شورای تجارت در همکاری با جامعه کسب‌وکار دانمارکی: بنگاه‌ها، سازمان‌های تجاری و سایر عوامل مرتبط باید شورای تجارت را به‌عنوان یک سازمان تخصصی و مشتری محور که به دنبال افزایش دسترسی ملموس صنایع دانمارک در بازارهای جهانی است به رسمیت بشناسند. در این زمینه اقداماتی شامل مدیریت راهبردی‌تر با تمرکز بر افزودن نسبی ارزش، تاکید بر خدمات مشاوره سیاسی-تجاری در شورای تجاری دانمارک و تقویت همکاری منطقه‌ای در ارتباط با کیفیت، بازاریابی و دانش بخشی صورت می‌گیرد.

5- حضور جهانی برای رشد بیشتر با تمرکز بر بازارهای بزرگ: بنگاه‌ها باید درک روشنی از کمک‌ها و خدمات بازرگانی نمایندگی‌های دانمارک در سراسر جهان داشته باشند. در این زمینه اقدامات زیر اتخاذ می‌شود: گسترش شبکه سفارتخانه‌های دانمارک، اولویت دادن به مهم‌ترین بازارهای در حال رشد و بزرگ، اولویت‌بندی پویا و داده‌محور برای حضور در بازار جهانی، اتخاذ اشکال مختلف خدمات شورای تجارت و تقویت حضور جهانی و مراکز نوآوری.

6- انسجام بهینه بین کمک‌های توسعه‌ای و تلاش‌های تجاری: بنگاه‌های قوی دانمارکی می‌توانند در چالش‌های اساسی کشورهای در حال توسعه و افزایش رشد پایدار و ایجاد اشتغال در این کشورها مشارکت قابل توجهی داشته باشند. دولت در این مسیر بر تقویت همکاری بین بنگاه‌ها و کشورهای در حال توسعه از طریق ایجاد فرصت‌های تجاری برای بنگاه‌ها و صنایع این کشور متمرکز می‌شود.

در این زمینه اقدامات زیر اتخاذ می‌شود: ایجاد دروازه واحد برای خدمات مشاوره‌ای برای حضور بنگاه‌ها در بازارهای جدید، کمک به بنگاه‌هایی که اولین تجربه حضور در کشورهای در حال توسعه برای تامین نیازهای توسعه‌ای آنها دارند، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری کشاورزی.

7-تسهیل دسترسی به منابع مالی برای بنگاه‌ها: دسترسی به منابع مالی به‌عنوان مولفه اصلی رقابت‌پذیری، دغدغه اصلی بنگاه‌های خواهان صادرات و سرمایه‌گذاری در سایر کشورها است. دولت تمایل دارد دسترسی بنگاه‌ها را به فرصت‌های تامین مالی خصوصی و دولتی در کنار خدمات مشاوره‌ای افزایش دهد. در این زمینه تداوم وام صادراتی، تقویت حضور در آمریکای لاتین و ایجاد امکانات سرمایه‌گذاری جدید در اوکراین در دستور کار قرار گرفته است.

8- ارتقای جایگاه بین‌المللی بنگاه‌های کوچک و متوسط در صادرات: بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش از ۹۵ درصد بنگاه‌های دانمارکی را تشکیل می‌دهند، اما سهم آنها در صادرات این کشور ناچیز است و چشم انداز وضعیت این بنگاه‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های آتی رشد صادرات این بنگاه‌ها کمتر از بنگاه‌های بزرگ خواهد بود.

بنابراین دولت کمک به این بنگاه‌ها را در اولویت قرار داده است. به این منظور اقدامات زیر نیز اتخاذ می‌شود: تعریف برنامه‌های جدید مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط با تمرکز بر خلق ارزش و از طریق همکاری‌های بلندمدت مشاوره‌ای برای خلق نوآوری با هدف گسترش صادرات، افزایش تمرکز بر بنگاه‌های متوسط با اندازه کمتر از ۲۵۰ نفر کارکن با بررسی نیازهای آنها در گسترش صادرات شامل نیازهای مشاوره‌ای، تامین مالی، نوآوری و خلاقیت و توسعه بازرگانی، تقویت رایزنی‌ها و مشاوره‌های بخشی و زمینه‌سازی صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط، تقویت همکاری‌های بین‌المللی در عرصه نوآوری از طریق شبکه‌های نوآوری.

9- طراحی ساختار بهتر برای کمپین‌های ارتقای صادرات: کمپین‌های ارتقای صادرات در بین‌المللی شدن، رقابت‌پذیری و فروش صادراتی بنگاه‌ها تاثیرگذار است. این کمپین‌ها از ابزارهای مهم برای بنگاه‌هایی است که به دنبال دستیابی به بازارهای جدید یا حفظ و گسترش بازارهای موجود هستند. کمپین‌های رسمی گسترش صادرات در بازاریابی گسترده‌تر محصولات کشور نقش مهمی دارد. مشارکت بخش خصوصی و دولت برای شکل‌گیری این کمپین‌ها در اثرگذاری بیشتر آن موثر است. در این زمینه اقدامات زیر اتخاذ می‌شود: تدوین برنامه کمپین گسترش صادرات مشترک، تشکیل تیم جدید برای نظارت بر فعالیت‌های کمپین گسترش صادرات. در مجموع می‌توان گفت که توجه به دیپلماسی تجاری از طریق تعامل موثر با جهان پیرامون، هماهنگی و انسجام نهادهای متولی داخلی و ارائه برنامه‌های هدفمند، مطابق با نیاز بنگاه‌ها به تفکیک بازارها و صنایع از مهم‌ترین ارکان تلاش دولت دانمارک در راهبرد توسعه صادرات محسوب می‌شود.