استفاده از فضای پسا برجام برای ارتقای حوزه دریا

ایلنا: با باز شدن فضای بین‌المللی و رفع تحریم‌ها به خصوص در حوزه دریا، شرکت‌های خارجی فعال در حوزه‌های مختلف دریایی تمایل دارند تا با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی همکاری خود را با ایران آغاز کنند.

رئیس جدید هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی با بیان این مطلب درخصوص سیاست‏های جدید هیات مدیره برای پیشبرد اهداف توسعه دریایی کشور اظهار کرد: در دوره جدید، یکی از اولویت‌های اصلی بازگرداندن جایگاه علمی انجمن است و باید این انجمن جایگاه مطلوب بین‌المللی خود را پیدا کند.

حسین ابراهیم زاد فاضل اظهار کرد: از سوی دیگر، یکی از مسیرهای اصلی تزریق علم در صنایع کشور، آموزش است. در راستای ارتقای علمی جامعه در زمینه مهندسی دریایی، نشست‌هایی با برخی استادان، دانشجویان و صنعتگران برگزار کرده‌ایم و پیشنهادهایی را برای وزارت علوم و همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آماده کرده‌ایم. از آن جمله می‌توان به پیشنهاد اصلاح سیلابس درسی شاخه‌های مختلف مهندسی دریا، ایجاد و ارتقای دوره‌های بین رشته‌ای مانند مدیریت صنایع دریایی و همچنین دوره‌های فنی و حرفه‌ای تخصصی در زمینه‌های مختلف دریایی اشاره کرد که پس از رسمیت گرفتن فعالیت‌های هیات مدیره جدید با کمک کارشناسان محترم وزارت علوم و سازمان فنی و حرفه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به فضای پسا برجام گفت: با باز شدن فضای بین‌المللی و رفع تحریم‌ها به خصوص در حوزه دریا، شرکت‌های خارجی فعال در حوزه‌های مختلف دریایی تمایل دارند تا با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی همکاری خود را با ایران آغاز کنند. دراین میان انجمن مهندسی دریایی با شکل دهی تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی اعضای خود می‌تواند نقش موثری را در این فضا ایفا کند. در سایه این تعاملات، انتقال تکنولوژی، همکاری‌های فنی مدیریتی، خدمات آموزشی - پژوهشی شکل می‏گیرد و نهایتا با توجه به اینکه توان فنی، مدیریتی و اقتصادی شرکت‌ها افزایش می‌یابد، می‏توان نسبت به گسترش سهم شرکت‌ها از بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی امیدوار بود.

فاضل در پایان تاکید کرد: یکی از اولویت‌های هیات مدیره جدید تعامل و همکاری جدی با تمام حوزه‌هایی است که به نحوی به دریا و اقتصاد آن مربوط می‌شوند و به همین منظور صمیمانه درخواست مشارکت از تمامی ارگان ها، نهادها و شرکت‌های فعال این حوزه را داریم.