شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال تدوین برنامه ۱۰ ساله در زمینه صنایع الکترونیک هستیم و از صاحب‌نظران این بخش دعوت می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند. محمدرضا نعمت‌زاده در اجلاس فعالان صنایع الکترونیک با اشاره به نقش صندوق در حمایت از صنایع الکترونیک گفت: این صندوق باید مرجع مورد تایید بانک‌های کشور و پل ارتباطی بین صنعت و بانک باشد. وی ضمن اعلام آمادگی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد کارگروه‌های دائمی تخصصی در حوزه صنایع الکترونیک تصریح کرد: تحقیق، آموزش و تولید باید در ارتباط تنگاتنگ با هم باشد و از تجارب دیگر کشورها نیز استفاده شود تا ساختار جدیدی برای این صنایع طراحی شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال از عمر صندوق می‌گذرد، تصریح کرد: البته این صندوق به دلیل نداشتن سرمایه کافی و مساعد نبودن فضای اقتصادی کشور، رشد صنایع پیشرفته و الکترونیک مناسب نبوده است. نعمت‌زاده بر این باور است که این صندوق شدیدا مورد نیاز است و باید فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد. وی خدمات صندوق حمایت صنایع الکترونیک (صحا) را اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و خدمات کارشناسی عنوان کرد و گفت: زمینه‌های فعالیت این صندوق، خرید، انتقال، جذب و توسعه فناوری‌های پیشرفته، خدمات مهندسی و طراحی و مواردی دیگر است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صنایع مورد حمایت اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار گفت: طبق اساسنامه صنایع مورد حمایت در ۷ گروه صنایع رایانه‌ای، ارتباطی، اتوماسیون، قطعات الکترونیک، الکترونیک نوری، مصرفی و کاربردی تقسیم‌بندی می‌شوند.مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) نیز گفت: فعالان صنایع الکترونیک و شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با سطح فناوری و علمی بودن طرح‌ها می‌توانند از تسهیلات با نرخ سود ۵ تا ۱۵ درصد بهره‌مند شوند.

علی وحدت در اجلاس فعالان صنایع الکترونیک که با حضور معاون فناوری رئیس‌جمهور و وزیر صنعت در پژوهشگاه وزارت نیرو آغاز به کار کرد، افزود: این صندوق در سال ۹۴ بیش از ۴۰۰‌میلیارد ریال ضمانت‌نامه برای ذی‌نفعان صادر و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ترجیحی به شرکت‌ها و طرح‌های این حوزه اعطا کرده است.وی با تاکید بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی با هدف یادگیری فناوری و نیز ایجاد ارتباط منطقی بین شرکت‌های بزرگ با صنایع دانش بنیان گفت: با توجه به تنوع و گستردگی صنایع الکترونیک شامل صنایع مخابراتی، ‌ای تی، ‌ای سی تی، نرم‌افزار و صنایع الکترونیک مصرفی باید در بخش‌هایی از صنایع الکترونیک ورود پیدا کنیم که هم رقابت‌پذیر باشیم و هم ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کنیم. وحدت افزود: صنایع الکترونیک درصورت تامین بازار از توانایی بالایی برای تولید محصول برخوردار هستند و لازمه تحقق این مهم این است که نگاه شرکت‌های بزرگی چون شرکت‌های مخابراتی، اپراتورها و خودروسازی در تامین نیازهای خود به داخل باشد.