دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دریایی از رونمایی برنامه راهبردی صنایع دریایی در ماه آینده خبر داد. به گفته محمدرضا نعمت‌زاده از حدود دوسال قبل برنامه‌ریزی‌های کلانی برای بهبود شرایط راهبردی عرصه دریا در نظر گرفته شده و با پایان یافتن برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه تا ماه آینده برنامه راهبردی صنایع دریایی منتشر خواهد شد. نعمت‌زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های دریا یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که می‌تواند در پیگیری سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی برای ما نقشی کلیدی ایفا کند. در تمام متون تاریخی و مذهبی ما روی استفاده از دریا تاکیدی حداکثری صورت گرفته و از این‌رو برنامه‌ریزی برای توسعه دریایی یک اولویت بسیار جدی است.

به گفته وی، در حال حاضر درصد زیادی از نقل و انتقال‌های تجاری جهان از طریق دریا انجام می‌گیرد و این موضوع در ایران نیز سهمی بیشتر دارد. برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این عرصه یکی از اصلی‌ترین سیاست‌هایی است که باید در دستور کار قرار گیرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارائه‌ تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران داخلی یکی از اولویت‌های اصلی در صنایع دریایی به حساب می‌آید، عنوان کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته برخی از سرمایه‌گذاران به ما مراجعه می‌کردند و گلایه داشتند از اینکه سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از تسهیلات ارزی ایران استفاده کنند، اما سرمایه‌گذاران داخلی از این امر بی‌بهره‌اند.نعمت‌زاده ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مذاکرات انجام شده و مباحثی که با دادستانی کل کشور داشتیم بنا شده این مشکل حل شود تا اگر منابع مالی وجود دارد سرمایه‌گذاران داخلی از آن بهره‌مند شوند، زیرا مخالفت‌های این‌چنینی با آنها جسارت‌شان را برای سرمایه‌گذاری‌های جدید کاهش می‌دهد.وی خاطر نشان کرد: در کنار صنایع زیرساختی باید از تمام ظرفیت‌ها در عرصه دریایی نیز استفاده شود. مسائلی مانند تاسیسات آب‌شیرین‌کن که خوشبختانه تا اندازه زیادی در آنها خودکفا شده‌ایم یا موضوعاتی مانند استفاده از آب دریا در زراعت یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که می‌تواند در کنار استفاده از ظرفیت‌های کنونی شرایط را برای توسعه آینده فراهم کند، مسائلی که سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در آن صورت گرفته و در صورت پیگیری می‌توان به آینده آن امیدوار بود. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با بیان اینکه طی ۳ سال اخیر ۶ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در پس‌کرانه بنادر سرمایه‌گذاری شده است، گفت: در حوزه دریانوردی آنچه داریم بین‌المللی است و در این راستا افزایش قدرت رقابت‌پذیری ایران را در دنیا دنبال می‌کنیم. عباس آخوندی افزود: لازم است توانمندی خود را در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری افزایش دهیم در این خصوص نیز اولین سیاست ما در این حوزه، افزایش توان رقابتی ایران در دنیا و به دست آوردن سهم متناسب برای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور است. وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران از بنیانگذاران سازمان جهانی دریانوردی است و از طرف این سازمان به‌عنوان کشور سفید معرفی شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: لازم است در کنار حمل و نقل دریایی، موضوع گردشگری دریایی، شهرسازی و سکونت در حاشیه سواحل نیز دنبال شود.

آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی در کنار توسعه و نوسازی بنادر ایران، بازاریابی بین‌المللی نیز امری ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه‌ای کردن بنادر را در ایران دنبال می‌کنیم، گفت: با شکل‌گیری شبکه بنادر، همه بنادر کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل می‌شوند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته دیگر در این حوزه موضوع تعمیر و نگهداری شناورها است که تلاش می‌کنیم حمایت‌های خاص را داشته باشیم. وی همچنین به افزایش توان سوخت‌رسانی دریایی ایران (بانکرینگ) اشاره کرد و گفت: تا سال آینده چند پروژه بانکرینگ به ارزش صدها میلیارد تومان در دریاهای ایران سرمایه‌گذاری می‌شود. وی با تاکید بر اینکه همه بنادر کشور به ریل متصل می‌شوند، گفت: حمل و نقل ترکیبی بین دریا و ریل و دریا و هوا را دنبال می‌کنیم و با ایجاد بندر خشک تلاش می‌کنیم عملیات گمرکی در بنادر ایران انجام شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هیچ‌گونه تحریمی در حوزه دریایی ایران وجود ندارد، گفت: در بحث تامین تجهیزات، اولویت استفاده از توان داخلی ما است. محمد سعیدنژاد نیز در این مراسم با اعلام شرایط پسابرجام در صنعت دریایی گفت: دو حوزه حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی سیبل تحریم‌ها بودند. در بخش دریایی یکی از حوزه‌های مهم تحریم خطوط کشتیرانی بود که بنادر را با محدودیت‌هایی مواجه کرده بود، اما امروز رسما اعلام می‌کنیم که در دریا هیچ‌گونه تحریمی نداریم و کشتیرانی‌های ایران نظیر نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آزاد هستند به هر یک از بنادر کشور سفر کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر ادامه داد: در حوزه بیمه و موسسات رده‌بندی نیز هیچ محدودیتی نداریم. امروز سیاست وزارت راه حمایت است بنابراین از موسسات رده‌بندی که در دوران تحریم تشکیل شد، حمایت می‌کنیم.سعیدنژاد ادامه داد: در زمینه تجهیزات بندری شرکت‌ها در رقابت با یکدیگر هستند که تجهیزات مناسب‌تر به ما بفروشند اما سیاست محوری ما حمایت از صنایع داخلی کشور است.وی ادامه داد: رسما اعلام می‌کنیم که هیچ‌گونه تحریمی در بنادر ایران و دریا نداریم ضمن آنکه هیچ‌گونه خریدی بدون انتقال تکنولوژی و سهم ساخت داخل و بدون نظر وزارت صنعت انجام نمی‌دهیم.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر خطوط مختلف کشتیرانی به بنادر ایران وارد شده‌اند و اپراتورهای بزرگ دنیا آماده سرمایه‌گذاری در بنادر ایران هستند که در این راستا ۹ پیشنهاد مشخص از شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری در فازهای بندر شهید رجایی داریم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بنادر ایران دروازه ورود ۴۰۰ میلیون جمعیت مستقر در منطقه است، ما تلاش کرده‌ایم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که کشورهای منطقه از این موقعیت استراتژیک استفاده کنند، پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی زیاد است و علت آن اجتناب از هزینه‌های مازاد نظیر فرانشیز است.