گروه صنعت و معدن: براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهار سال جاری هیات سرمایه‌گذاری خارجی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون و ۴۲۹ هزار دلاری در کشور موافقت کرده است؛ رقمی که تحقق آن می‌تواند رونق تولید را به همراه داشته باشد.

کشورهای آلمان، عراق، ترکیه، افغانستان، مالزی، هلند و اوکراین هفت کشوری هستند که در بهار سال جاری سرمایه‌گذاری آنها برای ۹ طرح صنعتی مصوب شده است. در میان این کشورها، افغانستان و ترکیه هر یک دو طرح مصوب را از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی در بهار سال جاری به خود اختصاص داده‌اند. علاوه بر مصوبه‌های بهار سال جاری برای سرمایه‌گذاری خارجی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از تصویب ۶/ ۳ میلیارد دلاری سرمایه توسط شورای عالی سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت در سه سال فعالیت دولت یازدهم خبر داد که ۵/ ۱ میلیارد دلار آن مربوط به ۶ماه گذشته بوده است. خبر اعلام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که این وزارتخانه سال گذشته اقدام به انتشار ۲۰۰ فرصت پولساز صنعتی در کشور کرد. لیستی که هر سال به‌روز می‌شود و این امکان را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌دهد تا در جریان فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری در کشور قرار گیرند.

«حمایت قانونی و فرهنگی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، همکاری در بازنگری و توسعه مناطق آزاد تجاری» سه اولویت اصلی این وزارتخانه برای جذب سرمایه‌گذاری در سال گذشته بود؛ اولویت‌هایی که اجرای آن در سال جاری نیز در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد؛ با این حال باید منتظر فهرست و اهداف جدید این وزارتخانه برای سال ۹۵ بود. فهرست فرصت‌های جذاب صنعتی که سرمایه‌گذاران از آن به‌عنوان اطلس سرمایه‌گذاری یاد می‌کنند، در حالی هنوز در سال ۹۵ منتشر نشده که نداشتن زبان مشترک اقتصاد بین‌المللی یکی دیگر از چالش‌هایی است که فعالان اقتصادی معتقدند جذب سرمایه‌گذاری خارجی را با چالش مواجه می‌کند، چالشی که برای عبور از آن فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی ناچار به استفاده از گفتمان مشترک اقتصاد بین‌المللی خواهند شد. از سوی دیگر، ارتقای تکنولوژی بانک‌های داخلی برای ارتباط با بانک‌های جهانی، ضرورت اطمینان‌سازی برای شرکای خارجی، عدم تخریب شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از وکلا برای مباحث حقوقی در قراردادها، اهمیت طرح‌های جدید برای طرف‌های خارجی، اهمیت یکسان‌سازی نرخ ارز برای شرکت‌های اروپایی و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران از دیگر زمینه‌هایی هستند که فعالان اقتصادی معتقدند برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی شرایط آنها باید در کشور فراهم شود.

سرمایه‌گذاری خارجی در 9 بخش

براساس گزارش عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بهار سال جاری پیش‌بینی جذب سرمایه‌گذاری خارجی مصوب برای «محصولات بتنی غیرمسلح از بتن سبک گازی، تولید قطعات پلاستیک (تک‌رشته‌ها از پلی اتیلن، پلی‌پروپیلن ترفتالات، پلی استایرن، پی‌وی‌سی)، تولید ظروف بلور، تولید انواع رنگ‌های ساختمانی، تولید انواع جوراب، تولید شیرین بیان و عصاره شیرین بیان، تولید پانل پی وی سی و تولید انواع رنگ و محصولات وابسته» اختصاص داشته است. از سوی دیگر براساس مصوبات هیات سرمایه‌گذاری خارجی خرید کارخانه‌های خطوط تولید و علائم و نام‌های شرکت بهداد توسط یک شرکت آلمانی نیز در بهار سال جاری مصوب شده است که می‌توان گفت اولین قرارداد مصوب برای خرید کارخانه در بهار سال جاری بوده است.

استان‌های موفق در جذب سرمایه

از سوی دیگر آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در بهار سال جاری بیشترین سرمایه خارجی در استان البرز جذب شده است که در این خصوص می‌توان به سرمایه خارجی جذب شده در «تولید قطعات پلاستیک (تک‌رشته‌ها از پلی اتیلن، پلی‌پروپیلن ترفتالات، پلی استایرن، پی‌وی‌سی)» از سوی ترکیه اشاره کرد. سرمایه مصوب شده از هیات سرمایه‌گذاری خارجی برای این واحد برابر با ۹۹۹ هزار دلار است. دومین سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این استان از سوی مالزی برای «تولید انواع رنگ‌های ساختمانی» با سرمایه ۱۰ میلیون دلاری بوده که از سوی هیات سرمایه‌گذاری مصوب شده است. سومین سرمایه‌گذاری مصوب شده از سوی این هیات در استان البرز از هلند برای «تولید شیرین بیان و عصاره شیرین بیان» صورت گرفته است. سرمایه مصوب برای این استان برابر با ۴میلیون دلار است.

همدان یکی دیگر از استان‌های است که در بهار سال جاری برای «تولید محصولات بتنی غیر مسلح از بتن سبک گازی» موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی شد. براساس مصوبه هیات سرمایه‌گذاری، عراق با سرمایه ۵میلیون و ۶۱۶ هزار دلاری برای تولید محصولات بتنی غیر‌مسلح در این استان سرمایه‌گذاری کرده است. یزد نیز در این مدت موفق به جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید ظروف بلور شد. براساس مصوبه هیات سرمایه‌گذاری، افغانستان با سرمایه یک میلیون و ۸۲۲ هزار دلاری برای تولید ظروف بلور در این استان سرمایه‌گذاری کرده است. اما «خرید کارخانه‌های خطوط تولید و علائم و نام‌های شرکت بهداد شیمی» در استان قزوین از سوی آلمان یکی از طرح‌های مصوب از سوی هیات سرمایه‌گذاری است. براساس مصوبه این هیات سرمایه پیش‌بینی شده برای خرید این کارخانه برابر با ۱۷۳ میلیون و ۳۱ هزار دلار است.

یکی دیگر از مصوبات هیات سرمایه‌گذاری در بهار سال جاری به «تولید انواع جوراب» در استان مرکزی اختصاص داشته است. براساس این مصوبه ترکیه با سرمایه ۴ میلیون دلاری برای تولید انواع جوراب در کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. استان گلستان نیز در بهار سال جاری از سرمایه‌گذاری خارجی بی‌نصیب نبوده به‌طوری که براساس مصوبه هیات سرمایه‌گذاری اوکراین با سرمایه ۶۴۶ هزار دلاری برای «تولید پانل پی‌وی‌سی» در این استان سرمایه‌گذاری کرده است. خراسان رضوی یکی دیگر از استان‌هایی است که در بهار سال جاری موفق به جذب سرمایه خارجی شد. براساس مصوبه هیات سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری افغانستان برای «تولید انواع رنگ و محصولات وابسته» با سرمایه ۳۱۵ هزار دلاری مصوب شده است.

جدول ورود سرمایه خارجی در بهار